Gummimatta

Sv: Gummimatta

vi hade gummimattor (ca 1,5 cm tjocka) i både stall gång plus boxar, under ett normalt lager med spån. jätte bra för hästar som lätt blir stela, samt ger ett mycket bättre underlag än bara betong och spån. då det är väldigt stötdämpande! gummi mattor är oxå kanon i renlighets syfte!!!!!!!!!! (för dom som e petiga):rofl:

Jag har haft gummimatta till mitt sto i tre år. Tycker det funkar jättebra! Hon är en häst som går runt mycket på natten och käkar halm, så för att hon inte skulle behöva ligga på den hårda betongen på mornarna så köpte jag en matta. Den är toppen!! Ligger helt still, även om den inte ligger kant i kant med väggen. Det syns inga hål efter broddarna, och det bildas ingen urinlukt i mattan. Den ser alltid lika fräsch ut efter sommartvätten! Jag kalkar under mattan och om golvet är lite ojämt kan det hända att kiss hamnar därunder, men då lyfter jag bara på den biten matta som det berör, sopar upp kisset, kalkar och strör spån så är det lika fräscht igen!

Kan verkligen rekommendera denna matta! Se mer på www.gimmex.se

[
Kan verkligen rekommendera denna matta! Se mer på www.gimmex.se[/QUOTE]

Tack för tipset! Det får nog bli en gummimatta till höstens installning, verkar som om de flesta som provat är nöjda.

Tack även till alla er andra som svarat!!!:bow:

Det finns också Equimat. Den är lite tjockare, men lätt.
Ger absolut inga skav ens för tyngre hästar.
Den formar sig lite efter kroppen eller Brodden, men "fjädrar tillbaka" sen.
Den kostar en slant men är mkt hållbar.
Lätta att lägga, ta ut.

Hej!
Måste man byta gummimatta, eller kan man ha samma i flera år?:laugh:

Jag köpte gamla transportband och skar till och lade in i boxar och stallgång. Superbra! Stallet är ett kallstall och vi använder torvströ (ej permanentbädd). För det första är mattan mjukare, isolerar bättre mot drag och sparar strö. Mattorna är ca 1,5-2 cm tjocka. Om man skär dom i lagom stora bitar är det lätt att ta ut dem och tvätta på den varmare årstiden... Mattorna håller nog i många år!

Verkligen att rekommendera för hästens komfort.

Vet någon om man kan lägga en matta direkt på jord? Vi ska ev. flytta till en gård och i ladan som vi ska ha hästarna är det jord där vi har tänkt ha boxarna, så man kanske måste gjuta cementgolv men om det räcker med en matta och sen ha strö på så vore det bra:)

Vet att en kompis som har uteboxar lagt stenplattor (typ trottoarplattor) och sen gummimatta. Det har fungerat jättebra.

Ni som har gått ifrån att inte ha gummimatta till att ha det i boxen, hur har eran spån/torv förbrukning förändrats? Tänkte om någon kanske räknat på antalet balar innan och efter.

Tänkte inhandla gummimattor inför installningen och för att undvika att urin rinner ner under mattorna och att de skulle kunna röra på sig så tänkte jag testa att foga i skarvarna. När det är dags för städning sedan så är det ju lätt att bara skära upp fogarna och sedan fixa nya :) Förhoppningsvis fungerar det bra :laugh:

Gammal tråd men frågan är ju nu.

Gummimatta påverkar inte märkbart ströförbruket OM man inte har en matta som DRÄNERAR. Och då måste man ha dränerande underlag med.

Att 'bara' slänga in en gummimatta och lite spån blir rejält äckligt. Visst det är mjukare stå/ligga på matta än betong, men det kommer bli kissigt och äckligt.

Ska man ha gummimatta för att minska mängden strö MÅSTE man dränera BORT kisset, ner genom mattan och sen 'bort'. Genom grusbädd, i urinrännor eller vad det nu må vara. Men går inte bara lägga gummimatta på betonggolv. I 'bästa' fall blir det 'bara' kiss utanför boxen (om golvet inte är plant t ex), hos grannen etc. I 'värsta' fall blir det kissigt, äckligt, stinker och röta i hovarna.

Däremot, med matta blir det mjukare om man inte har permanentbädd, och för sådana som skrapar ströet mot väggarna etc så slipper de ligga på betong.

Så, man kan få mjukt underlag utan att skapa bädd, men man kan inte spara spec mycket strö utan dränering.

Vet att tråden är gammal men bättre att skriva i gammal tråd med rätt ämne än att skapa ny, på ny, på ny med samma ämne ;)

ABsolut, därför jag skrev att 'men frågan är ju nu'. Det var mer för ingen annan skulle missa att den var gammal och svara TS eller så. Utan fortsätta på den 'nya' delen =)

Jag tror inte att det skiljer i strömängd alls, vare sig man har matta eller inte. Vi har gummimatta till en av våra hästar, nu minskade strömängden iofs men inte pga mattan utan för att vi bytte typ av strö. Vi har aldrig kunnat ha bädd till vår gammelgubbe, utan bara strö som har täckt boxgolvet som sen har mockats igenom alltihop varje dag. Han gräver, därför är bädd uteslutet för hans del men då har han mattan istället som ersätter den delen av ströet som bildar bädd.

vi byggde vårt stall i höstas och flyttade in den 4/10. Vi valde GIMMEX gummimatta för att den hade fått bra betyg (polisen har dessa mattor i stockholm). Vi har haft dem legat inne fram tills i förrgår då jag började ta ur den första boxen, döm om min förvåning det luktade ingenting under! vi har i och för sig ett sk pusselsystem som man fick klubba i med gummiklubba men jäklar så bra det blev. Vi kalkade på betong golvet under innan vi lade in mattan.

Vi hade en helinackordering förr som i många år hade varit ful och gallig bak men hon blev superfin när hon stod på dessa mattor.

Det är mkt lättmockat och det krävs inte så mkt spån, mattorna var dyra i inköp men med tanke på kvalitet och hur mkt spån och arbete man sparar så var de värda varenda krona! Tror att vi har tjänat in en box redan med tanke på spånet! Om jag skulle göra ett till stall så skulle jag helt klart välja dessa mattor (och plastplanken i boxarna förstårs)

Jag tror inte att det skiljer i strömängd alls, vare sig man har matta eller inte. Vi har gummimatta till en av våra hästar, nu minskade strömängden iofs men inte pga mattan utan för att vi bytte typ av strö. Vi har aldrig kunnat ha bädd till vår gammelgubbe, utan bara strö som har täckt boxgolvet som sen har mockats igenom alltihop varje dag. Han gräver, därför är bädd uteslutet för hans del men då har han mattan istället som ersätter den delen av ströet som bildar bädd.

nu har ju vi tjocka kvalitets mattor men vi har minskat ner strömängden till minst det halva!

Ja har du tidigare haft bädd så kanske du minskar mängden, ingen bädd så är det nog ingen skillnad. Gummimattan är ju tänkt att ersätta bädden sas, men det krävs ju ändå tillräcklig mängd strö att suga upp urinen i.

Jag har samma märke på matta.;)

jag har inte haft bädd tidigare, har boxar på 14 kvadrat stycket, om man läser på deras hemsida så är ju ett av deras säljargument att man ska minska åtgången med 50-75% tyckte att 75 var lite åt det mesta laget men men.

Mina hästar tränas regelbundet och är i utmärkt kondition, har aldrig haft ett liggsår och de lägger sig alltid på nätterna, så vi har helt klart spart en massa på dessa mattor! I MITT STALL!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
337
Senast: Bison
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka