Gummisnodd eller Thiedeman...??

A

allessa

vid ridning för att få bra bjudning (+ böjning, sökning nedåt?)och få hästen att sluta slå upp huvudet vid travfattning samt under travarbetet?? Hon går jättebra i skritten, går t.o.m. i form där, så det är dags att börja arbeta med traven nu...
Eller något annat som ni rekommenderar?
Jag är inte erfaren nog för graman....
Tips tack....
Gärna tips på övningar också.
Hon longeras 2 ggr/vecka och rids 3 ggr/vecka.
Hon har musklat sig bra nu och galoppen går jättebra.
Men jag tänkte jobba med traven först och sen galoppen.

Sv: Gummisnodd eller Thiedeman...??

är problemet bara att hästen slår upp huvet så är väl martingal bäst, den inverkar ingenting när hästen inte slår med huvet, dom andra hjälptyglarna låser bara fast hästen och risken att tappa framåtbjudning och att hästen bara knäpper av i nacken är ganska så stor.

Ursäkta men hur sjutton rider du om du kan låsa en häst med gummisnodd och tidermann?

låser bokstavligt ingenting men jag tycker att hästen ska gå i en ärlig form och spänner man bara in nosen så den inte kan ta upp huvet så tycker jag man är på fel väg och man missar hur ärligt hästen arbetar för man koncentrerar sej för mycket på huvet.

hästen ska gå fri i hals osv tycker jag iallafall och man ska koncentrera sej på att få igång bakben och rygg så den arbetar rätt och då kommer automatiskt huvet också.

sen tycker iallafall jag de är viktigt att variera formen, de är svårt när hästen inte kan få upp hals o huvud när den är fast där nere..gummisnodd kan man använda korta stunder i kanske longering eller om man har väldigt problem med att få hästen att sänka sej ens nånting..när inte ens hästen tänker ner fram..då kan man använda gummisnodd som en hjälp på vägen.

thiedeman gillar ja inte alls så då hellre gummisnodd än nånting annat.

Senast ändrad av en moderator:

Varken en gummisnodd eller en thidemantygel kommer att hjälpa dig.

Det enda dessa (och andra) hjälptyglar gör är att de får hästen att knäppa in näsan och böja på nacken, vilket inte har någonting med form att göra.

Mitt tips är att du letar upp en bra tränare som kan hjälpa dig och hästen att utvecklas! :)

Övergångar, tempoväxlingar och halter är alltid bra att öva på, liksom olika stora volter och serpentinbågar.

Snälla använd inte Gummisnodd. Detta hemska redskap som inte ger hästen full eftergift när den gör rätt.

Är det en travhäst du skolar om??
Jag hade först och främs bytt bett. Travbettet är som ett vanligt två delat. Det nyper hästen, släng bort. Köp antingen ett rakt bett ett tredelat bett eller ett hackamore. Finns på internet begagnat :)
För din egen säkerhet ang hennes huvud kanske du ska använda martingale, vad vet jag.

Men fokusera inte på problemet..... gör många övergångar. Skritt, trav, skritt, trav, skritt, halt, skritt, trav, galopp, trav etc etc...
Beröm när hon gör rätt, ignorera när hon gör fel.....
Detta är en process som tar tid, men det är värt det....

Lycka till och PM:a om du har frågor så försöker vi lösa det tillsammans.

MVH

Gummisnodd kan val visst ge eftergift? Nar hasten kommer till eftergift upphor ju spanningen? Beror ju pa hur/var man spanner den och hur mycket.

I ovrigt tycker jag inte att man kan jamfor thideman och gummisnodd. Med tidemanen ar ju hasten konstant last med indragen nos.

Har du hört talas om att ryttaren ska ge eftergift? Om inte - så är det när ryttaren lättar på tygeltaget och i och med att ryttaren lättar på tygeltaget, lättar också inverkan på Thiedemannen.

Gummisnodd däremot, där går hästen med indragen nos om den spänns felaktig. gumminsnoddens inverkan kan inte ryttaren reglera vid ridningen. Det gör att ryttaren ofta tycker att "har ni sett vilken vacker häst jag har, som går i form. Han kröker på nacken." Att sen bakbenen släpar 25 meter EFTER hästen, det spelar ingen roll. Han kröker ju på nacken och då går han i form.

Har du hört talas om att ryttaren ska ge eftergift? Om inte - så är det när ryttaren lättar på tygeltaget och i och med att ryttaren lättar på tygeltaget, lättar också inverkan på Thiedemannen.

Gummisnodd däremot, där går hästen med indragen nos om den spänns felaktig. gumminsnoddens inverkan kan inte ryttaren reglera vid ridningen. Det gör att ryttaren ofta tycker att "har ni sett vilken vacker häst jag har, som går i form. Han kröker på nacken." Att sen bakbenen släpar 25 meter EFTER hästen, det spelar ingen roll. Han kröker ju på nacken och då går han i form.

Håller med ! Däremot har jag erfarat att vissa hästar drar "fram" huvudet när de går emd thidemann, dvs att de behöver längre tygel och så. Men det kanske bara var jag som inbillade mig xD

Jo, tack jag ar fullt medveten om begreppet eftergift... Kanns sa trevligt att man kan fa lufta sina asikter utan att fa aggressiva svar.

Just det gummisnodden ger inte eftergift OM DEN spanns fel. OM, vilket, om man overhuvudtaget ska ha nan hjalp tygel, ska kunna se till att den inte gor.

Thidemanen har ju samma effekt, drar in nosen om den ar for hart spand.. Eller hur? Och med kortade tyglar far hasten ju ett konstant drag i bettet i och med thidemanen.

Med kortade tyglar och en avspand hast med gummisnodd marks den ju inte av.

Fast grejen är ju den att gummisnodden ger en eftergift, eller att trycket av den upphör, när hästen viker in näsan och böjer på nacken.

Det är precis samma effektsom du skulle få om du tog tag i tyglarna och håll i tills hästen gav efter och böjde nacken, och det skulle i alla fall inte jag kalla en bra form?

om man anvander det fel ja... kan man inte rida hasten ordentligt ska man inte ha hjalptyglar eller sa ska man inte rida pa hasten..

jag personligen har ALDRIG ridit med hjalptygel pa nagon hast jag ridit, men ser inget fel i att gora det sa lange det anvands pa ratt satt...

jag skulle alltid foredra en gummisnodd fore en thidenman,...

beroende pa hur gummisnodden ar spand behover den ju inte gora natt overhuvudtaget forrns hasten kor upp huvudet, da tar det stopp

thidemanen borjar ju jobba i och med att du kortar tygeln...

och hasten behover inte automatiskt borja trampa under sig for att man har thidemanen som det later pa vissa, jag forstar sjalvklart att ni inte tror det, men det later som att thidemanen ar nagot underhjalpmedel och gummisnodden natt skit som nan hittat pa... kanske ska man anvanda det hasten trivs bast med?

hästen ska gå fri i hals osv tycker jag iallafall och man ska koncentrera sej på att få igång bakben och rygg så den arbetar rätt och då kommer automatiskt huvet också.
QUOTE]

Jaha, men hur gör jag det då??
Hur får jag henne att arbeta "rätt"?? Med ryggen och bakbenen...??
Hon gav ju eftergift och böjde så fint på nacken av sig självt, så jag vill ju inte förstöra detta, men jag vill ju kunna trava på henne oxå.
Hon går i fin kort trav när jag longerar henne, hon kan gå mjukt böjd på en volt som är 5 meter i diameter i kort trav utan problem, hon har under den månad jag jobbat henne inte passat ett enda steg, förutom när jag sätter mig på henne.....Och NEJ hon har inte ont i ryggen eller munnen. Det är INTE sadeln, för samma sak sker när jag rider barbacka....
Ge något förslag på vad jag kan prova att göra med henne...

Båda ger eftergift,jag e skjälv lite Anti mot hjälptyglar men har man en jobbig häst varje dag så får amn nog och då prövade jag att sätta på en gummisnodd väldigt löst och hästen slutad ebråka och sökte sig neråt;)Men det är olika till varje h'st

om jag hade ridit hästen och hästen gick bra i skritten så hade jag jobbat mycket med övergångar mellan trav o skritt hela tiden så hästen får med sej ryggen i övergången.
aktivera hästen mycket med tempoväxlingar och övergångar.

i skritten så hade ja jobbat mycket med tempoväxlingar där med innan traven..testat att rida ihop skritten lite och länga ut så hästen skrittar på bra med hela kroppen så man kan kontrollera varje litet steg i skritten innan traven.

att hästen böjer på halsen är inte självklart att hästen arbetar rätt, kan lika gärna va ett sätt att komma undan..att hästen märkt att de är bekvämt att böja halsen för den då slipper att jobba och du blir nöjd.

sen kan ja nog med tycka att ha hästen på så små volter om den inte är stark nog för de inte är så super bra..de tar tid att få hästen så stark.

vid ridning för att få bra bjudning (+ böjning, sökning nedåt?)och få hästen att sluta slå upp huvudet vid travfattning samt under travarbetet?? Hon går jättebra i skritten, går t.o.m. i form där, så det är dags att börja arbeta med traven nu...
Eller något annat som ni rekommenderar?
Jag är inte erfaren nog för graman....
Tips tack....
Gärna tips på övningar också.
Hon longeras 2 ggr/vecka och rids 3 ggr/vecka.
Hon har musklat sig bra nu och galoppen går jättebra.
Men jag tänkte jobba med traven först och sen galoppen.

I första hand rekommenderar jag en instruktör

och i andra hand en martingal.

En instruktör, är bra mkt billigare än att förstöra en häst med massa hjäptyglar, om man tror att hästen går i form för att den "böjer på nacken" och "springer fint, när man longerar".

det finns bara 2 hjälptyglar där ryttaren kan reglera och ge full eftergift till hästen på (bortsett från martingal då). det ena är gramantygel och den andra är thidemantygel. inte ens en välmusklad, välriden och välutbildad häst orkar bära sig ett helt ridpass utan att någon stund få full eftergift. det är inte hästen som ska "ge efter" utan ryttaren ska ge eftergift i handen till hästen så den kan söka sig framåt-nedåt.

jag har faktiskt aldrig sett en häst på "gummisnodd" få möjlighet till full eftergift när den behöver det pga. att jag aldrig sett en gummisnodd som är tillräckligt lång. eftergiften får den ju endast när den "drar in nosen" (vilket dom lär sig fort) och orkar den inte bära sig ett HELT ridpass så blir ju resultatet en "damcykel" med falsk bjudning och form.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att bägge hjälptyglarna är bra om dom ställs in på rätt sätt. Gummisnodden är bättre om hästen inte motverkar den och går och spänner emot.

Thiedemantygeln kan du använda för underlätta för dig själv att du slipper ha "ett huvud som är för högt". Den skonar också hästens rygg om den blir spänd och då kan den inte ta upp huvudet till max. Vi har thidemantygel på i stort sett alla våra ridskolehästar. Dom går inte inspända så de tvingas böja på nacken utan för att skona deras ryggar om det är en mindre rutinerad ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama