"gummimatta" i boxen?

Anastacia

Trådstartare
Har sett det på några ställen, folk som har en gummimatta i boxen till sina hästar och bara lite lite strö för att kisset ska sugas upp, annars har de inget mer.
Verkar ju vara väldigt ekonomiskt, men är det bra?
Nån som har det?
Antar att mattan kostar en hel del i inköp, men som sagt, det borde ju bli billigare än alla dyra spånbalar!

Sv: "gummimatta" i boxen?

hade det i uteboxarna på mitt gamla jobb.. funkade väldigt bra.. hade nästan inget strö alls och dom fick ändå inget liggsår..

måste man inte tvätta mattorna ganska offta då?

Ingen aning!
Har bara sett det på olika ställen, har inte varit i kontakt med det så att jag skött det själv.

Bra tråd! Har själv undrar om precis samma sak och skulle vilja få mer information från dom som använder/har använt gummimatta.

Vi har gummimatta men ändå massa spån. Det är jättebra för även om man har mycket spån så stökar de ju runt en del och betongen kommer fram om man inte har nån matta. Har själv två hästar som ligger ner mycket och en annan fördel tycker jag är att den isolerar från att de ska bli kalla när de ligger. Mattorna håller länge och även om de tillslut fransar sig lite i kanterna så håller de åratal. Ett tips är att hälsa på i nån fabrik eller liknande och fråga, för de använder dem som transportband och byter rätt ofta... Jag är bara superpositiv till dem!!:D

Har använt gummimattor ca 12 år nu. Förs köpte jag ett system som bestod av ett underliggande dränerings lager (gjort av plast i ett slags rutmönster). Mattorna (1mx1mx5cm) som låg över detta var porösa (såg ut som en del gummimattor som man kan se under klätterställningar på lekplatser) dessa släppte igenom urinen. Varje dag skulle man spruta på en slags rengjörande vätska på de ställen som hästen hade urinerat på, högtrycks-tvättning gjorde jag drygt en gång per år.
Bytte sedan stall och köpte ogenomsläppliga gummimattor (ca 120cmx240cmx3cm) de har ett "bubblight" mönster på ovansidan och dräneringskanaler på undersidan. Har sett några personer göra misstaget av att lägga in dem upp och ner (svårt att soppa rent). Jag lägger sedan på ett tunt lager sågspån baktill i boxen så att det kan suga upp urinen och håll boxen "torr". Jag har använt ett tunt lager halm en del år och det fungerar också fast kanske inte lika "torrt". En gång per år högtryckstvättar jag mattorna. Jag tycker dessa mattor är lättare att hålla rent. Det är en fördel om man kan tvätta dess mattor i boxen eftersom de är väldigt tunga att släpa på.
Det viktigaste är att man har bra dräneringen i boxen, helst ska golvet slutta kraftigt så att urinen inte kan samla sig under mattorna.
När det gäller hästen så har jag ett stort fulblods sto som är "skitig" i boxen. Hon har aldrig fått några sår från mattorna, inga problem med hovbölder (har sett det ofta på hästar stående i fuktiga djupa bäddar), hon ligger gärna ner och sover på mattorna. Bra för hästar som är dammkänsliga, äter bäddar etc och de som lätt får förstoppnings kolik eftersom de kan stå på ett isolerat golv underlag.
Man bör dock ha något slags lätt tvättat täcke som man kan ta hem och tvätta i sin maskin ofta eftersom det suger åt en del urin när hästen ligger ner. Men använder man täcke så håller sig hästen väldigt ren, det blir ju mindre damm i stallet också.
En annan bra fördel är att det går väldigt fort att mocka ut samt man får en mycket mindre gödselhög.
Inköpskostnaden spar man väldigt snabbt in både på besparningar i strömedel samt i vissa fall arbetstids kostnader.
Eftersom jag inte bor i Sverige vet jag ej vad det finns för försäljare där så kan inte rekommendera någon. Det finns många olika typer här en del bättre än andra. Har sett billigare sorter som har smulats sönder i topplagret eftersom det var fel gummi.
Hästar går inte och bäddar ner sig i en djup mjuk bädd när de lever vilt, visst kan det se lite sparsamt ut när man ser dom stå på gummigolv men det är ju att se dem genom mänskliga ögon.

Senast ändrad:

Jag har oxå sett det men jag tycker bara det hör hemma i kostall fast egentligen inte ens där.
Djur ska ha ett mjukt & torrt ställe att ligga på, jag skulle inte ha samvete att ha mina hästar enbart på tunnt lager strö även med gummimatta.
För jag hade nämligen aldrig tyckt det var skönt att sova på en sån matta så varför skulle mina hästar tycka det?
I dessa stall har jag även sett mkt tendenser på liggsår på haserna.

Gummimatta har jag i stallet men jag sätter lika mkt spån som vanligt.

I vårt stall är det en person som har gummimatta i sin box. Boxen är inte kalkad och hästen gräver gärna i underlaget, så pissigt spån hamnar mellan mattan och golvet. Det luktar väldigt mycket piss inne hos den hästen (och i den avdelningen av stallet :crazy:)

Det kan säkert vara både bra för hästen och bra för ekonomin att använda gummimatta, men man ska nog vara väldigt noga med att sköta "hygienen", så att det inte börjar lukta!

Har sett det på några ställen, folk som har en gummimatta i boxen till sina hästar och bara lite lite strö för att kisset ska sugas upp, annars har de inget mer.
Verkar ju vara väldigt ekonomiskt, men är det bra?
Nån som har det?
Antar att mattan kostar en hel del i inköp, men som sagt, det borde ju bli billigare än alla dyra spånbalar!

har haft gummimatta i mitt stall i 12 år nu, mycket trelvigt. Det går åt mindre spån, blir mjukare för hästen att ligga på. Nu efter 12 år har den börjat fransa upp sig lite här och var eftersom hästen har brodd på vintern men 12 år är imponerande och då fick jag den begagnad ska ni veta! :eek: En spånbal räcker i en vecka till en box ungefär. Har mest spån där han kissar, i övrig bara lite för att göra det lite mjukare. men det behövs inte alls lika mycket som i en vanlig box utan gummimatta.

aldrig några liggsår på min häst, har aldrig luktat något heller vad jag har tyckt.

Men visst måste man ut med dom ibland för att vädra och göra rent under. en gång om året ungefär, ibland inte ens det.

Senast ändrad:

Ja jag skulle också vilja ha det i boxen och är också nyfiken på hur det fungerer

Om man har bra kvalitet på mattorna och dom passar boxen ordentligt så ligger gummimattorna kvar på plats. Samt om man sköter om dem och de ligger på korrekt underlag så blir det ingen dålig lukt. Jag har i alla fall inte haft några sådana problem.
Liggsåren på haserna har jag inte sett på några hästar, de som brukar drabba korna beror ofta på gödselbrännor åt huden och kornas orörlighet vid uppstallningen.
Det är också lättare för hästen att resa sig från ett hårdare undelag med grepp än en djup bolstersäng.

När jag jobbade i spanien i ett stall hade dom gummimattor, ruskigt enkelt att hålla rent så man bara lätt kan skölja av med vatten.
Och den dämpar även en del ljud
super bra och smidigt!

låter smidigt tycker jag - ska tänka på det när vi sätter igång med det nya stallet.... Är det någon som vet var man kan hitta såna här mattor?

Att det inte blir så mjukt att man själv vill ligga där tycker jag inte har så mkt att göra med vad hästen trivs på... den ligger ju gärna ute på bar mark och vi människor brukar inte tycka så bra om det heller - eller är det "ohästligt" att tänka så? :angel:

De hästar jag har sett verkar ju trivas jättebra, ligger ner och mår bra i övrigt. Fast det känns lite "kallt" kanske...

Skulle också vilja veta vart man får tag på dem!!

På Island står övervägande delen av hästarna på gummimattor vid installning, man använder lite spån för att suga upp urin etc.
Jag tittar just nu själv på matta i boxen till ena hästen, kompisen har en sådan matta och rekommenderade verkligen den. Hon gör rent under mattan 1 gång per år, på sommaren när hela stallet städas ur. Inga problem med urin under eller liknande, då valde hon en pusselmodell eftersom den var enklare att hantera för henne. Hela mattor blir supertunga, och man måste vara flera att lyfta dem.

Kolla på hästnet, där finns flera leverantörer och hittar du fler än dem så tipsa mig gärna i såfall.

En fundering bara, måste det vara typ en "brunn"/avlopp i boxen eller liknande? Vart tar kisset vägen annars?

Eftersom jag bor i England hade jag mattorna i typ engelska boxar med halvdörrar ut till stallplanen på det första stället. Betonggolvet under mattorna hade en sluttning på 12cm ifrån bakväggen till framsidan. Det andra stallet var en typ "american barn" (inomhus boxar med tallgång i mitten och då behövdes det en avlopps brunn av något slag. Jag tvättade bara under mattorna en gång per år, inga lukt problem.
Ko mattor är inte lämpliga till hästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
362
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023