Gummimatta

Limaha

Trådstartare
Någon som har testat gummimatta i boxarna? Tänkte på det eftersom all halm oftast, oavsett mängd, ligger längs väggarna i min ena hästs box. .

Sv: Gummimatta

Jag vet dem som har det i spiltor, dem tycker det är suveränt, Jag kan tänka mig att det kanske måste va lite spån i botten om man ska ha halm, annars bli det nog rätt blött....;)

Vi har förseglat golvet i boxarna för att urinen inte ska fräta på betongen och jag har då aldrig blött i boxarna. Mockar ut allt blött varje dag och lägger in mycket halm. Tror du att skillnaden blir så stor med gummimatta då?;)

Har ju ingen refarenhet av matta, var bara en tanke..;)

Jag känner en som skulle ha gummimatta i boxazrna men som sedan tog bort dem pga bubblor som skapades av urinen och de började korva sig samt att när hästana gick så flyttade de på sig...

Jag har sett matta i spilter och ogillar det. Knappast bekvämt att sova på... visst går det åt mindre spån, men knappast bekvämt och det ser inget vidare ut heller...
Prova att byta till torv då? Det brukar ligga mer still, speciellt om man har bädd. Halmen i min hästs box ligger inte heller still förrens jag får en bra bädd som håller ihop den, nu ligger den perfekt!

Vill helst inte ha bädd för vi har inte så högt i tak. Man kan ju visserligen mocka ut den oftare, men är inte så sugen på det.
Har aldrig provat torv, fungerar det till en vit häst?
Min tanke var ju att gummimattan skulle vara bekvämare än betonggolvet de nätter han levt rövare bland halmen. Men... bular den sig och inte ligger still så verkar det ju inget vidare...

Jag har gummimatta i boxen sen 2 månader tillbaka o jag tycker att det är super. Jag har visserligen spån men min häst som alltid haft liggsår på höfter o haser trots enormt mkt spån i boxen har inte det längre, så mjukare måste det ju vara för hästen. Tror oxå att det gör stor skillnad på vintern då han har broddar o slipper stå på betong med dom på sig. Min gummimatta ligger då helt slätt mot golvet, inga bubblor alls. Är dock noga med att ta ut pisset.

Ska tillägga att min häst brukar leka karusell i boxen oxå men mattan ligger stilla, man måste bara se till att skarvarna blir exakt mot varan. Sen finns det ju olika gummimattor oxå, den jag har är väldigt plan o fin så det var lättare att få skarvarna bra.

Blir det inte hål i mattan av broddarna?

// Trollis, som också har funderat på gummimatta för att göra sängen mjukare till hästarna

hej här i norge har vi gummi mattor i nästan alla boxar + i stallgången.
Vårt stall består nästan helt av trä, även golvet...
Gummi mattorna är toppen, fast det kan bli snor halt för människor om de blir blöta.... :rofl:

Vi har gummimattor i alla vara boxar och jag ar jatte nojd med de.

nej. det blir inte hål i mattorna av broddarna. jag ser bara fördelar med gummimattor. mjukt att både stå, sparka och ligga på. dessutom lär det vara betydligt mycket komfortablare och varmare för hästen att ligga på mattorna än kall och hård betong:bow: . ju större desto bättre.

:) Jag har haft gummimatta med spån på i 5 år nu och tycker det är jättebra. Det blir mjukare för hästen och isolerar värmen bättre.
Nackdelar är att brodden kan riva lite i mattan (hos kallbloden, hos araben syns ingen skillnad), men annars ligger mattan jättebra, inga bubblor eller dyl. Halt blir det bara i fall det fryser i stallet vilket det aldrig gör.

Tänk bara på att det lätt bildas mögel mellen gummimattan och betonggolvet:crazy:

Kunde nästan tänka mig det! Kommer det inte kiss under mattan också eftersom man får skarva den?
Hur gör ni som har gummimatta, tar ni bort den och "luftar" golvet på sommaren? Sätter sig inte urin lukten i gummit?

Under våra mattor har aldrig mögel uppkommit, kan bero på matt- typen, bra ventilation i stallet och en jämn värme.
Vi sätter kalk på golvet i springorna hos stona. Har inte kännt någon speciell lukt annars heller. Men som sagt det kan bero på vilket matrial mattan består av.

I gamla stallet med trägolv och sämre luft/vent var det inte lika effektivt. Golvet tog mycket stryk och på vintern kunde spillt vatten lätt frysa på matta=halt.
Tar ut och rengör mattorna en gång per sommar.

Jag har skaffat en gummimatta till min hästs box, fick gamla transportband från en stenkross (fick tipset här på buke :))

Det var mest för att hans spånbädd inte låg stilla, han fick skrapsår på haserna, det trots att bädden var ca 20cm tjock!

Tycker gummimattorna har funkat jättebra, tjocka och ligger helt stilla. har faktiskt minskat på spånmängden och fått det mer lättmockat oxå.

Jag ska lägga in gummimatta i fölets box eftersom att hon skrapar så mycket med framfötterna, vilket inte är så bra när man har gummisko på fram pga bockhov. Hoppas att hon inte ska förstöra sina hovar så mycket. Hur har ni som har matta lagt in mattan? Vår matta är 3.5 mm tjock, 1.2 meter bred och 10 m lång. Ska in i en box med måtten 2.98x3.01 m.

lånar knapp

Ni som har gummimattor i gång eller box, hur tjocka är de? Och är det lagom/för tunt/för tjockt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Bison
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka