Gummimartingal?

Solvira

Trådstartare
På ponnytävlingar idag såg jag jättemånga som red med förbyglar med gummimartingal på. Vill nån vänlig själ förbarma sig över mig och förklara den stora fördelen med det?

Sv: Gummimartingal?

Solvira skrev:
På ponnytävlingar idag såg jag jättemånga som red med förbyglar med gummimartingal på. Vill nån vänlig själ förbarma sig över mig och förklara den stora fördelen med det?

Du menar resår vad? Är snällare mot hästen eftersom det inte är stumt. Men allra mest är det nog en modegrej... ;)

Ja, alltså, själva martingaldelen som ska hindra hästen från att dra upp huvudet är av resår?
Det borde ju inte vara så himla effektivt... :p Så nog är det en modegrej alltid. :smirk:

Effektivt? Du vet väl hur känslig en häst är (speci munnen)? Bara tygelnsvikt är ju tillräckligt om hästen vill lyssna.. SÅ en martingal i resår hjläper nog alltid, den ska ju bara ge en impuls när hästen slänger upp huvudet och med resår så blir denna effekten mildare än med "stum" i läder. Tankaen är ju INTE att martingal :devil: ska hålla fast huvudet nere, alltså behöver den inte heller vara stum.

(perentes: läder är ju inte helt stumt men mer är resår iaf)

Nu får du det att låta som om jag är en sån där som sitter och rider på martingal och tycker att min häst inte kan få upp huvudet för det. :p Jag -vet- att den inte är till för att hålla ner huvudet, men den är ju till för att hästen inte skall kunna sätta upp huvudet för mycket.

Nej d trodde jag inte;) Men jag anser inte att en martingal är till för att hästen inte ska sätta upp huvudet för mkt, ska man ha en sådna hjälptygel så håller man stenhårt i tyglarna med en löpande eller så sätter man på en fast martingal eller graman man inte släpper efter på... En löpande martingal ska enligt mig ge hästen en signal när den slänger upp huvudet, dvs resår/läder kvittar, allt ger ett tryck på lanerna bara det att en med resår bli mildare i sitt tryck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 664
Senast: Fibusen
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 352
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 143
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar