Guldfasanerna

Jag har nu stoppat dem isäng i måleriskjulet och det känns rätt skönt. Fy för att vakna klockan två på morgonen till ösregn och behöva kasta sig på cykeln till exempel.
Jag fick också fixa nya sittpinnar i lugn och ro när buren var tom, så nu har de någonstans att sitta nästa natt - vi ska tydligen äntligen få någon typ av sommar till veckan. :D
 
En tjock och en smal sittpinne.
20240621_202500.jpg
 
Jag har för örvigt funderat på att köpa plastringar i olika färger att märka dem med så att jag verkligen kan se skillnad på dem hela tiden. Primrose och Buttercup är ju enkla, men de andra två...
Jag vet inte varför det tar emot, jag tycker att det ser så illa ut för mig, personligen. "Jag vet inte vilka mina djur är." typ.
 
Jag har för örvigt funderat på att köpa plastringar i olika färger att märka dem med så att jag verkligen kan se skillnad på dem hela tiden. Primrose och Buttercup är ju enkla, men de andra två...
Jag vet inte varför det tar emot, jag tycker att det ser så illa ut för mig, personligen. "Jag vet inte vilka mina djur är." typ.
Du kan ju märka de inkl telefonnummer eller så ifall de kommer bort. Då har du ju en helt annan orsak till märkningen och kan bara råka ha olika färger på ringarna ;P
Eller sätt upp en liten skylt med vem som är vem för besökarna? :)
 
Du kan ju märka de inkl telefonnummer eller så ifall de kommer bort. Då har du ju en helt annan orsak till märkningen och kan bara råka ha olika färger på ringarna ;P
Eller sätt upp en liten skylt med vem som är vem för besökarna? :)
Det är sant. Det finns också ett register som är frivilligt upp till 40 fåglar eller något sådant.. och det är alltid hjälpsamt förstås. För det måste de vara märkta tror jag.
Ja, och det!
Det känns bara lite obekvämt. Ungefär som att lämna halsbandet på en hund dygnet runt eller grimman på en häst. :D Men jag kan ju köpa sådana som är lätta att ta av.
 
Det är sant. Det finns också ett register som är frivilligt upp till 40 fåglar eller något sådant.. och det är alltid hjälpsamt förstås. För det måste de vara märkta tror jag.
Ja, och det!
Det känns bara lite obekvämt. Ungefär som att lämna halsbandet på en hund dygnet runt eller grimman på en häst. :D Men jag kan ju köpa sådana som är lätta att ta av.
Det är ju superbra, ifall olyckan skulle vara framme :) Precis som med katterna här. Har mina både chippade och öronmärkta och registrerade i alla tre register just in case :laugh:

Det är nog en vanesak det där :D
 
Det är ju superbra, ifall olyckan skulle vara framme :) Precis som med katterna här. Har mina både chippade och öronmärkta och registrerade i alla tre register just in case :laugh:

Det är nog en vanesak det där :D
Chippa är givetvis självklart, men det är ju ingenting djuret märker av efter proceduren. :)
Vi får se hur jag gör! Det är för tidigt att ringa dem nu ändå, de har ju en del växande kvar att göra. :heart
 
Jag har för örvigt funderat på att köpa plastringar i olika färger att märka dem med så att jag verkligen kan se skillnad på dem hela tiden. Primrose och Buttercup är ju enkla, men de andra två...
Jag vet inte varför det tar emot, jag tycker att det ser så illa ut för mig, personligen. "Jag vet inte vilka mina djur är." typ.

Men då kan gästerna också identifiera dem och ni kan ha lite info om varje pippi om ni vill:)
 
Svart fasan! Jag har flera bilder någonstans men fan vet var. 😅
Visa bifogad fil 147669

Wow! :love:
Jag har för örvigt funderat på att köpa plastringar i olika färger att märka dem med så att jag verkligen kan se skillnad på dem hela tiden. Primrose och Buttercup är ju enkla, men de andra två...
Jag vet inte varför det tar emot, jag tycker att det ser så illa ut för mig, personligen. "Jag vet inte vilka mina djur är." typ.

Jag hade färgade halsband på kattungarna när jag hade kullar. När de var still kunde jag skilja på dem, men ibland är det ju bra att snabbt se i farten eller om man vill kunna se beteendeförändringar säkert. Better safe than sorry likasom.
 
Wow! :love:


Jag hade färgade halsband på kattungarna när jag hade kullar. När de var still kunde jag skilja på dem, men ibland är det ju bra att snabbt se i farten eller om man vill kunna se beteendeförändringar säkert. Better safe than sorry likasom.
Jo, men det känns ju legit när de är ungar, inte så mycket när de är vuxna och mer individuella. :D Hur som helst kanske det blir av, eller också visar det sig att de två som är lika är av olika kön och då kommer det inte behövas. Jag ändrar mig fortfarande varje dag angående höna och tupp - förutom Primrose. Nästan 100% tupp!
 
Jag postar bara selektiva bilder. ;)
Efter en sömnlös natt och mycket grubbel idag vad gäller de välansade fasanernas glänsande fjäderdräkt och trinda figur i jämförelse med mina så har tankarna flugit, vadan denna skillnad? 🙄Beror det på den omsorgsfulla städningen?😲, de putsade och nygjorda sittpinnarna? 🤪Har fasanmodern använt sig av puts och glansmedel? 🤨Eller beror det på de feta mjölmaskarna? 🐛 🐛 Eller kan det vara så att de är fotade med filter?😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp