Sv: Gummiflis på ridbanan
Hmm på den banan jag rider på så är det liksom nerklippta gummilister, de la på gummit nu i sommar så jag antar att det måste vara den nya miljövänliga sorten? Men gummilister är det iaf, både svarta och lite vita.
Ja man får väl se hur det blir med banan helt enkelt, kruxet är att det även är några dressyrhästar som rider på dem och det är väl för deras skull de valde att lägga in gummi, det är bättre för deras ben och träning på ngt sätt om jag förstod rätt (är inte storhästryttare/dressyrryttare själv).
För islänningarnas skull verkar det nog som att det optimala vore att antingen ta bort en del så det inte blir så tungt eller kanske ännu hellre lägga ngt på gummit, sand eller liknande så man behåller svikten men det blir ett hårdare underlag..?
Är ju tråkigt kan jag tycka när man inte kan höra takten och inte heller känner samma taktkänsla som man gör på ett hårdare underlag.
Sen vore det ju såklart ett jätteplus om jag kunde rida min häst därinne i framtiden, trots att han då har haft en senskada.
Får helt enkelt prata med ägaren och se om man kan komma fram till ngt som passar alla hästar/ryttare
Vad ser ni annars för fördelar/nackdelar?
Nackdel kan jag tycka är att det är svårmockat, det är svårt att inte få med lite gummibitar trots att man är noga...
Sen undrar jag, skulle ngn häst kunna få för sig att tugga i sig några bitar gummi om man släppte de där en stund obevakade sas? Är det ens lockande för dem? För det kan ju verkligen inte vara bra för dem?
Sen är det enligt mig för tungt men kan ju vara för att det är för mkt det känns så.