Guldfiskskål

Soppan

Trådstartare
Jag behover tips pa akvarium, det ar sa att jag garna skulle vilja skaffa tva nya slojstjartar.
Mitt forra akvarium var modell stor, rektangular med pump och grejer. Nu ar jag lite inne pa en mindre variant, och tycker att den klassiska runda guldfiskskalen ar fin, men fiskarna ska ju trivas ocksa sa den far inte vara for trang!
Hur mater man for att bestamma akvariestorlek, dvs, hur manga kubikcentimeter(?) per fisk for att det inte ska vara "djurplageri" eller vad man sager?
Finns det andra sma akvarium som inte ar rektangulara utan har en roligare form, och som samtidigt ar ett juste boende for fiskarna?

Sv: Guldfiskskål

Man mäter i liter och en slöjstjärt behöver minst 120 liter vatten för att må bra. Dessutom ska de alltid hållas minst två stycken. Betänk att en fullvuxen slöjstjärt blir stor som en grape-frukt.

Jag behover tips pa akvarium, det ar sa att jag garna skulle vilja skaffa tva nya slojstjartar.
Mitt forra akvarium var modell stor, rektangular med pump och grejer. Nu ar jag lite inne pa en mindre variant, och tycker att den klassiska runda guldfiskskalen ar fin, men fiskarna ska ju trivas ocksa sa den far inte vara for trang!
Hur mater man for att bestamma akvariestorlek, dvs, hur manga kubikcentimeter(?) per fisk for att det inte ska vara "djurplageri" eller vad man sager?
Finns det andra sma akvarium som inte ar rektangulara utan har en roligare form, och som samtidigt ar ett juste boende for fiskarna?

Tyvärr blir skålarna för trånga, oavsett om modellen är den stora eller lilla. Vilket vill du helst ha, slöjstjärt eller skål? Slöjstjärten får du köra i ett större akvarium, men en skål skulle kunna inredas fint med växter och kanske några räkor.

Det finns en hel del riktigt haftiga akvarier pa marknaden som inte ar vanliga fyrkantiga.

Jag har tex sett extremt snygga akvarier som ar specialbyggda for att ha i horn dvs trekantiga.

/KT

Aha, jag far spana lite i zooaffarerna o pa natet..

Vill ju helst ha slojorna men har ont om plats for stort akvarium.
Finns det smafiskar man skulle kunna ha? Tex guppy eller de dar rod-bla (tetra??) Eller behover de leva i stora stim hellre an ett par, tre stycken tex?

Skulle iofs kunna fraga i zooaffaren men kanns som att manga saljer vad som helst eftersom det finns sa manga ensamma fiskar, samt fiskar i for trang skal.. :crazy:

Jag har för mig att du får inte ha guldfiskskålarna längre med fisk i för att det kan bli problem med syresättningen (då ytan är så liten i förhållande till volymen) finns som sagt en hel del häftiga akvarium på marknaden bla smala som kan hängas upp på väggen som en tavla (de är dock ganska dyra men guud så snygga) :p

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 804
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 768
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 598
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar