Guldtips till nybörjaren?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 724
V

veronican

Jag erkänner, det är ett hårt jobb att försöka skaffa sig god kunskap inom avel! Så mycket att lära!!
Ni som varit verksamma inom avel, som kanske har hingstar, ston, erfarenhet och vill ge några inside-information-tips till en ambitiös tjej som vill kunna Allt på direkten, vänligen skriv :bow:

Alltså så här är det.
(nu hänger jag ut mig totalt :o )
Jag har aldrig jobbat på stuteri, aldrig fött upp någon häst själv men har fått en slukande aptit för avel på senaste år. Jag har de senaste 2-3 åren surfat runt på olika hingstars hemsida, läst en del på asvh, försökt lära mig alla termer kring själva semineringen/betäckningen, hur allt går till i detalj, hur man bedömer sitt sto och väljer hingst (ehrm där kan man väl lära hela livet...), lära mig om olika stammar och familjer men gudarna ska veta att det finns mycket att lära!! Ja, läser på bukes avelsforum gör jag mycket också, intressant :bow: Har haft hästen min uppstallad hos familj med uppfödning i mindre skala, följt med en tjej under hela processen från första besök hos semin-veterinären fram tills veckorna innan födsel, men det är ju aldrig samma sak som att göra allt själv.

Alla är vi ju nybörjare någon gång och jag vet inte om jag kommer få föda upp min första häst om ett år eller tio år, men det spelar ingen roll, den dagen kommer att komma det känner jag på mig. Tills dess vill jag kunna Allt! :angel:

Vad bör man kunna, tänka på, kolla upp?
Några grundläggande punkter? :bow:

Sv: Guldtips till nybörjaren?

Åk på många evenemang, ex premieringer, treårstest, avelsvärderingar och titta titta titta och lär. Skriv egna kommentarer om hästarna som visas - och se hur ditt eget omdöme stämmer överens med domarnas ;) Besök uppfödare, hingsthållare och knyt kontakter inom den ras du är intresserad av, men lär dig sålla bland informationen du får. :D

Hlsn Helena

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 220
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
2 741
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 325
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka