Guldringsknepet för att avgöra kön på blivande föl

Jarrah

Trådstartare
Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett sto. Vi får väl se hur det stämmer i år. Förra året testade jag 8 ston och ett blev fel.
Det skumma är att det faktiskt gav utslag på ett av stona jag köpte i höstas, men som inte är dräktig. När jag tittade lite närmare på henne så har hon ödem framför juvret och antydan till svullnad i juvret samt ser väldigt bukig ut. Hon har inte haft föl innan och har inte haft mer än små pyttespenar. En överraskning kanske? Ringen säger stoföl... :confused:
Jag prövade en kompis två ston också och där ska det bli en av varje.

Har ni testat era ston i år? Stämde det?

Är det någon som vet vad det är som ger utslag på dräkiga djur eller gravida människor? Gör man testet på ett djur som inte bär på foster så rör sig inte ringen ur fläcken. Jag "säkerhetskollade" på två äldre icke dräktiga son och tre valacker igår och som tur var så var inte de tre sistnämnda dräktiga. :smirk:

Jag vet att det fanns en liknande tråd förra året, men den blev så lång att vi kanske kan få börja om med en ny?

Sv: Guldringsknepet för att avgöra kön på blivande föl

Jag kollade mina sto för några veckor sedan, enligt ringen ska det bli två hingstföl. Förra året sa den också hingst och det stämde bra:) Förhoppningsvis ska jag inte behöva vänta så länge till innan jag kan kolla om det stämmer på det ena stoet, hon är 321dygn idag.

Jag har pendlat ett av mina ston & stämmer det ska hon få stoföl. Hon är beräknad till den 15/4, så förhoppningsvis kommer facit snart!

Jag hra pendlat mitt IC-sto för ngr veckor sen och enl. ringen så ska det bli en hingst.
Det bekräftade bara den känsla jag hade redan dygn 23 när hon ultraljudades.. ;)
Så vi får väl se om det stämmer,än är det en bit kvar,hon ska inte föla förräns midsommar.. :D

Halloj,

Jag pendlade mitt sto ett par månader innan hon fölade och pendeln sa hingsföl. I fredags så föddes ett hingstföl.

//Jenni

Jag har pendlat mitt sto flera gånger och varje gång visar det sto - vilket jag hoppas på. Får snart svar, mitt sto har nu gått 340 dagar.

Jag pendlade våra två dräktiga ston på skoj för ett par månader sedan och mitt sto visade på stoföl medan kompisens visade på hingstföl.

Mitt sto fick sedan sitt lilla stoföl för en vecka sen :love: , medans kompisens nu är på dygn 321 så där är det ett par veckor kvar till leverans men vi har misstänkt hingst hela tiden - återstår att se om det stämmer ;)

Förra året pendlade jag shettisen och det visade hingst vilket sen också blev resultatet.

visade tidigt tydligt hingstföl

spörs å se

Kanske skulle testa att kolla shady då också. Hon skall ju inte vara dräcktig, men har också lite konstiga tecken på att hon kanske är det ändå.

Nyfiken på hur man gör detta test? har ett par märrar hemma som ska föla lite senare i vår...

Jag har som Jarrah tagit min förlovningsring och ett tagelstrå från stoet ifråga, från svansen. Hållit det över flanken eller korset för att se om det rör sig. Håller man över flanken och inget händer, testa andra sidan, fölet kan ligga på den sidan. Lycka till.

Pendlade mitt sto ifjol. Det visade stoföl, jag trode på hingst, men hoppades på sto & hingst blev det. :D

Vad som ger utslag?
Din egen intuition :p

Vi har pendlat vårat sto, både jag och morsan, blev hingst för oss båda. Vi får väl se om några veckor :)

Hej

Jag pendlade mitt sto för någon vecka sedan och det visade på stoföl.
Det återstå att se, hon är på dygn 310 idag.

ett obs!tillägg: håll inte ringen för långt fram. Den kan göra utslag på mammans hjärtslag istället.
Det är lätt att pröva på sig själv. Jag har alltid fått vara tjej som tur är :p

Men det måste ju vara olika "pendlingar" så att säga. Ett håll för sto och ett håll för hingst..? Eller hur kan man skilja på de olika pendlingarna?

Nyfiken jag blev nu... Måste leta upp en dräktig individ.. ;)

Snurrar runt i cirkel = Sto eller flicka.
Fram och tillbaka = Hingst eller pojke.

Aha! Coolt. Tack för det snabba svaret! :bump:

Jag testade föra året och då visade det på en hingst och en hingst blev det :) .

Men man kan oxå påvärka rigen så man kan inte pändla samtidigt som man hoppas på sto eller hingst för då kan det bli fel.

Kram

jag kollade nyligen åsså detta fast med nål och tråd..Och enligt denna metod skall mitt sto vara dräktig med ett stoföl :bump: :banana: :)

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka