"gummimatta" i boxen?

Sv: "gummimatta" i boxen?

Vi har gummimattor till våra hästar men endå mkt spån.
Kanonbra tycker jag, vi har väl haft våra i boxen sen september någon gång och har väl inga planer på att tvätta dom innan nästa sommar, dom blir inte så skitiga mtp att vi endå har spånat normalt.
Vi hade sån tur att vi fick våra gratis från fabriken. Så har du någon pappersfabrik eller liknande i närheten så ring och fråga!

Det man kanske bör tänka på är väl att gummimattor kan bli väldigt hala om hästarna går på dom när dom har snöstyltor, men har man spån över eller kratsar ut hovarna innan man tar in dom så är det inga problem.

Våra mattor är väldigt tunga och väl utpassade till boxen, det var ett helv**e att såga till dom rätt men nu ligger dom där dom ligger iaf.
Blev tyvärr så att vi fick en skarv i mitten men lite silvertejp löste det problemet, min häst kissar doch bak i boxen där mattan ligget upp en liten bit mot väggen och inte i mitten.

:
En spånbal räcker i en vecka till en box ungefär
.

Är det lite tycker du??
En spånbal räcker i 7 -10 dagar när jag har vanlig normaltjock växelströbädd åt hästen helt utan gummimatta.

Jag har just lagt in en gummimatta från mitt gamla stall i fölboxen. Jag föredrar att ha ordentligt med strö trots gummimatta, det blir otroligt lättmockat och risk för ev. liggsår minimeras. Trots att du har ordentligt med spån så går det åt mindre, det finns enligt mig ingen anledning att snåla på spånet trots att man har gummimatta. Jag tror också att det har en isolerande effekt, känns varmare och mer inbjudande att lägga sig ner på.
Jag vet att det för många år sedan gjordes en undersökning i Norge där lösa kor själva fick välja mellan att gå och lägga sig i spiltor med spån+ gummimatta, spån eller ren betong med bara lite spån. Det var kö utanför spån+gummimatta och några kor kunde tänka sig att gå in och lägga sig på den tjocka spånbädden. Ingen valde sista alternativet.

Om man inte strör så mycket så flyter urinen iväg över golvet och ner i springor därför bör man ha bra dränering.

Om man inte strör så mycket så flyter urinen iväg över golvet och ner i springor därför bör man ha bra dränering.

Min bekant som har matta i sin box har nu haft den i flera år, varje sommar har hon lyft mattan i samband med den årliga rengöringen av stallet. Förvånade nog är det alltid torrt under mattan, inget urin ligger där trots att hennes matta består av ett pusselsystem. De har alltid lagt ett lager med kalk innan mattan lagts på, och den ligger kvar helt torr utan påverkan från urin eller annat. För mig har detta blivit väldigt intressant eftersom plattan i det stall våra hästar stå verkar suga mycket fukt vid regnig årstid, det blir kallt på golvet och torven blir väldigt blöt fort underifrån när man lägger en permanent bädd.

I vårt stall är det en person som har gummimatta i sin box. Boxen är inte kalkad och hästen gräver gärna i underlaget, så pissigt spån hamnar mellan mattan och golvet. Det luktar väldigt mycket piss inne hos den hästen (och i den avdelningen av stallet :crazy:)

Det kan säkert vara både bra för hästen och bra för ekonomin att använda gummimatta, men man ska nog vara väldigt noga med att sköta "hygienen", så att det inte börjar lukta!

det värsta är nog inte doften utan snarare att det är ohälsosammt för hästen att stå i amonikadoften, då det kan tära på luftvägarna.

jag har räfflade gummimattor i boxen till min ena travare. det ligger närmst golvet, och ovan på det har jag ett tjockt lager med sågspån, detta rådet fick jag av en veterinär då min häöst har problem med framknäna. han stampar gärna i boxen, och ibland sparkar han i väggarna. så sa veterinären åt mig att lägga matta under spånet i boxen då det ger svikt om hästen står och stampar, och då minskar det på så sätt "skadorna" på benen.

*kl* Den matta jag har sett är rätt värdelös. rektangulära bitar med "pusselsidor" som häktas i varandra. det går väl åt en 8-10 bitar per box. Det går åt minst lika mycket strö (som någon sa, vart tar pisset vägen) och hästen ligger mycket mindre då mattan är hård och hal på vintern.Det bildas dessutom en hel del mögel under mattan vilket troligen inte är så bra även om det kanske inte "når upp" till ytan. Ska man ha så pass mycket strö att pisset sugs upp spelar det ingen roll om man har matta eller ej, det går ju åt lika mycket.

Jag förstår att om mattan släpper igenom väta kan ströåtgången minska, men annars?

Jag har inte själv haft erfarenhet av "pusselmattan" men tycker att det säger sig självt att pisset har större risk att hamna under mattan när den är full av "sprickor". Vi har inte haft några som helst problem med hel gummimatta, med ordentligt med strö så hamnar ju pisset i spånet och går extremt lätt att mocka. Har heller inte haft erfarenhet av att mattans beskaffenhet ifråga om halkighet skulle förändras under vintern, den har varit precis likadan.
Gummimattorna har längsgående räfflor på undersidan.
Det finns också en variant man kan gjuta och den borde vara helt säker ifråga om att inget piss går igenom.

Vår lokala ridklubb har sedan de lagt in gummimattan kunnat minska ströåtgången något (eftersom hästarna ligger betydligt bekvämare på gummimattan) men har man för lite spån så sprider sig kisset över ett större område än om man har det riktigt tjockt, så jag skulle inte tro att det blir några enorma förändringar i spånåtgång. Själv använder jag minst lika mkt spå som tidigare, skillnaden är att det är mycket lättare att mocka och att risken för ev. liggsår minskar till ett minimum.

Senast ändrad:

Jag är också intresserad av gummimattor, men till att ha i stallgången för att minska slitaget på golvet (har trägolv). Tycker dock att mattorna är dyra. Men kanske kan man ha en tunnare variant i gången? Någon som har erfarenhet?

"kl"

Har oxså gummimatta i hästens box och det enbart pga att han alltid har fått skav på hasen oavsett hur mkt strö han har.

Har köpt mattorna (2st) hos tillverkaren av transporter, dom sålde "spillbitar" billigt. Betalade endast 300kr inkl frakt:)

Nu täcker inte dessa hela boxen utan ligger i mitten. Inga problem med varken mögel, fukt eller andra bekymmer. Ströar som vanligt och kan lyfta på mattorna ibland för att sopa rent om det åkt lite spån under. Mkt lättskött och fyller sin funktion= inga skavda haser mer

Jag har inte själv haft erfarenhet av "pusselmattan" men tycker att det säger sig självt att pisset har större risk att hamna under mattan när den är full av "sprickor".
Hela grejen med pusselmattorna är att man inte ska ha dem ovanpå betong. De är till för nybyggda stall där man väljer ett "dräneringsgolv" med sten och sen sand och sen gummimattorna på det.
Urinen ska kunna rinna igenom mattorna och ner i sanden är det meningen.

Enligt min fd sambo som är hovslagre så är gummimattor inte alls bra eftersom det blir för torrt i boxen och hovarna torkar ut. Vet till och med själv att grannen hade problem med det, och då hade han pusselmattorna och sanddränering under.

: .

Är det lite tycker du??
En spånbal räcker i 7 -10 dagar när jag har vanlig normaltjock växelströbädd åt hästen helt utan gummimatta.

Jisses!! ja får lägga in en ny spånbal varannan dag!!

Jag är också intresserad av gummimattor, men till att ha i stallgången för att minska slitaget på golvet (har trägolv). Tycker dock att mattorna är dyra. Men kanske kan man ha en tunnare variant i gången? Någon som har erfarenhet?

Ett alternativ till gummimatta är att anlägga en spånbädd på stallgången. Du gör en ram av trä och fyller med spån. Det är mjukt och blir mycket tystare i stallet med spångång. Bara att kratta för att hålla snyggt. (och vattna någon gång om sommaren om det blir väldigt torrt)

hmm är väl olika visserligen men vid fint väder minst 12 timmar

Vi har gummimattor på fyra av 45 platser tror jag det är, med hjälp av dem och något mer silande vid mockning har vår spånåtgång halverats på ett år! Nu ska ca 10-20 till platser få gummimattor till våren, kommer ingen spån gå åt alls då? :D

Jag har det i mina boxar, tycker det är riktigt bra! Nu ströar jag mycket ändå men hästarna verkar gilla när det blir lite isolerat under!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023