Guldfasanerna

Efter världens värsta åskstorm igårkväll (jag fick slänga mig på cykeln och rädda dem!) har de äntligen fått uppleva sin första varma, soliga dag. :heart
20240618_152225.jpg
 
Efter världens värsta åskstorm igårkväll (jag fick slänga mig på cykeln och rädda dem!) har de äntligen fått uppleva sin första varma, soliga dag. :heart
Visa bifogad fil 147635
Så himla fina.
Från några ägg!
Min sambo har en fasantupp.
Den flyttade in från en oklar plats i höstas.
Från början så var de två.
Min sambo beslutade sig omedelbart för att mata dem över vintern, för hur skulle de annars klara sig?
Den kommer numera och ylar när den är hungrig , en bra väckarklocka.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240618_184455.jpg
    IMG_20240618_184455.jpg
    292,3 KB · Visningar: 91
Så himla fina.
Från några ägg!
Min sambo har en fasantupp.
Den flyttade in från en oklar plats i höstas.
Från början så var de två.
Min sambo beslutade sig omedelbart för att mata dem över vintern, för hur skulle de annars klara sig?
Den kommer numera och ylar när den är hungrig , en bra väckarklocka.
Även ringfasanerna är så himla fina! :heart En kollega till mig har en halvtam skock i hästhagen som kommer och käkar med hästarna vid middagstid. De hade bara en kyckling i år dock, och den försvann. :(

I ett område här utanför byn har vi även en svart variant av ringfasan!
 
Kommer upp för att natta dem för kvällen. :heart
Jag har gjort om deras hus lite efter det och om de vågar gp in där nu kan de nog börja stanna ute hela natten när det är fint väder som ikväll.
Inatt sover de dock inne.
 
Jag satt länge med fasanerna ikväll. De blir bara roligare och roligare - och en annan kollega kom ut en stund för att hantera dem och det var jättetrevligt! Jag vill ju att de ska bli vana vid så många människor som möjligt. Det vore himla kul om vi kunde låta gästerna hålla i dem och ta kort när de är gula och tjusiga sedan!
Buttercup kommer också flygande nu. :heart
 
Jag var upp runt midnatt igår och alla hade gått och lagt sig, men på det märkligaste och mest obekväma stället förstås. :idea: Det visar sig att de nog vill ha lite höjd när de sover och därmed flög upp och klämde sig fast på de löpande brädorna halvvägs upp på sidorna av buren... där de knappt får plats! Den enda som sov i huset var Buttercup (jag blev så orolig när jag inte kunde hitta liten!), som en klok liten pippi.
Nåja, jag får helt enkelt fixa lite högre sittplatser och sovplatser åt dem till ikväll. Det är dock ganska blåsigt och jag känner att det måste vara kallt för dem däruppe. :heart
De har sovit massor idag under dagen, så det var nog en lite tuff natt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp