Gummiflis på ridbanan

Sv: Gummiflis på ridbanan

Tja, vad kan det vara... 8 cm kanske....vi har mer fördelat det med känsla än med mätstock. Under ligger det stenmjöl och sand har jag för mig. Ridbanan fanns redan på plats när vi flyttade hit för 6 år sedan så vi har bara fyllt på lite flis efterhand som det tunnats ut;)
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Upplever ni aldrig att banan känns tung? Kan vara att den jag rider i har för tjockt lager kanske för den känns väldigt tung och hästarna känns väldigt tunga.

För min egen del blir det nog inget mer ridhus där jag står då min häst har en senskada så får han ju absolut inte gå på såpass mjukt/tungt underlag sen när han sätts igång igen och om jag förstod det rätt så skall man undvika det även när han är helt frisk då han har lättare för att skadas igen :cry:

Tråkigt men vad gör man?
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Nej, den känns inte tung, tvärt om. Vi har en äldre valack som har pålagringar i bakbenen och han ska helst gå på lite stumt underlag så därför har vi varit extra uppmärksamma på att hålla efter banan.

Är underlaget för tjockt så blir det tungt och skaderisken är stor. Vi hjälpte en grannkompis med deras bana där det var för djupt med flis och skrapade bort en del av överflödet och genast blev den också kanonbra att rida på. Kan ni inte ta bort lite av överflödet i ridhuset och testa? Det är ju tråkigt om man inte kan rida.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Men visst finns det olika sorters gummiflis oxå? Det kan ju vara så att ni inte har samma sort.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Hmm på den banan jag rider på så är det liksom nerklippta gummilister, de la på gummit nu i sommar så jag antar att det måste vara den nya miljövänliga sorten? Men gummilister är det iaf, både svarta och lite vita.

Ja man får väl se hur det blir med banan helt enkelt, kruxet är att det även är några dressyrhästar som rider på dem och det är väl för deras skull de valde att lägga in gummi, det är bättre för deras ben och träning på ngt sätt om jag förstod rätt (är inte storhästryttare/dressyrryttare själv).
För islänningarnas skull verkar det nog som att det optimala vore att antingen ta bort en del så det inte blir så tungt eller kanske ännu hellre lägga ngt på gummit, sand eller liknande så man behåller svikten men det blir ett hårdare underlag..?
Är ju tråkigt kan jag tycka när man inte kan höra takten och inte heller känner samma taktkänsla som man gör på ett hårdare underlag.
Sen vore det ju såklart ett jätteplus om jag kunde rida min häst därinne i framtiden, trots att han då har haft en senskada.
Får helt enkelt prata med ägaren och se om man kan komma fram till ngt som passar alla hästar/ryttare :)

Vad ser ni annars för fördelar/nackdelar?
Nackdel kan jag tycka är att det är svårmockat, det är svårt att inte få med lite gummibitar trots att man är noga...
Sen undrar jag, skulle ngn häst kunna få för sig att tugga i sig några bitar gummi om man släppte de där en stund obevakade sas? Är det ens lockande för dem? För det kan ju verkligen inte vara bra för dem?
Sen är det enligt mig för tungt men kan ju vara för att det är för mkt det känns så.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Vi har en bana med gummiflis. Den är gammal och var där innan vi flyttade in.
Den är bra att rida på, även på vinter, höst, vår. Men sjuuuuuuuukt skräpig. Det flyger runt, dras med och sprids ut i naturen runtomkring. Speciellt där hästarna går in och ut. Och då menar jag inte bara precis vid ingången, utan nästan 15-20 meter bort och ut på bilvägen.

Vill inte tänka på hur det ser ut i risrusket runt om i skogen :s
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Går det att få reda på vart dom köpte sitt gummi ifrån? Jag är väldigt intresserad.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Ber om ursäkt för KL, men här vill ja också leta svar!

Har gummi på min bana, som också fanns när jag kom.
Sand+stenmjöl och gummi övanpå, så den fryser inte!

Men, nu har jag blivit erbjuden ett lass till, vårt gummi börjar tunnas ut. Jag fick en provhink hem och det som ligger på banan är typ slangar, lister och annat gummi"bös", men det i hinken upplever jag mer som "plastflis", mindre bitar och "hårdare".
Kan det var bättre/sämre/högre skaderisk eller så??
Behöver lite input innan jag bestämmer mig.
Det måste på ett lager stenmjöl också, detta är bara till övre lager på vintern!!
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

*kl*

En notis bara....
http://www.sydostran.se/index.77496--2-1.html

Så i vår kommun är det inte tillåtet att ha gummiflis...



Fast det här inlägget var intressant:

Mycket märkligt !!
I början på 1990-talet gjordes det en forskning på Mittuniversitetet i Sundsvall om just kabelgranulat och dess påverkan på miljön när kabelgranulat lades som underlag på ridbanor.
Och i denna rapport konstaterades det att det inte fanns några tungmetaller kvar som påverkade människor,djur eller miljön.
Det var företaget GS Recycling som sålde granulatet.
Så varför inte leta upp denna rapport och presentera för Miljö & Hälsa i Ronneby.



Jag upplever rubberground som top notch, synd om det krockar med miljömål.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jag skickade ett mail till chefen på miljöenheten i min kommun och frågade om jag fick lägga gummiflis som översta lager på min ridbana.

Fick detta till svar:
De små mängderna det handlar om och på egen mark så är inte ett ärende för oss.
Det är naturligtvis viktigt att inte det här sprids i direkt närhet till vattendrag eller vattentäkter för en viss avrinning blir det ju alltid.

mvh

Kerstin Andersson
Miljöchef
Miljöenheten
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Tråkigt att kommunerna inte har samma regelverk, vilket då borde betyda att det inte finns några säkra bevis för hur farligt eller ofarligt det är.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jag kan tillägga att det gummiflis jag har tittat på är gummi från bildäck inte kabelflis.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Nu har det blivit aktuellt med flis för min del, har varit i kontakt med bolaget och fått prisuppgifter.

Några fler som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Jag har en kompis har som har det i sin arena, den enda naktdelen ar att det ar ganska latt sa det finns nastan like mycket utanfor som inne i arenan efter ett tag. Det blaser och aker med nar hon "draggar".
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Nu har det blivit aktuellt med flis för min del, har varit i kontakt med bolaget och fått prisuppgifter.

Några fler som har erfarenheter att dela med sig av?

Jag vill bara tipsa om att ringa kommunens miljoinspektor och verkligen fa klarhet i om du far lov att lagga gummiflis eller ej. Nar jag kontrollerade i min kommun var det namligen ett big no no pa det och saneringsavgifterna var inte att leka med - mycket dyrare an materialet i sig.

Sa till sjalva gummit: jag har ridit pa nagra gummibanor genom aren och tyckt att alla varit alldeles for sviktande - ingenting jag hade harvat omkring pa dagligen med tanke pa risk for senskador. Alla har dessutom haft for mycket gummi pa och det har blivit spar och gropar (det senare beror sa klart pa att underlaget inte satt sig ordentligt). Ett forfarligt krattande var det i alla fall for att inte fa ett fyrkantsspar direkt.

Jag trillade av pa en gummibana en gang: satte mig pa rumpan och studsade ratt upp pa fotterna. Sager en hel fel om studsen tycker jag. :angel:
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Som du ser högre upp i tråden så har jag redan pratat med miljökontoret och fått godkänt. :)
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Att det ar for sviktande ar min erfarenhet ocksa. Min kompis som har det maste dragga (harva?) efter 4-5 hastar om det inte ska bli for djupa spar vilket val ocksa beror pa att det, som sagt, ar for latt ... det finns overallt, inte bara dar det ska finnas.
 
Sv: Gummiflis på ridbanan

Att det ar for sviktande ar min erfarenhet ocksa. Min kompis som har det maste dragga (harva?) efter 4-5 hastar om det inte ska bli for djupa spar vilket val ocksa beror pa att det, som sagt, ar for latt ... det finns overallt, inte bara dar det ska finnas.

Just det att det är för lätt var det som var största bekymret enligt mitt miljökontor (men det var inte ok med tungmetallerna i gummit heller): alldeles för mycket ger sig iväg till omkringliggande åkrar.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 510
Senast: ufot
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 047
Senast: Piaff
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Kirre
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp