Guldhamster

M

martizan

japp, nu har vi fått tillökning i famlijen. lillebror har fått en hamster. men, vi är ju int så kunniga om sånna, så är det något man bör veta, tex. vad man absolut inte får ge dom eller så. kan vara bra och veta. :crazy:

Sv: Guldhamster

Min ökenråtta fick havregryn men det var visst inte bra för det verkade som om det svällde i magen på henne o sen dog hon :( Hon som inte ens hade hunnit bli tamm (men så går det när smådjur hamnar i småbarns ansvar :crazy: ) Havregryn kan ju inte vara så bra att ge till hamstrar heller då skulle ja tro. Provade dock aldrig på hamstern ja hade (han dog av andra skäl :() Små djur är visst inte min grej...

du ska inte ge den avocado.
havregyn har jag aldrig hört ska vara farligt, så mina äter det, och dom ÄLSKAR det:)

Svarar både Zandrizen och Bladluz:

Det kan svälla i magen, men om man blöter upp det med vatten innan man ger det till dem ska det inte vara nån fara...

Matade bl.a. hamsterbebisarna med uppblötta havregryn med liiite lite sylt på och det var väldigt populärt! :d

okej, glömde skirva att jag blöter det lite först;)
sylt på ? det ska mina också få smaka !

haha va ballt. ska oxå prova havregryns saken sen. å på http://www.smadjursvanner.com/ hittade jag en massa som var bra. tack så mkt! :D ja ska försöka knäppa kort på dne lilla sen om ni vill se..

Jag smög mejj in i brorsans rum å tog några kort. han sov så han märkte inget. tog även ett kort på honom när han sov. men de behöver ju inte han veta :angel:
{a1ec81a3-bedb-4f63-a34e-18d16fffbcb6}.jpg

{687dec09-0aea-4b78-aaec-8d0d41a38add}.jpg

den är ju inte tam än så. blir nog fler och bättre bilder sen. + att lunar förstör bildkvaliten. men men. bilder är det iaf. visst är "Pip" söt då? :crazy:

Vill inte verka som "Mina hamstrar får inget gottigt alls" tanta... men jag tycker inte det låter så bra att ge sina hamstrar sylt. Då är det nog bättre att ge dom en bit jodgubbe eller hallon, utan socker.

Man skalla bsolut inte ge hamstrar havre så länge den inte är uppblött. Det sväler ju i magen som redan sagts.

Man bör vara försiktig med det mesta godiset eftersom hamstrar lätt lägger på sig några extra gram. (Tänkte skrivit kilo ;) :D ) Men vill man ge dom något som dom flesta hamstrar tycker om så prova med elefantjordnötter! Mina tre älsklingar älskar det! Plus att det är väldigt bra att ge om dom behöver gå upp i vikt lite grann.

Hamstern verkade himla söt förresten. :)

ahah jordnötter, älskar mina med !
de tär så sött när dom springer igäv med den till sitt lilla hus:D

Mina hamstrar har varje kväll i hela sina liv fått, förutom grönsaker och frukt, välling eller barnmat. Oftast välling. Man blandar den lite tjockare än "drickvälling" som bebisar dricker, alltså så det blir lite fastare. Men det ska vara välling för riktigt små barn, inte någon vuxenvälling!

Håller med Jozephin, ge inte sylt och annat med socker i för ofta! Okej på djurets födelsedag en gång om året, men annars tycker dom väldigt mycket om barnmat med kalvkött och rotmos eller liknande.
Kräckerpinnar är ju också en klar favorit, håller dessutom tänderna i trim.

Lina

det liknar leslie .. hade en kinesisk minihamster/guldhamster aja, zoobutiken visste inte (inte jag heller för övrigt).

Jozephin skrev:
Vill inte verka som "Mina hamstrar får inget gottigt alls" tanta... men jag tycker inte det låter så bra att ge sina hamstrar sylt. Då är det nog bättre att ge dom en bit jodgubbe eller hallon, utan socker.

Nej det är absolut inte nyttigt! Det var ju inget jag gav dem ofta, de fick det max 2 ggr under hela uppväxten och då var det liksom ett par knappnålsstora klickar utsmetat på havregrynen.
Frukt är mycket bättre.

Liknar den hamstern på bilden din hamster du hade så var det en guldhamster.
Kinesisk dvärghamster ser annorlunda ut och är ovanlig då dom är svåra att föda upp till skillnad från guldhamstrar.
Kinesisk dvärghamster är mer musliknande i ansiktet.

En liten söt normalfärgad bandad korthårig guldhamster :love:
Sådana har jag haft flera av men då mest i långhårig variant (och har en just nu som är ca 2 år och 5 månader gammal) även om jag också har haft två som varit korthåriga.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar