Gummisnodd eller Thiedeman...??

Sv: Gummisnodd eller Thiedeman...??

Tog faktiskt en ridtur idag, skrittade i 45 minuter och sedan fick hon galoppera hela vägen hem. Hon gick som ett jehu, men jag tog ett saftigt mantag och kontrollerade farten och styrningen bra, hon fick gå i långsam kontrollerad galopp i nerförsbackarna och i lite friskare tempo i uppförsbackarna. Hon galopperade alltså i 2,5 km, med en liten skrittpaus på ca en minut så jag kunde kolla så att hon inte var alltför ansträngd (halvvägs hem ungefär).
Från travhäst till galopphäst... :devil:
Hon var knappt svettig när vi kom hem, jag skrittade då av henne och red slalom mellan vår lilla björkallé och lite "se var du sätter hovarna" övningar. Sen när hennes puls gått ner och hon hämtat sig (tog knappa 10 minuter så hon är i BRA form) så gick jag lös på henne med ryktborstarna och kollade hovarna jättenoga....

Måste faktiskt erkänna att så här nöjd har jag inte kännt mig (efter en ridtur på henne) på jättelänge. Hon älskar verkligen att galoppera...

Jag får helt enkelt hoppa över traven och hålla mig till skritt och galopp, kanske att hon får upp rätt muskulatur och orkar bära sig och mig i traven så småningom....
:grin:

Det är helt fel väl att gå.
Inte ett galoppsteg innan h*n kan trava!

Jag skolade om en nordsvensk travare för ett par år sedan. En sexåring som gick på ett TJOCKT gummibett och ponnysadel innan.
Bytte bett till ett pessoa med deltor för att få lite bättre tag om honom.
Började med att skrittarbeta, tömköra, klättra i backar och longering för att han skulle lära sig att arbeta rätt.
Travade inte någonting under den tiden.
NÄR skritten funkade och han hade byggt lite muskler började jag att trava, första kravet var att han inte skulle springa, utan att bara vila lite på steget. Formen eller arbetet var mindre viktigt. Såsmåning om tömkörde jag i trav för att få honom att lugna sig ytterligare samt trav i backar och på longeringsvolten.
Red sedan mycket i trav och skrittjobb. Detta arbete tog ungefär 6månader.
Sedan började jag med galoppen, arbetade på en stor inhängnad lägda istället för att direkt be honom galoppera i ett litet ridhus.
Fattade galoppen, såg till att det blev rätt och lät honom sedan galoppera på i ett friskt tempo för att hålla balansen.
Sakta av, trav och skritt arbete tills han varvade ner och sen ny galoppfattning.
Höll på så tills han hittade balansen i sig själv i galoppen, gick sedan in i ridhuset och tränade på att galoppera en långsida, sakta av och varva ner kortsidan och sen ny galopp igen.

Mitt arbete med honom tog 1år och då rusade jag ändå lite, jag inser nu i efterhand att jag hade för bråttom.
Men efter 1 år kunde han arbeta i alla gångarterna.

Att låta hästen galoppera innan den kan trava är som att du ska lära dig springa utan att kunna krypa.
Att cykla på en cykel utan att först lära dig med stödhjul.

Det är helt fel väl att gå.
Inte ett galoppsteg innan h*n kan trava!

Jag skolade om en nordsvensk travare för ett par år sedan. En sexåring som gick på ett TJOCKT gummibett och ponnysadel innan.
Bytte bett till ett pessoa med deltor för att få lite bättre tag om honom.
Började med att skrittarbeta, tömköra, klättra i backar och longering för att han skulle lära sig att arbeta rätt.
Travade inte någonting under den tiden.
NÄR skritten funkade och han hade byggt lite muskler började jag att trava, första kravet var att han inte skulle springa, utan att bara vila lite på steget. Formen eller arbetet var mindre viktigt. Såsmåning om tömkörde jag i trav för att få honom att lugna sig ytterligare samt trav i backar och på longeringsvolten.
Red sedan mycket i trav och skrittjobb. Detta arbete tog ungefär 6månader.
Sedan började jag med galoppen, arbetade på en stor inhängnad lägda istället för att direkt be honom galoppera i ett litet ridhus.
Fattade galoppen, såg till att det blev rätt och lät honom sedan galoppera på i ett friskt tempo för att hålla balansen.
Sakta av, trav och skritt arbete tills han varvade ner och sen ny galoppfattning.
Höll på så tills han hittade balansen i sig själv i galoppen, gick sedan in i ridhuset och tränade på att galoppera en långsida, sakta av och varva ner kortsidan och sen ny galopp igen.

Mitt arbete med honom tog 1år och då rusade jag ändå lite, jag inser nu i efterhand att jag hade för bråttom.
Men efter 1 år kunde han arbeta i alla gångarterna.

Att låta hästen galoppera innan den kan trava är som att du ska lära dig springa utan att kunna krypa.
Att cykla på en cykel utan att först lära dig med stödhjul.

Saken är den att hon KAN trava, jättefint och rytmiskt och allt detta, hon bara vägrar att trava när jag sitter på hennes rygg. VAd det beror på vet jag inte. Men hon travar som sagt bra. Se filmsnutt:
http://www.123minsida.se/stallbelin/12359664

Titta under rubriken "Hanna rider Bonnie".

antaligen så bär hästen inte upp sej rätt när du rider..så jobba med formen i skritt och bygg muskler där först innan du ger dej på traven så hästen orkar bära sej och trampa under sej rätt.
de är väl helt enkelt en häst som kräver en fullt balanserd ryttare som kan balansera upp hästen rätt för att den ska kunna trava rätt.

Senast ändrad av en moderator:

På min förra ponny red jag ett tag på thidemantygel, funkade super! många skriver att den låser fast hästen men för mig blev det inte så. Han gjorde lika dant som din, slänga med huvudet i trav/galopp och sökte sig inte frammåt, neråt. Tog då hjälp av denna tygel o när han väl sökte sig neråt, frammåt hängde thidemantygeln lös, alltså låser man inte fast hästen.
Min mamma fick många imot sig som sa: men guud! hur kan du låta en så ung ryttare rida på thidemantygel?
var väl ca 13 år då.

har aldrig riktigt fattat vrf dom sa såhär? men dom kanske trodde att jag låste fast hästen fastän han gick rätt..? Men som sagt hänger tidemantygeln löst och verkar ingenting när hästen väl går rätt, och funkar jätte bra när hästen slår med huvudet. :)

Jag har sett filmen.
Har du kollat upp henne? Så det inte är något som brister att hon har ont eller dylikt.
I annat fall så brister det i disciplinen, ge dig inte förrän hon travar. Hon får INTE galoppera förrän hon har travat.

*kl*
Tittade på filmen. Är hästen kontrollerad av massör/equiterapeut? Ser väldigt stel ut.
Hästar av den spända typen mår bra av mycket skritt på lång tygel i skog där de måste lyfta på fötterna, tittar du på filmen ser du att hon aldrig vilar på steget, vilket är en förutsättning för att trava. Rider du i bökig terräng måste hon se sig för, koncentrera sig och lyfta på fötterna= vila på ett annat ben. Först när hon klarar av att gå riktigt lång och låg och vila på steget i skritt är hon redo för att trava på ett bra sätt. (ja det tar tid och är tråkigt, men har man ridtravare får man vänja sig vid att glädjas åt dom små framstegen!) Samma arbete i trav, mycket cavaletti-bommar som tvingar henne att vila på steget.
Ryttare på såna här hästar får aldrig bli spända i sits eller händer, då blir det enbart pass. Träna upp att ha en mjuk och följsam sits. Något som låser huvudet på en häst av den här typen kommer troligen bara göra den ännu stelare och ovilligare att trava, mjuka upp den från grunden i stället och lär den att koppla av och ha en ärlig sökning framåt-nedåt så tror jag travsproblemet kommer lösa sig. Då kommer du nog att få bättre gångarter överlag, då allting på filmen är stelt med pass-antydan.
Lycka till!

Enda vettiga hjälptygeln är martingal eller ännu bättre: FAST martingal...

Enda vettiga hjälptygeln är martingal eller ännu bättre: FAST martingal...

du skämtar kanske men..för de första är de väl inte ens tillåtet att ha fast maringal...och sen..även om de va de..hur kan man vilja ha de ens?
har sen jag va liten lärt mej att inte använda martingal på de sättet.

ska man ha den effekten så är graman bättre, den kan man dessutom lätta på när den inte behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Ska idag prova ngt nytt. Jag har lagt ut cavaletti på ridbanan och ska låta dottern (8 år) sitta på henne medan jag longerar henne dels över cavalettin, dels över bommar som jag lagt direkt på marken.
Om detta går bra ska jag göra så varannan dag och skritta henne I skogen varannan dag. (så hon får lyfta på fossingarna)... :D

En fråga: Ska jag låta dottern sitta ner i traven eller ska hon rida lätt, eller variera???

Ps. Gummisnodden kastade jag, hon såg minst sagt hugad ut med den på så jag gick inte mer än tre steg när hon hade den på sig och då satt jag inte ens i sadeln.....

Tur att dottern är så duktig att rida..... :laugh:
Hon galopperade igår på sitt russ och skrek: Tjoho...mera mera...
:love:

Lättridning, är väldigt bra att använda för just utbildningen av ridtravare. Jag varierade lättridningen, med att rida lätt:

vanligt, stå-sitt-stå-sitt
variant 1, stå-sitt-sitt-stå-sitt-sitt
variant 2, stå-stå-sitt-stå-stå-sitt

Att jag varierade, berodde på att de ridtravare jag utbildade, redan var ridna i olika antal år och då "fri fart o form". Det ledde oftast till vingliga, oblaanserade hästar, med huvudet i himmelen och bakbenen fladdrande i periferin, långt bakom hästen. I och med "variant 1 och variant 2", förvånade jag hästarna, som upptäckte att jag, kunde få dem ur och i balans, samt reglera tempot olika beroende på vilken "variantbingo" som passade dem bäst.

Jag tycker att ni ska experimentera med detta. Över bommarna rekommenderar jag dock att "dotra" står i fältsits eller lätt sits (byxan i sadeln, men rumpan ur) för att störa hästen så lite som möjligt.

Det där med gummisnodden låter som att du kände att det inte passade er. Det ni skulle kunna göra, är att ha den "lite lagom löst" vid uppsutten longering över bommarna, just för att "visa vägen" så att "dotra" kan få lite hjälp med sin egen balans om "hästaputten" får "myror i brallan".

Lycka till och framför allt ha tålamod! - Rom byggdes inte på en dag.

Mvh

IngelaH

Håller med. Hästen är passartad i princip hela passet och otroligt spänd.
Innan hästen är mindre spänd och stressad, (och gärna uppkollad då det inte ser roligt ut med spänd kropp och protesterna), så skulle jag inte blanda in bommar och andra liknande övningar, blir en aning kaka på kaka så som det ser ut för hästen redan i dagsläget.

Senast ändrad:

Håller med. Hästen är passartad i princip hela passet och otroligt spänd.
Innan hästen är mindre spänd och stressad, (och gärna uppkollad då det inte ser roligt ut med spänd kropp och protesterna), så skulle jag inte blanda in bommar och andra liknande övningar, blir en aning kaka på kaka så som det ser ut för hästen redan i dagsläget.

Jag måste tillägga att hon INTE ALLS är så där spänd och stel idag. Jag ska försöka filma när hon longeras och lägga upp filmen här så ni får se.

Sen en sak till:
När jag har ridit henne i ca en halvtimme så böjer hon ned nacken jättefint, utan att jag gjort något....Jag tycker nästan det känns konstigt att rida henne då, eftersom jag är van vid att hon går med huvudet rätt så högt. De tre senaste gångerna jag ridit henne har hon gjort så.

Filmad idag.
Ursäkta dålig filmkvalitet och det är första gången dottern rider henne, så hon var lite nervös, men titta på hästens trav...
Dottern fick upp henne i galopp oxå. Duktiga tjejen. :D

http://s9.photobucket.com/albums/a63/allessa/?action=view&current=P5030016.flv

http://s9.photobucket.com/albums/a63/allessa/?action=view&current=P5030010.flv

Hon ska rida mer i morgon, ska försöka filma mer,längre och bättre då.
Men är det någon som ser skillnad från första filmen??
Lägger in en film när hon skrittar oxå,
http://s9.photobucket.com/albums/a63/allessa/?action=view&current=P5030018.flv
så får ni se hur avslappnad hon är (hästen) och jämför med första filmen där hon rids på vintern.

Men så här fint går hon som sagt INTE med mig på ryggen. Så jag har sagt till dottern att nu får hon "låna" Bonnie tills vi fått ordning på traven. Gissa om hon blev glad??

I morgon ska vi jobba mer på traven (naturligtvis :p )
Mer inramning och mer drivning och så ska dottern få träna på lättridning.

Min första tanke när jag såg videon var att hästen såg halt ut, är h*n veterinärkollad?

Det finns säkert andra, som är bättre än jag. Och jag ska säkert hålla tyst i det här.

Men jag tycker att hon ser orytmisk ut i travfilmen i höger varv. Det KAN iofs, bero på att det är lite "tralopp" med i bilden. Men det ser underligt ut och hästen "nickar" med huvudet.

I skrittfilmen, tycker jag att hästen tar olika långa kliv med bakbenen. Men jag kan inte för mitt liv säga om det är vänster eller höger jag hakar upp mig på.

Mvh

IngelaH

Varken en gummisnodd eller en thidemantygel kommer att hjälpa dig.

Det enda dessa (och andra) hjälptyglar gör är att de får hästen att knäppa in näsan och böja på nacken, vilket inte har någonting med form att göra.

Mitt tips är att du letar upp en bra tränare som kan hjälpa dig och hästen att utvecklas! :)

Övergångar, tempoväxlingar och halter är alltid bra att öva på, liksom olika stora volter och serpentinbågar.

Håller med Mint. Folk verkar fixerade av att hästen ska böja nacken. Man måste börja i rätt ända, nämligen jobba bakifrån och fram. Arbetar bakkärran rätt så kommer det andra automatiskt. Jobba på och stunta i att packa ihop hästen med en massa ihopknycklingsremmar.

Klart det är tillåtet med fast martingal :D. Men inte på tävling i Sverige, däremot vet jag att i England bl.a. används fast martingal flitigt på mindre hoppningar. Och i Tyskland vet jag att den används också rätt mkt. Personligen har jag fått bra resultat av den varje gång hittils :D. Men man behöver itne använda den så ofta, bruakr räcka med 1-3ggr så ger det resultat.

Jag tycker det känns lite farligt att rekommendera folk över internet att använda graman pga att det krävs en otroligt skicklig ryttare och mycket kunskap för att kunna rida rätt med en graman... :S

Klart det är tillåtet med fast martingal :D. Men inte på tävling i Sverige, däremot vet jag att i England bl.a. används fast martingal flitigt på mindre hoppningar. Och i Tyskland vet jag att den används också rätt mkt. Personligen har jag fått bra resultat av den varje gång hittils :D. Men man behöver itne använda den så ofta, bruakr räcka med 1-3ggr så ger det resultat.

Jag tycker det känns lite farligt att rekommendera folk över internet att använda graman pga att det krävs en otroligt skicklig ryttare och mycket kunskap för att kunna rida rätt med en graman... :S

Håller helt med dig!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama