gummiskor...

Sv: gummiskor...

En stallkompis andvände sig av hippogrip och dom var tvugna att sömma om varannan vecka ungefär för att skorna hela tiden åkte snett. Så jag tycker inte att det känns som ett bra alternativ till järnskor som sitter tills man tar av dem själv.

Hej!
Jag är inte så kunnig i distans (än...) men får man inte rida med boots? Om (när?) man får, skulle jag ville rekommandera det för alla i stället för vanlige järn/guld/plastsko...: . T.ex. Easyboots Epic :bow: . Och dom kan broddas för vinter också - fungerar hur bra som hälst!!
Dorthe

Jo man får rida i Easy boots. Jag äger sådana, men inser att det inte är ett alternativ till vanlig skoning. Distans är mycket krävande för hästfötter och sliter enormt på skor. Det är också viktigt att hästen är välskodd och har en snabb överrullning av hoven. Easy Boots lägger ju till någon centimeter på tån.

Hälsning Maja

Detta har jag aldrig upplevt och inte heller mina vänner som använt skon.
Kanske det beror på hovslagaren/ hur man sätter söm/ hur tätt mm:confused:

En nackdel fär mig har varit att det är lite svårt och trixigt att få av dem. Det blir ju inte samma styva material som går att "bräcka" av mot hoven som en vanlig järnsko

Väl är Easyboots krågliga at sätte på och ta av, men dom är jo designade för tuffa konditioner och distans - Australien och USA är inget tätt ställe att rida distans!! Om man har rätt storlek på boots'ene och vänjar hästen att ha dom, tycker jag det är bättra att lägga pängarna på dom i stället för vanlige skor med spikor, (som också slitas söndar fort)! Om hästen har starka hover och specielt om dom har "vildhästhovar" dvs. verkade enligt vilhästmetod - AANHCP eller liknanda, kan allahästar faktisk gå en eller två 8-milare i veckan UTAN skor! Och det var jo de allra bästa altärnativet tycker jag!:bow:

Jag har som sagt ridit en del med Easy Boots och det sitter inte på så bra anser jag. Flera gånger under en ridtur kan man få hoppa av och sätta på en tappad sko. Som tur är kan man sätta fångrem runt kotan, så att man inte riskerar förlora de dyra skorna. Fast det har jag gjort det med. Sedan blir det fula hack i sidan av hovväggarna av taggarna i skon, som kan leda till att en del av hovväggen slits av.

Hälsning Maja

Massa intressant läsning!

Har själv järn dojjor, ingen erfarenhet av annat men Hippogripsen verkar ju helt okej......

Min nya häst har enligt hovslagaren väldigt bra kvalitet på hovarna =nöjd mej!:) På bakhovarna har hon väldigt höga trakter (ser nästan ut som hon inte vartit verkad på ett bra tag!) men han säger att hennes hovar ser ut så, han skar lite för att se hur hoven var och den var så "djup" eller vad manska säga....

snart är det vår då slipper vi brodden! tjoho!

Stopek... Om man har dom nya Easyboots Epics, har dom (eller det går att köpa till) skydd på dom där tackarna. Om du tappar dom så pass mycket, kanske du skulla kolla upp andra boots, typ Boa eller Old Macs, kanske din häst passar dom typar av storleker bättra? prova kolla Esyboots.com, där kan du hitta alla dom olika typar...

Jag använder Easy boots EPICS vilket är den nyare varianten. Av det jag läser om dina erfarenheter av easy boots låter det inte som du har provat epicsen? Dessa har en neoprengaiter som innebär att bootsen ser ut som i det gamla utförandet men har en sk gaiter som fästs i bootsen, täcker ballarna och går upp till strax under kotan och fästes runt karleden. Dessa kan egentligen inte ramla av. Sedan har jag till mina dom nya taggskydden så några märken in i hovväggen blir det inte. Dessutom kan man numera köpa till sprintar till spännena (bra speciellt vid tävling) och då tappar man garanterat inte bootsen!

Jag själv har skurit bort hela den inre remmen som går bakom hoven under ballarna! Den var mest ivägen och utan den är det väldigt lätt att ta på bootsen! Tar kanske 30 sekunder per boots. Så jag har bara positivt att säga om dessa. Mina ser inte mer slitna ut nu än som nya för över ett halvår sedan och jag broddar dom på vintern och slipper automatiskt styltor under hovarna. Så testa dom nya, det blir helt klart billigare än vanlig skoning och jag har heller inte märkt av något skav på hovens mjukdelar och när jag kommer hem tar jag en vanlig vattenslang och en "pistol" som jag vrider till stark stråle på och spolar av dom så blir dom som nya!

ehtrod skrev:
Stopek... Om man har dom nya Easyboots Epics, har dom (eller det går att köpa till) skydd på dom där tackarna. Om du tappar dom så pass mycket, kanske du skulla kolla upp andra boots, typ Boa eller Old Macs, kanske din häst passar dom typar av storleker bättra? prova kolla Esyboots.com, där kan du hitta alla dom olika typar...

Idag använder jag inte Easy Boots utan använder mest vanliga järnskor. Anser inte att denna typ av boots är en permanent lösning utan ser dem mest som reservhjul om man får tappskor när man är ute på långtur. Det duger de utmärkt till. Utan taggarna så måste de ju halka av direkt.

Hälsning Maja

Toffel skrev:
Jag använder Easy boots EPICS vilket är den nyare varianten. Av det jag läser om dina erfarenheter av easy boots låter det inte som du har provat epicsen? Dessa har en neoprengaiter som innebär att bootsen ser ut som i det gamla utförandet men har en sk gaiter som fästs i bootsen, täcker ballarna och går upp till strax under kotan och fästes runt karleden. Dessa kan egentligen inte ramla av. Sedan har jag till mina dom nya taggskydden så några märken in i hovväggen blir det inte. Dessutom kan man numera köpa till sprintar till spännena (bra speciellt vid tävling) och då tappar man garanterat inte bootsen!

Jag själv har skurit bort hela den inre remmen som går bakom hoven under ballarna! Den var mest ivägen och utan den är det väldigt lätt att ta på bootsen! Tar kanske 30 sekunder per boots. Så jag har bara positivt att säga om dessa. Mina ser inte mer slitna ut nu än som nya för över ett halvår sedan och jag broddar dom på vintern och slipper automatiskt styltor under hovarna. Så testa dom nya, det blir helt klart billigare än vanlig skoning och jag har heller inte märkt av något skav på hovens mjukdelar och när jag kommer hem tar jag en vanlig vattenslang och en "pistol" som jag vrider till stark stråle på och spolar av dom så blir dom som nya!

Som sagt vanlig skoning anser jag är bättre. Inte minst för att hästen skall få bästa möjliga överrullning och skor som sitter precis där de skall. Har dessutom lärt mig att sko mina hästar själv. Så det blir skodda med täta intervaller och på bästa möjliga sätt. Idealiskt.

Hälsning Maja

halloj!!

Min häst står nu på en sorts plastskor som är på ganska stor frammarch här i holland, men jag antar att dom även finns att få tag på i sverige.
Vad jag har läst mig till och även hört från min hovslagare är väl att det krävs skicklighet i att sömma och att helst vill skotillverkaren att hovslagaren går en kort kurs i att sko med dessa beslag.

För att återkomma till skon i sig är den också tillverkad av nån sorts hård plast/glasfiber med tunt lager gummi i tån och på båda skänklarna (trakterna)för viss dämpning, men ändå med viss friktion.
Nekst är skodd med dessa skor sedan 4 veckor tillbaks pga att inte klarade att gå barfota, här finns inga elaka svenska grusvägar... men det gick inte i alla fall...
Skorna sitter perfekt, har ridit i värsta geggan och dom sitter som gjutna plus att nu kan jag rida på oavsett underlag, typ stenlagda vägar och asfalt!

Infogar här en länk till tillverkaren, där det finns mer information, men jag är supernöjd, plus ett stort antal tyska distansryttare vad jag förstått från holländska ryttare.

Easy Walkers

Kolla in och se vad ni tycker!

Lycka till med kommande säsong!!
Vänliga hälsningar
Marie & Nekst

eulalia skrev:
halloj!!

Min häst står nu på en sorts plastskor som är på ganska stor frammarch här i holland, men jag antar att dom även finns att få tag på i sverige.
Vad jag har läst mig till och även hört från min hovslagare är väl att det krävs skicklighet i att sömma och att helst vill skotillverkaren att hovslagaren går en kort kurs i att sko med dessa beslag.

För att återkomma till skon i sig är den också tillverkad av nån sorts hård plast/glasfiber med tunt lager gummi i tån och på båda skänklarna (trakterna)för viss dämpning, men ändå med viss friktion.
Nekst är skodd med dessa skor sedan 4 veckor tillbaks pga att inte klarade att gå barfota, här finns inga elaka svenska grusvägar... men det gick inte i alla fall...
Skorna sitter perfekt, har ridit i värsta geggan och dom sitter som gjutna plus att nu kan jag rida på oavsett underlag, typ stenlagda vägar och asfalt!

Infogar här en länk till tillverkaren, där det finns mer information, men jag är supernöjd, plus ett stort antal tyska distansryttare vad jag förstått från holländska ryttare.

Easy Walkers

Kolla in och se vad ni tycker!

Lycka till med kommande säsong!!
Vänliga hälsningar
Marie & Nekst

Det finns många skor i Sverige av den här typen. Går man in på Biderman (finns några butiker) så kan man hitta allt möjligt i den här vägen. Med den typen av sko så gäller det att hästen tål stråltryck. Skon måste också vara svårriktad. Undrar om man även här kapar runt om för att få rätt passform?

Intressant att se skon jämförd med en människas gympadoja. :)

Hälsning Maja

Jag har easyboots som "reservhjul" till Geshira, men till vår förra ponny som var barfota, använde jag BoaBoots.
Jätteenkla att ta av och sätta på, gav inga fula hack i hovarna. Bra när man använde dem nästan dagligen.
De satt perfekt på Sparrisen, men däremot har jag hört att de sitter dåligt (läs=åker av) på hästar som "skruvar" med hoven vid isättning.

Det är samma tillverkare till både Boa och Easyboots, och på produktinformationen så rekommenderade de först och främst Easybootsen om man rider på väldigt varierande underlag - jag tolkar det som att de sitter bättre fast på hoven än Boabootsen egentligen...

hur fungerar det med bootsen i blött väder då sand och grus tränger i överallt? jag har boabootsen som jag red ca 2 mil som längst med innan jag skodde för vintern, det gick finfint när det var torrt väglag. men har aldrig provat längre sträckor i lerig/blöt miljö.. känns som om risken för skav borde vara rätt stor?

Hejsan, jag håller med Maja om att använda vanliga skor och inte spec. beslag. Tycker du att din häst börjar påverkas av underlaget, kan du enkelt prova med en tvåskiktssula under vanliga järnskor, då får du samma bra grepp med skorna samtidigt som hästen får en lätt dämpning av sulan. Inget jag rekommenderar att ha jämt, bättre att träna hästen stegvis så den klarar av underlaget, men en provisoriskt lösning kanske.

/Terese

Liknande trådar

Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: Hermelin
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 766
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka