gummiflis/kabelrens på ridbana.

Inka-90

Trådstartare
Ni som har gummiflis/kabelrens på era ridbanor, vad tycker ni om underlaget? vad behövs för underarbete? är det samma som en vanlig padock eller kan man lägga det direkt som tex paddex?

Sen undrar jag vart får man tag på detta?
och hur mycket kostar det ungefär?

( jag vet att man ska prata med komunen, och att man inte får ha det varsomhelst )

Sv: gummiflis/kabelrens på ridbana.

Vår dressyrtränare har kabelflis på sin volt. Under har de grus/sand liknande och har nu lagt detta flis ovanpå ca 10 cm. Det verkar funka bra och de är grymt nöjda med det.
De gav runt 14 000kr för sitt på en 20x40 bana men då hade de kontakter och kom billigt undan med frakten.

När vi hade det kostade det inte mer än transporten (gratis alltså). Kostnaderna kommer då man ska göra sig av med det. Mycket bra underlag (om det inte blir för mycket då det sliter på senor) men man bör ta den miljöklassade där ev. kvarbliven metall är mer utsorterad. Vi fick kontakt med leverantör via en annan som hade det som underlag. Tror kommunen vet var det finns sådan gummiåtervinning.
Underarbetet är väldigt viktigt om ridbanan ska vara användbar året om och inte samla pölar (dvs samma oavsett du väljer gummiflis eller grus).

Senast ändrad av en moderator:

Är det fortfarande tillåtet?

Jag hörde att det inte var det ur miljösynpunkt men har inte hittat nåt underlag på detta påstående.

Har haft en bana med kabelflis i 7 år o gör nu om den helt. Kommer inte lägga på kabelflis igen då det inte var bra den sista tiden. Första åren frös inte banan direkt men sen efter hand som det blandades upp med stenmjölet under så frös den o blev hård. Dessutom blev den djupare o tyngre juh mer de blandade upp sig eftersom det aldrig sätter sig utan alltid e löst så till sist var baran alldeles för lös... Kommer aldrig lägga de igen o rekomenderar ingen o lägga det heller förutom om man lägger det under de andra materialen för o få svikt i banan.

På min ridskola har dom lagt däckflis underst, sen matta och tillsist ett tjockt lager med rent stenmjöl och jag måste få säga att det är en super bana! :)
Du skulle kunna rida en hel sommar utan att behöva sladda (sladdas dock ofta) för underlaget blir aldrig tungt. Men jag tror att det är viktigt att ha dom där däcken under för annars blir underlagt hårt men tack vare dom så är det verkligen ett super underlag, man ser hur det sviktar utan att det blir för mycket svikt. När vi har haft tävlingar har vi fått jätte bra åsikter om vårat underlag. :D

Finns en sån bana här nere (i Trelleborg) oxå, verkligen kanon! Fast på ytan men med riktigt bra svikt iom gummit som ligger i botten!

Hej
jag har gjort en hel del efterforskningar eftersom alla sa att gummiflis är bra och nästan gratis.
Det jag har efter mycket om och men hittat är Stena i Värnamo och detta är inte billigt 270 kr/ton exkl moms till detta kommer en dyr frakt.

Jag har också hört om "ett ställe i Blekinge" som endast skulle ta fraktpris 2000 kr men dessa har jag aldrig hittat
JAg har gått igenom en massa regummeringsfirmor. Kommunen vet inte Den största i Sverige Trelleborgs gummi vet inte.
Vet ej varför det är så svårt att få ett konkret besked.
Kommer du vidare så dela gärna med dig.

Jag har börjat åka och träna på ett ställe bara 2 mil från mig som har gummiflis på sin ridbana, och det är kanon att rida på.
Jag får väl gå in och knacka på och fråga dem vart de fått tag på det.

Det jag hade var kabelgranulat (nermalda kablar). Var från en här i Malmö, har tyvärr ej kvar hans nr.

Hej
Det är inte längre tillåtet. Man kan bli ålagd att ta bort och köra till deponi (dyrt).
Selma

Fast det är olika beroende på vilken kommun man bor i. I grannkommunen är det inte tillåtet, men där jag bor är det fortfarande ok.

Har gummiflis, men tycker att det är för mjukt och är egentligen endast riktigt nöjd när det är fruset ute - då är min paddock helt perfekt och med precis lagom svikt.

Där jag jobbade i skåne lade de på kabelflis. Det var helt underbart att rida på! Men, det var inte ordentligt rensat så vi började hitta metalltrådar från fliset som satte sig i benskydd och lindor. Det kändes inte speciellt bra, det var vassa trådar och vissa var flera cm långa. De hade kunnat skada ömtåliga senor om vi haft otur! Nu upptäckte vi det ganska snart men jag vill inte tänka på vad som kunnat hända eg...

Har ridit på det på sommrarna när jag stått i ett annat stall, och gillat det mkt. Blev ngt tugnt vid mkt regn, men det beror nog mera på vad man har för dränering....

Liknande trådar

Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
7
· Visningar
331
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 132
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Amk
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka