Gummiskor...

ylvalill

Trådstartare
För ett par år sedan var det väldigt mycket diskussioner kring "gummiskor" till hästar. Det fanns dock diverse problem med dessa, de var tunga och tjocka och de höll inte så länge som vanliga skor. Jag antar dock att utvecklingen av denna typen av skor har gått framåt något sen dess och undrar därför om det är någon som har "färska" erfarenheter av hästgummiskor?

Anledningen till att jag undrar är framför allt att jag har en häst som har haft (har???) ledproblem och som dessutom ganska ofta rids på relativt hårt underlag. Jag är därför på jakt efter något som kan ge lite stötdämpning och därmed vara lite skonsammare för lederna. Hovslagaren föreslog gummisulor men det blir väl rätt så instängt för hoven?

Tacksam för alla tips!

Old Mac's har en dämpning i sig eftersom de har en relativt tjock gummisula :idea:.

mvh Jessica

Hippogrip riktar man inte, man klipper bort överflödigt material med en sekatör.

Mim hovis hade haft någon form av itbildningsdag och bla. dom ridande poliserna var där och dom hade provar gummiskor...dock tyckte det var SKIT, hästens gångn blev summ, i vanliga fal så "glier" hästen lite ex. när dom går på asfalt, men med gummiskorna blev det stop..= stappligt.
En del av deras hästar hade blivit svullna i benen åzå....så dom bytte tillbaks till "vanliga" skor igen!!

Låter inte som om nån har positiva erfarenheter av skor i syntetmaterial, eller? :confused:

Vad finns det för andra alternativ till vanliga plåtskor om man vill ha nåt som är lite skonsammare för lederna?

Flappskor kanske kan vara något. Det är en tjockare gummisula som sitter fast i tån med en "halv" sko. Det har funkat bra på min ponny som tidigare har haft kotledsinflammationer och på grund av detta fått en liten pålagring på ena fram. Jag har bara haft det på framhovarna och vanliga skor bak. hälsningar Elisabeth

Det finns de som har fått ölövskon och den nya (hippogrip heter den det?) att fungera.
Hästens rörelsesett avgör dock om de håller eller slits för mycket.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Är det någon därute som har erfarenhet av spatt och gummiskor? Bakgrund: Det är så att min häst (halvblod, sto 15 år) har fått spatt...
2
Svar
24
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 795
Hästvård Då så, då har min Cruss fått på sig sina PG. Det blidde till att limma fast en klippt sula på plattan så att plattan kom upp från...
2
Svar
23
· Visningar
2 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka