Gult snor?

J

Jojjo811

Förra fredagen började min ponny frusta (eller vad säger man? haha) när vi travade och det kom massa gult klibbigt snor.
Hade tagit tempen innan och det var samma som vanligt.

Men igår när jag skrittade av henne började hon igen frustade ett par gånger och det kom gult snor och sen var det bra.

Hon hostar inte eller har feber och är lika pigg som vanligt.

Någon som vet vad det kan vara? :crazy:

Sv: Gult snor?

Gult snor kan vara symptom på många saker...

Det kan vara baktriellt (kvarka eller mildare variant Streptococcus zooepidemicus).. Det senare kan hästar drabbas av med få symptom som enbart gult snor eller ibland inget märkbart alls.
Håll koll på tempen...

Håll även koll på övriga hästar i stallet...

Försvinner inte snoret eller att lymfarna svullnar, hästen drabbas av feber så kontakta vetrinär..

Visar fler hästar symptom så isolera sjuka djur från friska.. Samt isolera hela stallet, Tänk på kläder och skor... ta ut en vetrinär..

Hört någonstanns, men vet inte om det stämmer att gult snor alltid betyder baktriell åkomma..??

För två år sedan gjorde min häst likadant, hostade upp gula klumpar. Det hela kom plötsligt, en vårdag, utan att jag märkt någonting tidigare.
Hon hade ingen feber och var inte allmänpåverkad eller så, men jag blev orolig ändå och åkte till djursjukhuset. med hjälp av fiberoptik kunde veterinären konstatera att hästens luftrör var täckta av tjockt, gult slem (i princip som var, sa veterinären).
Det blev en kur med Fabrol och penicillin till att börja med. Vid återbesöket några veckor senare var hon fortfarande inte bra, varför veterinären funderade på att sätta in cortison. Jag valde dock att testa med ett naturmedel - ISMOVIT - vilket kostade skjortan men fungerade. Stoet gick på två kurer sammanlagt, dvs 16 veckor, samtidigt som jag flyttade henne till ett annat ställe där hon gick ute dygnet runt.
De två gångna vintrarna har hon bott i utebox, med torvbädd. I februari i år stod vårt stall klart och hon fick flytta in. Jag strör fortfarande med torv, fodrar med hösilage och sopar aldrig när hästarna står inne.

Jag skulle nog kunna betrakta henne som frisk numera men jag kommer alltid att behandla henne som om hon vore en hosthäst.

Vad gäller din häst hade jag låtit en veterinär kolla luftrören.

Immer

Jag har samma erfarenhet ungefär....

Frågan är ju bara VARFÖR luftrören segar, slämmar ihop i gult klet...?r

Är det en smitta eller beror det på stallmiljön?

Har tittat mig lite runt i kring och observerat GULT snor på tävlingar, träningar... Ganska vanligt facktist...

Är det streptococer zooepidemikus bakterier så ÄR det smittsamt.... Och då kanske man inte skall åka på tävlingar eller träningar (där det finns andra hästa)..

Hej!

Jag följer upp mer en fråga till..

Nu har min tjej som enda häst i beteshagen börjat snora gult och klibbigt. Ingen häst har kommit ny eller varit iväg, så då blir man ju lite förvirrad.. Hon har ingen feber, eller är påverkad på något annat sätt, är snarare mycket pigg och glad och arbetsvillig (inte så att jag jobbar henne, men att hon jobbar i fin form på väg in och ut från hagen säjer ju nåt, liksom..

Sen funderade jag på om det kan vara vädret, att hästar precis som jag blir mer snoriga när det regnar/blåser mycket.. Men jag vet inte.. Vila får hon iaf göra några dagar så får vi se vart det leder..

/ Lavinia

Hästar blir förkylda precis som vi. Avvakta ett par dagar och håll koll på tempen. De flesta klarar av sina förkylningar själva utan att vi måste sätta in en massa pencillin.

Frågan är ju bara VARFÖR luftrören segar, slämmar ihop i gult klet...?r

Är det en smitta eller beror det på stallmiljön?

Vad gäller mitt sto var det definitivt stallmiljön. Dvs den vintern fick hon och de övriga hästarna på gården gå ut ytterst lite. Hagarna var bedröbliga och klarade inte den skånska vintern. Under vissa perioder fick 22 uppstallade hästar dela på tre gruspaddockar, vilket innebar att varje häst kom ut en timmar per dag. Om inte stallägaren visste att hästen skulle ridas, för då släppte hon inte ut alls.

Immer

Hej!

Klart dom blir förkylda precis som vi, men det måste ju komma nånstans ifrån och utan direkta smittämnen som jag kan hitta blir jag ju något fundersam..

Sen är ju frågan, ska man tänka som man gör med människor, om det inte sitter i halsen är det ingen fara att träna.. fast hur vet man det förstås???

Bara svammlar...

/ lavinia, vars häst går ute dygnet rint, så det är iaf inte stallmiljön

Min pålle hade bara i ena borren. Det visade sig sen när jag kollade upp det ordetligt att det var bihåleinflammation.
/T

Klart att smittor kommer någonstans ifrån, hästar liksom människor får ju förkylningen någonstans ifrån! Vi vet inte heller varifrån förkylningen kommit på oss människor alla gånger.

Vissa bakterier (så som kvarka) smittar ju även om hästarna inte har haft direkt kontakt, altså till ex via plagg eller skor på oss människor som varit i kontakt med hästarna.. Även andra smittor borde rimmligtvis i viss mån kunna komma på samma sätt? Hur är det med virus är det direkt smitta som gäller där eller kan även virus dyka upp utan direkt smitta?

Dåligt väder orskar varken virus eller bakterier, därimot kanske det främjar miljön för tillväxt för bakterier och för virus att få fäste. Det är min teori i alla fall.

När det gäller tänkandet gällande träning-häst-förkylning så vet jag inte riktigt vad som är rätt ... Men jag hade absolute haft extra koll på tempen, mängden snor och ev hosta. Kontaktat vet vid feber och hosta alternativt om inte förkylningen ger sig.. "Återupprepning:angel:" för då anser jag att behandling krävs. Jag hade nog även fortsatt att rida men inte tränat seriöst. Vill ha koll på om hästen vid lättare ansträngning hostar slem, vilket är vanligt om det finns slem i halsen.

Ända sättet att säkert få veta om det finns slemm i halsen är att åka in och titta hos vet (fiberoptik), vilket jag defenetivt hade gjort om jag misstänkte slemm i halsen på hästen.

Lämna in "snorprov" till ett labb det gjorde jag på inrådan av veterinär. Då får man redan på vad det är och hästen kan få rätt behandling. Det är ju ingen ide att ge slemlösande on det skulle vara streptokocker och ingen ide att ge penicillin om det inte behövs

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Tagit sista tabletterna Penicillin i morse som jag fick utskrivet för 10 dagar sedan pga öroninflammation. Hade lite feber då men den...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 266
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka