guldfisk-frågor...

D

Drusilla

jag har tänkt skaffa guldfiskar (eller några liknande, egentligen vet jag inte ett skit om fiskar - än.. ;)) så nu har jag lite frågor jag skulle behöva hjälp med.. :p
ska man ha en eller flera guldfirrar?
vad ska man ha den/dem i? alltså, guldfisk-skålar har jag förstått är alldeles för litet, så hur stort behöver det vara som minst?
visst behöver man ingen sån där som värmer upp vattnet eller så?
vad äter dom?
hur ofta behöver man göra rent?
och slutligen, vad kostar en guldfisk? :p
och ja, har ni tips om någon annan fisk som kanske passar bättre så..(kan inte ha någon som tar FÖR mycket plats, men vill ändå inte ha småfiskar....) säg till ;)

Sv: guldfisk-frågor...

Kan du inte skaffa andra sorter istället för att stödja den dära inavelsuppfödningen :-(...?

Här kan du läsa om fiskar och allt annat som hör till
http://www.zpet.se/

vet som sagt ingenting om fiskar... ;)
finns det någon fisk-sort som är lite liknande guldfiskar då? eller alltså.. stora och färgglada, som inte behöver varmt vatten, ungefär :p
okej, tackar, ska kika där!

Jag har två slöjstjärtar i en skål, och det har jag haft i många många år (ja inte samma två fiskar, men två stycken, och de som levt längst har lect 2-3 år i skålen, i akvarie är mitt rekord 6 eller 7 år för en fisk, så visst skiljer det, eller också är det tur om den lever så länge, jag vet inte).

Hursomhelst, min skål är en guldfiskskål, rätt stor modell, köpt på zoo. Jag har en syrepump och en slang med en "sockerbit" och har syresätnignen på varje dag, men inte på nätterna pga ljudet. Det fungerar bra tycker jag. Jagfyller på vatten varje vecka och gör rent ca 1 gång per månad, då tar jag ur allt och tvättar rent skålen, det tar en halvtimme. I övrigt matar jag dem förstås varje dag och har en timer till lampan.

Jag tycker fiskarna är trevliga och lättskötta och jag tror att de mår okej även om skålen inte är jättestor. Och myten om att de simmar tills de dör stämmer inte.

Fördelen med just slöjstjärtar är att man inte behöver värma upp vattnet, och att de inte hoppar ur, i jämförelse med andra fiskar. Nackdelen är då eventuellt att de är avlade, som någon skrev, och att de masakrerar vissa växter, men väljer man lite grövre blad så går det bra.

ungefär hur stor är din skål?
är det nödvändigt med syrepump osv? har några kompisar som haft guldfiskar och aldrig använt pump eller liknande, och de har levt i flera år ändå... tänkte att det kanske blir lite knepigt att få i en pump i en skål, eller? :p

Bara för guldfiskar samt div slöjstjärtsarter kan leva i flera år i en skål betyder ju inte det att det är en bra miljö. Varför erbjuda dom en dålig miljö bara för dom klarar av det ? Slöjstjärtar/guldfiskar kräver egentligen mycket stora utrymmen. Tycker du ska inhandla lite akvarieböcker och läsa lite först. Det finns mycket bra nybörjarböcker tex från Ica förlaget som är läsvärda. Boken: Akvariefiskar av Peter Stadelmann är lättfattad och bra. Det första steget är att bestämma sig för hur stort akvarium man ska ha INNAN man bestämmer vilka fiskar man ska köpa. Fiskar kommer i sista hand efter man inrett klart. Guldfiskskålar hör bara hemma i Disneyfilmer.

Ha inte fiskar i skål. De är alldeles för små. Även de största skålarna är för små. Guldfiskar blir ju rätt stora, sisådär 25 cm. Då förstår du säkert själv varför man inte ska ha dem i skål.

Mitt första akvarie var på 100 liter och tog inte alls upp speciellt mycket plats. Guldfiskar är fina fiskar och intressanta att titta på. Annars är ju nybörjarfiskarna ofta svärdbärare, platy eller t.ex. black molly.

Ett bra tips är att åka till en bra fiskaffär och fråga de som jobbar där om lämpliga fiskar och så. De ska vara utbildade så de ska nog kunna svara på det mesta.

jag skulle råda dej till att köpa några andra fiskar. slöjstjärtar är sönderavlade och det blir ofta problem med dem. dom äter växter, puffar i gruset, stör andra fiskar mm. dessutom är det ingen bra miljö att ha dom i en skål, och jag har hört att skålarna snart ska förbjudas. vill du ha slöjstjärtar trots allt, snälla, låt dom inte bo i en skål..!

jag tänker ju självklart inte ha guldfiskar i en skål om ni säger att det är för litet för
dem, men som jag skrev innan vet jag ingenting om guldfiskar, alltså frågar jag innan.

mynta2 - det kan ju vara bra att veta ungefär vilka fiskar man ska ha innan man fixar
akvarium, så man vet hur man ska inreda det och hur stort det ska vara, eller hur?

men okej, då skriver jag såhär istället: jag vill ha en fin, lättskött fisk (flera fiskar då),
som inte tar allt för mycket plats och som inte behöver så mycket tillbehör (som klarar
sig utan doppvärmare osv alltså).
finns det NÅGON fisksort som kan bo i en skål, utan uppvärmt vatten och sånt? tips tack!

Min skål är kanske 20-25 liter, svårt att uppskatta men när jag tar ur vattnet är det två bamsekastruller och två mindre.

Pumpen står bredvid skålen och man har bara slangen ner i gruset, så det är inget problem.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet av guldfiskar, och det stämmer att de är sönderavlade (vilket är väldigt trist), men mer personliga fiskar får man leta efter! :love: Totalförälskad i mina! Hade två par i ett 120 liters akvarium, dock för litet enligt mig, som förökade sig som kaniner! De lekte titt som tätt, och det var yngel i hela karet ett tag (innan de blev uppätna av föräldrarna.. barbarer.. ;) )
Visst, de äter växterna och bökar i gruset, men det är för att de behöver äta sten för att avhjälpa matsmältningen. Däremot är de riktiga skitgrisar! Så jag skaffade två sötvattenräkor... vilka reningsverk! De äter all skit!
Guldfiskar ska helst ha låga, långa akvarier och de dör inte av att ha doppvärmare, pump osv..
Jag tycker det låter på dig som om du vill ha ett prydnadsföremål och inte en fisk. Att ha akvarie är ett jobb och ju mindre akvarium du har, desto mer jobb blir det.
Men om du är villig att ge det tid och satsa lite pengar så.. Säger som Mynta2 - gå in på zoopet och läs in dig på de fiskar du är intresserad av så blir både du och dina fiskar glada! :)

Lotus - skaffa ett större akvarium och ta bättre hand om dina fiskar, det där låter som djurplågeri enligt min mening! :crazy:

Vi ör också nybörjare på det här med fiskar. Vi har ett akvarium på 50 liter med pump och däri bland plastväxter och sten har vi 4 fiskar. De är alla små, bara kanske 3 cm stora. Någon som vet hur många fiskar av den storleken man kan ha i det akvariumet?

Sedan har vi ett större akvarium på kanske 200 liter där vi har 11 fiskar av samma storlek som de andra. Bland annat silver molly, silverhaj, tigerarab och några till. De verkartrivas bra, men vet några hur många man kan ha i det akvariumet?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 467
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17