S

Suuz

Min häst har stått i vila 1 vecka (precis bytt stall), hon är inte loj, har ej feber och är som vanligt FÖRUTOM att det (vid rörelse) kommer ut tjockt gult snor från den vänstra näsborren. Frågade min stallguru som svarade rappt: "hästar blir också förkylda". När ska man ringa veterinär vid snuva? Och hur behandlar en veterinär gult snor (med enstaka hostningar)?

Hittade en gammal tråd på buke där det stod lite matnyttigt om snor men inte vad man ska göra åt det :) Jag vill inte göra något, bara låta henne röra på sig och hosta ut skiten. Som när jag är sjuk, jag snyter mig tills det tar stopp... Rätt, fel?

Sv: Gult snor

Med tanke på risk för smittspridning (OM det skulle vara något allvarligt) så skulle jag kontakta veterinär för provtagning för att kunna utesluta tex kvarka.

Dammigt hö?

Prova att vattna det en tid.

/P Döben

Hon kom från ett stall med MYCKET dammigt hö till ett stall med kanonhö/hösilage. Inte dammigt allt, hon hade rinniga ögon men det försvann i och med bytet. Kan det vara gammalt skit som ligger kvar? Och varför från ena näsborren... Äsch, man dör inte av lite snor!

Ja, mycket troligt. Tar ett par veckor innan hästen repar sig.

Noga i fortsättningen med stallmiljö och damfritt hö.

Hästen vill inte ha kronisk bronkit.

/P Döben

Mer regel än undantag att hästar blir lite krackliga när de byter stall, när snoret är gult rör det sig om en infektion.
9 av 10 ggr är det ett virus och är inte behandligsbart precis som hos oss. Du bör röra på hästen men inte anstränga den.

Du ska ringa vet direkt om h*n får feber eller om hostan blir värre.

Senast ändrad av en moderator:

Är det inte som med människor? Att soret har olika färg och konstistens beroende på hur länge det varit inne? on det t.ex. är "nytt" snor så är det ganska lättflytande och genomskinligt, och får sedan mer färg och fasthet ju äldre det är...

Nja det är inte riktigt så enkelt.
Att det blir segt och gult = infektion. När slemhinnan blir atakerad av en bakterie/virus ökar den sekretionen. Och snoret blir färgat pga vita blodkroppar och döda bakterier.

Om du jmf med allergi där sekretet är vattnigt.

Ju segare snor desto viktigare att röra på hästen eftersom de lättare hostar upp slem då. Och att ge allt foder på backen.
Börjar snoret bli gulgrönt är det garanterat en bakterieinfektion och då bedömer veterinären utifrån hästens allmäntillstånd om hästen behöver antibiotika. Det är aldrig fel med ngn form av slemlösande med. i dessa lägen.

Krånglade jag till det nu?

Idag när jag motionerade hästen hostade hon en gång och näsan rann inte alls! Verkar som om allt är borta...Till min förvåning! (och lättnad)

Intressant med snor, för hos människor är det nästan aldrig någon panik om man är snuvig =) Man tenderar att bli mer orolig över hästar eftersom det är både krångligare OCH dyrare om de blir sjuka! De har också immunförsvar vilket är svårt för min hjärna att föstå ibland!

:D Klart man överreagerar ibland. Men hellre det än tvärt om, har man en gång blivit drabbad av isolering pga smitta är det INTE roligt.
Stog för många år sedan i ett privatstall på en ridskola och vi var isolerade i 9 veckor pga kvarka. De var inte direkt:banana: då inte

Liknande trådar

Hästvård Min åring har blivit vinglig när hon rör sig. Veterinär har varit ute och tagit prov för borrelia och får nog svar nästa vecka. Hon går...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en...
Svar
10
· Visningar
7 641
Senast: Plantan
·
Hästvård Jag har en sjuk häst som ska in till klinik om 5 dagar för undersökning i luftvägarna. Han blev väldigt plötsligt snorig och hostig...
Svar
2
· Visningar
951
Hästvård Har varit borta två dagar och idag när jag kom till stallet så upptäckte jag att ponnyn var snorig. Det är tjockare och lite åt det...
Svar
0
· Visningar
969
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj