Gummisnodd eller Thiedeman...??

Sv: Gummisnodd eller Thiedeman...??

varför är de sämre att använda en graman som faktiskt är löpande och som inte används när den inte behövs?

piip vilka hemska ryck min häst hade fått om ja hade använt fast martingal när han kastade med hals och huvud..han kastade kraftigt med halsen..tillome så kraftigt att han höll på att kasta omkull sej några gånger.

han behövde få sträcka sej riktigt lång o låg som belöning när han va duktig och de hade inte funkat nånstans med en fast martingal.

nu löste sej problemet utan en enda hjälptygel men endå..och jag är ganska övertygad om att man kan lösa hästarnas ridproblem utan hjälptyglar som låser fast hästen.

o jag tycker de känns farligt att rekomendera fast martingal över internet med..allt är farligt att rekomendera till folk man inte vet nåt om.

varför är de sämre att använda en graman som faktiskt är löpande och som inte används när den inte behövs?

piip vilka hemska ryck min häst hade fått om ja hade använt fast martingal när han kastade med hals och huvud..han kastade kraftigt med halsen..tillome så kraftigt att han höll på att kasta omkull sej några gånger.

han behövde få sträcka sej riktigt lång o låg som belöning när han va duktig och de hade inte funkat nånstans med en fast martingal.

nu löste sej problemet utan en enda hjälptygel men endå..och jag är ganska övertygad om att man kan lösa hästarnas ridproblem utan hjälptyglar som låser fast hästen.

o jag tycker de känns farligt att rekomendera fast martingal över internet med..allt är farligt att rekomendera till folk man inte vet nåt om.

För att med en graman, om den används fel, kan man också dra in hästen huur mycket som helst...

Jag har sett fast martingal användas hur mycket som helst och aldrig varit med om att en häst reagerar sådär som din gjorde. Självklart får man vara noga med att inte spänna ned huvudet, hästen ska kunna gå fritt med huvudet óch enda gången fasta martingal ska inverka är ju när hästen slår upp huvudet...
Mkt viktigt är också att ALDRIG sätta fast martingal i bettet utan den ska sitta fast i en aachen-nosgrimma :)

Ultimata är självklart att lära sig rida hästen utan hjälptyglar :D

Senast ändrad:

jag har aldrig ridit min häst med de och skulle aldrig göra de heller.
de går att lösa problem utan lätta genvägar.

jag förutsätter att man överhuvetaget inte använder hjälptyglar alls om man inte vet vad man gör med dom, och har man problem med att hästen kastar med huvet osv så tycker jag man ska skaffa en tränare istället för att experimentera själv.

ska man använda någon hjälptygel utan att man behöver vara speciellt duktig så ska de vara en martingal..och inte en fast sådan.

o jag vet att den sitter fast i nosgrimman och för att den ska ha någon annan effekt än en vanlig martingal så måste ju den vara lite kortare också, och då kan hästen omöjligt sen länga ut och bli lång och låg som belöning när den vart duktig.
de blir ju helt tvärstopp om hästen gör ordentliga ryck med hals och huvud och de gillar ja inte.

Så här är det ju: Om man ska använda någon slags hjälptygel överhuvudtaget, så måste man först kunna rida hästen i rätt form i alla gångarter, utan någon gummisnodd, graman eller liknande..?
Men varför ska vi då överhuvudtaget använda hjälptyglar?
Hoppas ingen missuppfattar, det är en fråga och inget jag "tycker", men visst är det så att många köper hjälptyglarna för att det ska bli lättare att rida hästen "rätt", men ska de köpa en hjälptygel ska dom före redan kunna ridas "rätt"?
Vad har vi egentligen alla tyglar till?:s

Jag tycker hästen är väldigt stel och ojämn i sina rörelser. skulle definitivt inte rida nedsutten trav på den som på filmerna. skulle stärka upp den ute i skog och mark i bra, kuperad och varierande terräng innan jag började longera och annat. den ser för spänd ut rent fysiskt för att ö.h.t ta till sig mycket av arbetet på lina.

tänk bara på hur du själv sitter, så att du sitter i balans och fokusera inte så mkt på huvudet. Hästen kan jobba bra med ryggen även om halsen inte hänger med riktigt. Jag tkr att häsarna blir stela i nacken när man rider med gummisnodd coh det känns inte som att de går i en sån ärlig form. Thiedeman tygel har jag aldrig ridit på...

Så här är det ju: Om man ska använda någon slags hjälptygel överhuvudtaget, så måste man först kunna rida hästen i rätt form i alla gångarter, utan någon gummisnodd, graman eller liknande..?

jag skrev annars att man ska veta vad man gör och inte testa massor som kan gå fel och förvärra för hästen istället för att förbättra och vet man inte och kan inte använda hjälptyglarna på rätt sätt tycker jag inte man ska använda nånting förrren man har pratar med en bra tränare.

hjälptyglar är just hjälptyglar..dom ska användas på rätt sätt och helst ska man inte använda dom alls..jag tror de är få hästar som inte går att fixa till utan hjälptyglar.

Jag har nu beslutat mig för att "börja om från grunden" med varmblodet.
Dottern får rida henne under kontrollerade former, dvs jag har ponnyn i en longerlina medan hon sitter på och rider.

Börjar nu i på lördag.
Jag vet ju att hon (ponnyn, inte dottern :p ) kan både trava och galoppera fint, men jag kommer sakta ner arbetet och ta mycket arbete i trav, så hon bygger upp sig ordentligt, dock börjar vi lite smått med bara tre varv i trav åt varje håll (lättridning) och ska då försöka få ponnyn mer "ihop" och arbetsvillig. Sedan öka på traven med något varv/vecka. När dottern känner sig redo så hakar vi loss longerlinan och övar mycket volter i först skritt och trav (i båda varven), serpentiner och 8-volter.
Trav över cavalettibommar och lite klättring i naturen ska vi oxå jobba med. Kanske något skutt över en stock och lite bad i sjön som ligger hundra meter härifrån oxå... :D

Jag tänker redan nu ha ett varv galopp med. Men det blir som avslutning innan avskrittningen, 1 varv höger och ett varv vänster. (Nu får jag väl världens ovett för detta, men i och med att varmblodet faktiskt travade så pass "bra" så vill jag inte att hon "tappar" galoppen.) Det blir dock bara ETT varv åt varje håll så länge vi jobbar med traven. När jag ser att traven är bra (kommer naturligtvis att lägga in film här så ni får kommentera längre fram) så börjar vi jobba med galoppen....
Sen får vi se hur hon travar i slutet av sommaren. Det är ju obeskrivligt skönt att hon i allafall vill trava och galoppera med dottern på ryggen. Då går det ju att jobba med henne.

Jag får väl acceptera att hon inte vill ha mig på ryggen. :cry:
Tur att vi får hit "min" nya ponny om en och en halv vecka....
Henne kan jag i alla fall rida på.
Hon har stått länge så hon ska "smygas" igång, så då kan dottern rida varmblodet och jag basjkiren ut i skogen på låååååånga skritt-turer. Mysigt.

Kan då också tillägga att vi inte kommer använda några hjälp- eller inspänningstyglar.

Ska skriva en riddagbok om hur det går......

Senast ändrad av en moderator:

jag har aldrig ridit min häst med de och skulle aldrig göra de heller.
de går att lösa problem utan lätta genvägar.

jag förutsätter att man överhuvetaget inte använder hjälptyglar alls om man inte vet vad man gör med dom, och har man problem med att hästen kastar med huvet osv så tycker jag man ska skaffa en tränare istället för att experimentera själv.

ska man använda någon hjälptygel utan att man behöver vara speciellt duktig så ska de vara en martingal..och inte en fast sådan.

o jag vet att den sitter fast i nosgrimman och för att den ska ha någon annan effekt än en vanlig martingal så måste ju den vara lite kortare också, och då kan hästen omöjligt sen länga ut och bli lång och låg som belöning när den vart duktig.
de blir ju helt tvärstopp om hästen gör ordentliga ryck med hals och huvud och de gillar ja inte.

bra inlägg :) kan inte annat än att hålla med :bow:. (även om det finns situationer och hästar där tex. graman är en bra "livförsäkring" eller vägvisare. förutsatt att man vet/kan och har lärt sig under vägledning hur den ska användas)

min vänninas tränare ( så ibland är det tom tränarna som exprimenterar ;))satte fast martingal på hennes fullblod för att hon är hetsig och går högt i mellanåt.

hästen fick fullständig panik och reste sig kraftigt ett antal ggr.(ju kraftigare ryck hästen gjorde, ju mer panik fick hästen) mer tur än skicklighet att det inte välte (hästen är ung och hyffsat obalanserad). det hela höll på att sluta riktigt illa (eller ja, ryttaren föll av och skadade sig ganska rejält. men inget som inte läker).

det blev att backa bandet ett antal steg och börja om :crazy: med en än hetsigare häst :angel:

så kan det oxå gå när det inte som ryttare ens finns möjligheten att ge eftergift oavsett anledning :angel:

typiskt, min dator har nåt personligt agg mot photobucket... så jag kan inte se filmerna förrän tidigast nästa helg... men ska bli intressant att se hur det ser ut nu!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama