"gummimatta" i boxen?

Sv: "gummimatta" i boxen?

Ett alternativ till gummimatta är att anlägga en spånbädd på stallgången. Du gör en ram av trä och fyller med spån. Det är mjukt och blir mycket tystare i stallet med spångång. Bara att kratta för att hålla snyggt. (och vattna någon gång om sommaren om det blir väldigt torrt)

Jag har faktiskt tänkt på det. Men hur blir det på vintern när det är 10-15 minusgrader, blir det dammigt då? Hur ofta behöver man byta spånet? Ska fixa nåt till sommarn, antingen blir det trägolv, spångång eller gummimatta.

Jag har gummimatta till båda mina. Rekommenderar verkligen det! Jag har gamla transportband. Har tjockt lager med spån över. Hyffsat lättmockat åt elvisps-hästen och underbart till den renligare.
Man behöver aldrig ha dåligt samvete över att de ska komma åt betongen och få liggsår på något vis. Dock har jag och stoet en kamp om en viss mattkant. Hon river upp den varje natt....

Någon kanske redan skrivit detta, har inte läst hela tråden, men www.gimmex.se har jättebra gummimattor för boxar, de har en modell som är stor och väldigt tjock med någon slags skumgummi i, den är kanske 10 cm tjock och supermjuk och verkar hållbar. Vi hade funderingar på att lägga in den i vår kommande lösdrift i en "gummimatta-avdelning" i ligghallen och sedan ha strö runt den så att säga så hästarna kan välja vart de vill sova, på gummit eller i ströet.

Men den går också jättebra att ha i en box och med denna gummimatta tror jag inte man behöver ha mycket strö, dels täcker den en stor del av boxen och den är så pass tjock och mjuk, men såklart behövs något för att suga upp urinen ex i kanterna av boxen.
Jag har dock inte prövat denna matta själv ännu så jag kan inte säga hur bra den är bara hur bra den verkar.
Vi har sedan 15 år tillbaka ca 18mm tjocka gummimattor i boxarna från HD mattan tror jag de kommer, tror det var de som säljer Ifor Williams som sålde dem förut. Dessa gummimattor håller hur länge som helst men jag har rätt mycket strö ändå, tycker de känns lite hårda att ligga på och ser dem främst som hjälp för att hästarna inte ska ligga direkt på betonggolvet.

Tycker dock det är mer lättmockat med gummimattor och upplever inte att det går åt lika mycket strö för mig som mina inhyrda men mina hästar är ganska renliga av sig i och för sig ;)
Utan gummimattor blir ju ströet lite mer kak-aktigt i botten, vi har inte bädd hos oss, och det kan ju både slösa på ströet och vara jobbigt att mocka eftersom man måste vända och vrida på ströet i boxen varje dag....

Men kolla in gimmex om du inte vet vad de har att erbjuda redan!

Vi har gummimattor i boxarna, inte som täcker hela boxgolvet men större delen iaf. Det är räfflat på ovansidan, släpper inte igenom piss från ovansidan men däremot kan det råka komma under på annat sätt eller mellan mattorna om det är skarvat. utanpå det har vi spån, normalt sett ungefär lika mycket spån som vi hade haft även utan gummimatta, men för mig kan det bli lite mindre spån stundvis innan man fyllt på just för att det inte känns lika akut när man har gummimattan som värmer och förebygger liggsår/skav på haserna.

Har helt ärligt aldrig tänkt på att man skulle behöva rengöra gummimattan titt som tätt, försöker ta bort skitig spån som hamnat i skarven eller under kanterna (fast det blir inte så mycket sånt hos mina hästar) och antar att de kommer tvättas vid den årliga städningen, men har inte känt av att det skulle orsaka lukt. Tvärtom så känns luften väldigt fräsch i stallet trots att alla (10?) har gummimattor.

Ett kanonalternativ till bädd tycker jag, kan inte ha bädd till mina hästar.

Dom gummimattorna vi har i det stallet jag är inackorderad i får man inte ha strö alls då mattans dräneringssystem slutar funka då... Det blir lixom intrampat och släpper ej igenom urin. Så jag tycker dom funkar bra! :) så länge man inte har spån uppepå

Måste det vara trägolv eller betong under gummimattan?
Eller fungerar det med singel/grus?

Hur kostnadseffektivt är det gentemot att gjuta ett golv om det går att göra som jag nämnt ovan?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar