Rea

Trådstartare
Vilka tips har ni på hur jag ska kunna fixa till ett mjukt underlag i boxen till min STORA TUNGA häst? Han står på spån och det rejält, halm är förkastligt och torv fungerar inte heller, men han gräver en hel del och varje natt går han igenom till betongen, då han ligger mycket har han nu fått små skav på hasen och detta vill jag få stopp på innan det blir ett riktigt stort problem! Har mina tankar på att lägga ett mjukt golv i hela boxen men vilket är att föredra och var får man tag i det, pris, andra "patentlösningar"?

Dom som sålde "Franska Elband" (Orginalet) hade flytande gummigolv på hink. Dom har även hemsida. Sök och kolla. Länk finns säkert här på Bukefalos.

Jag tycker trägolv funkar bra, beroende på kvalitetet på plankorna. Har hört att förr ansågs aspkubbar (10-20 cm höga) ihopsatta likt mosaik vara det mest slitstarka, dessutom sjävdränerande ifall man har lutning på golvet under.
:)

Dom som sålde "Franska Elband" (Orginalet) hade flytande gummigolv på hink. Dom har även hemsida. Sök och kolla. Länk finns säkert här på Bukefalos.

Jag tycker trägolv funkar bra, beroende på kvalitetet på plankorna. Har hört att förr ansågs aspkubbar (10-20 cm höga) ihopsatta likt mosaik vara det mest slitstarka, dessutom sjävdränerande ifall man har lutning på golvet under.
:)

adressen till sidan är www.gilo.se
annars kan du gå in på www.hastnet.se och kolla på företagsregister (tror jag det heter) där finns det försäljare av både gummimattor å flytande gummigolv!
lycka till!

Hej!

Jag tycker du ska försöka åtgärda grunden till problemet, varför han gräver.
Om du gör något så att han t.ex. slutar gräva tycker jag det låter billigare och hälsosammare!
Hästen kommer kanske inte att få sår om du skaffar gummimatta, men han mår antagligen inte bra nu eftersom han gräver så?
Du ska kanske ge honom mer hö? Mindre kraftfoder?
Låta honom gå ute mer? Mer motion?
När jag mockade i ett stall var det en häst som grävde och vävde. Det var bädd (typ 50 cm) så hästen grävde inte ner till marken, men när jag mockade skrapade jag upp mycket spån just där, visst det blev en stor hög i ena hörnet (där hästen grävde) men på morgonen var gropen inte lika djup iallafall...

M. v. h. Lisa

Tycker också att du ska kolla upp anledningen till att han gräver, finns massor! Mammas sto gör det så fort något blir rubbat i henne rutiner, ex inne för länge, bilar som kommer/åker, att vi är i stallet "fel" tider osv. Man får passa henne som ett litet barn men då förblir hon oxå lgn och mår bra - börjar inte gräva.

Vi har spån 15-20 cm och gräver hästen igenom det så kan inte det klassas som normalt, ngt stör nog hästen.

Motioneras varierande mellan körning, ridnig, markarbete dagligen, uträknad foderstat, fri tillgång till hö, ute minst 12 timmar/dygn :smirk:.
Jag förstår att du vill hästens bästa och det vill ju även jag men det finns faktist dom hästar som är "pilliga" och påhittiga och gör saker bara för att det är kul.
Min hästs "problem" är just att han är STOOOR och TUUUNG, väger en bra bit över 700kg och är närmre 180 i mkh, han är en klumpig rackare :D. En stor häst som mer än gärna ligger ner mycket och rullar runt i sin mysiga bädd, sprätter runt en jädrans massa utan att vara sjuk :(.
Hästen mår med andra ord utmärkt och har med störrsta sanolikhet ett utmärkt liv i sitt lugna fina stall med snälla kompisat och god omvårdnad, men likt förbannat går han igenom bädden sin.
Kan ju tillägga att när han stod på halm tyckte han det var skit skoj att kasta ut halmen genom fönstret ut på stallplan :banana:.

Som jag svarade _L_, hästen har det inte i sin "natur" att vara ett "nerv vrak", finns ingen coolare :cool:. "Problemet" är just att han gärna ligger länge och vilar sig i boxen, rullar och donar och då far spånet all väg.

Vår valack är likadan rullar rundor i boxen. Det tar cirka 2 minuter efter att han kommit in från hagen innan slänger sig och man kan höra hur han njuter när han rullar sig.
Och vi har samma problem att det lätt blir skavsår på haserna för att det har blivit stora hål i bädden, men det blev bättre när vi lade torv i botten på bädden(hade spån ovanpå blir så mörkt och dyrt med torv enbart) det var inte lika lätt att flytta torven som det var med spånet. :banana:

Vi skickade efter gummimattor från Nordpost (tror att de har en hemsida typ: www.nordpost.se). Finns i olika tjocklek och räffling samt prismodeller. Vi måttade upp boxarna och beställde! Gick på några tusenlappar, men det var det värt!

Har också haft och har skrapande hästar, den ena skrapade för att hon i stortsett gått ute dygnet runt under sina 7 år på jorden (dock avliden nu) och den andra för att hon hetsar upp sig när det skall utfodras eller händer andra saker som hon stör sig på i stallet (slutar när man säger ifrån), är dock en "spekare" i allmänhet, kraffsar i grästuvorna i hagen också. Men detta beror i det stora hela på att hon har överskotts energi då hon inte rids längre pga skada (ska tas bort). Så det kan finnas många olika anledningar, men rekommenderar gummimattor. Har dock hört om kostallar där det har utvecklats mögel under mattorna. Men i och med att vi (hästmänniskor) kompletterar med uppsugande spån så borde ju risken minimeras!

Jag tror att det är smart att lyfta och kolla under mattan med jämna mellanrum, trots att du har spån. :)
Vet flera som haft gummimattor men slutat just för att det blir blött och äckligt under.

Finns hasskydd att köpa för haserna så han slipper de där :devil: såren. H**ks sålde sådana har jag för mig eller så hör efter i Flädie de borde också ha. Bädden har jag tyvärr inget tips om eftersom han alltid gjort så. Trampat jordgolv eller liknade som är mjukare kankse är ett tips, hade det på Hviderup när vi stod i utebox på sommaren och visst bökade han rundor men han låg på betydligt mjukare underlag än cementgolv. Prova häng upp grenar i boxen som han kan aktivera sig med eller en Jollyboll :idea:, fast räkna med att han kan punketerar de där bollarna fast än att de inte ska gå att puktera... så det kan bli ganska dyrt i längden. Hade en sådan åt honom ett tag, i bland kunde man hitta den inne hos boxkompisen eller i vattenhinken :confused:eller utanför boxen :angel:... ja du vet hur han är, man river sina sista hår på skallen men samtidigt kan man inte låta bli att skatta åt denna klump :love:. Ja det var lite tips som jag hade att komma med. Hoppas allt fungerar bra annars med körning o ditten o datten.

Finns hasskydd att köpa för haserna så han slipper de där :devil: såren. H**ks sålde sådana har jag för mig eller så hör efter i Flädie de borde också ha.
"Jovisst har vi det!"
"BRA, då kommer jag och köper ett par i X-full"
"Eeeehh, SÅ stora har vi ju inte....."
Typ så lät konversationen med h**ks, flädie bara skrattade :D.

Nä, dom har bara för små "föl" och icke färdigvuxna ponnys :D, RIKTIGA hästar får man spec.beställa saker till :bump:.

NU ÄR JAG GLaAAA', har hittat gummimatta för ca 75 kr/kvm :love:. Ska bara se till att på något vis i världen transportera hit den från Oxelesund :o.

Vad kul att du hittat en matta åt den lille så han slipper de där otäcka såren på haserna :). Se bara till att det inte blir äckligt under mattan, men jag har fått uppfattningen utav dig som väldigt pedant så det är nog ingen risk ;) :angel:. Pussa honom på mulen från mig.... :love:

Harckel host host... SMÅ djur! :confused: :angel: Beror på vad du jämnför med... Men Trubbe han tror han är så liten, han önskar säkert att han var knähund den lilla drumlen. :love:

"Jovisst har vi det!"
"BRA, då kommer jag och köper ett par i X-full"
"Eeeehh, SÅ stora har vi ju inte....."
Typ så lät konversationen med h**ks, flädie bara skrattade .

Vill bara berätta att de där skydden är skitkassa. Har ett par från Gl*bus Sport och ett par från H**ks. Inga av dom funkar. Sitter nere vid fötterna på morgonen :smirk:. De som är köpta på H**ks sprack redan första natten. Det var sorlek L och min häst är en normalstor 2-åring. Så, i såna fall skulle du behöva XXXXXL :D. Vad jag egentligen ville ha fram var att jag inte lyckats få dom att sitta kvar, såvida jag inte har haft stallbandage under så att de inte kunnat kasa ner.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 490
Senast: Ajda
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 716
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 344
Senast: Bliss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar