Guldfasanerna

...och topping med levande mjölmask!

20240610_104708.webp

Häftigt att de sandbadar fast de inte har nån mamma som visat dem det.
Förresten, börjar inte lådan bli lite väl trång nu? När ska de få komma ut i större inhägnad? :)

• Gilla
Reactions: Sel
Häftigt att de sandbadar fast de inte har nån mamma som visat dem det.
Förresten, börjar inte lådan bli lite väl trång nu? När ska de få komma ut i större inhägnad? :)
De absolut älskar sina sandbad så jag ska se till att de har minst två sådana när inhägnaden är färdig. :)
... och absolut! Vi funderade på att bygga en större men tanken är att de ska flytta ut till helgen (i alla fall dagtid, vi fick visst vinter här igen) så det kändes som en onödig arbetsinsats.
Vi satte finmaskigt nät på insidan igår och jag ska upp och rensa ur det gamla träfliset ikväll, så ska det nya förhoppningsvis komma någon gång imorgon annars lägger jag ned halm så länge. Jag skulle vilja flytta ut dem över dagen på Fredag när jag är tillbaka på jobbet hela dagen och kan se efter dem. Jag är livrädd att de ska strypa sig i nätet eller bli kalla och frysa ihjäl. :arghh:

Jag har nu varit uppe och rensat ut hela buren, burit ned ungefär ett TON med ruttet träflis och stubbar (jag bord everkligen ha tagit kort) bara för att få höra från ungefär hundra procent av fasanfolket att det är för tidigt att flytta ut dem. 😅 Nåja, inhägnaden är ju färdig i alla fall! Typ.. snart..
Jag "hittade" en jättefin ormbunke i skogen som jag "råkade" snubbla över så att den bara lossnade och följde med hem också. Så det kan gå!
Av någon anledning var funkiorna på extrapris på affären också... och jag skulle ju egentligen inte lägga ut egna pengar på inredningen, men... :angel:

Jag har nu varit uppe och rensat ut hela buren, burit ned ungefär ett TON med ruttet träflis och stubbar (jag bord everkligen ha tagit kort) bara för att få höra från ungefär hundra procent av fasanfolket att det är för tidigt att flytta ut dem. 😅 Nåja, inhägnaden är ju färdig i alla fall! Typ.. snart..
Jag "hittade" en jättefin ormbunke i skogen som jag "råkade" snubbla över så att den bara lossnade och följde med hem också. Så det kan gå!
Av någon anledning var funkiorna på extrapris på affären också... och jag skulle ju egentligen inte lägga ut egna pengar på inredningen, men... :angel:
Mina höns tycker funkia är smaskens. :d

Nu kommer jag nog med korkade funderingar och kanske du har nämnt något tidigare i tråden. Men, det är väl bara nu när dom är små som dom inte kan gå ut för tidigt väl? För sen när dom väl är ute är dom ute dygnet runt hela året? Lr går dom in på vintern som vuxna med?

Det är väldigt kul att få följa er, uppskattar att du delar med dig 🥰 🐥🐥

Nu kommer jag nog med korkade funderingar och kanske du har nämnt något tidigare i tråden. Men, det är väl bara nu när dom är små som dom inte kan gå ut för tidigt väl? För sen när dom väl är ute är dom ute dygnet runt hela året? Lr går dom in på vintern som vuxna med?

Det är väldigt kul att få följa er, uppskattar att du delar med dig 🥰 🐥🐥
Det är bara nu innan de har full fjäderdräkt som de är känsliga, sedan kan de gå ute i alla väder. De är väldigt härdiga. :) Ser så skumt ut med foton på sådana färgglada fåglar i snö!

Folk har för övrigt bekräftat att jag inte borde vara förvånad om alla är tuppar. En person i Dundee kläckte sju röda för några veckor sedan och fick sju tuppar. Bachelor pad! :D
Mina hönskläckningar ligger på 85-90 % tuppar och har gjort så i flera år. :meh: I de första 10 för i år så kan jag se en höna. :arghh: Sen har jag fått 4+ 7 i två nya kullar och där vet jag inte än.

Det är mkt fina kycklingar du har.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Klösmöbel
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka