Gulbrun + brun= isabell?

Thera

Trådstartare
Jag var inne på Allbreed och kollade på Ravells avkommor. Han är ju gulbrun, hittade då en avkomma som var isabell men - modern var vanligt brun. Är detta möjligt? Trodde bara gulbruna gav isabeller med fuxar.

En annan fråga: Kan cremello + brun ge isabell?

Sv: Gulbrun + brun= isabell?

Ja da! Gulbrun + brun kan godt gje isabell (gul som vi seier i Norge).
Viss den gulbrune er heterozygot på E-locus (E=eumelamin, som gir svart farge), altså Ee, og den brune og er det (Ee), kan følet arve dei små e-ane frå begge foreldre, og bli ee. Ein ee-hest har ikkje svart i seg, og vert dermed rød (fux). Og viss følet så i tillegg har arvet gul-genet (cremellogenet) frå den gulbrune forelderen, JA, då vert den røde fargen bleika. Og følet vert isabell.
På samme måte kan sjølvsagt cremello og brun gi isabell. Viss den brune er heterozygot for E (altså Ee).

Jo,då det kan det,fast det är nog inte så vanligt...
kompisens 2 åring,en connemara efter Alladin / Clifton wind är härligt isabellfärgad.
pappan är bork,mamman otvivelaktigt brun...

Jag kommer aldrig att lära mig ordentligt vad som gäller med gulanlagen...rena karusellen för mig...

På fjordhest er gulblakk (isabellblack som de seier) den minst vanlege fargen (bortsett frå BEC (blåøygd kvit)).
Gulblakk tilsvarar gul (isabell), men ein har blakk-genet i tillegg.
Akkurat no kjem eg på fire gulblakke fjordhestar i Norge, som eg har sett. Og alle dei fire har ein brunblakk mor eller far (brunblakk tilsvarar altså brun) og ein ulsblakk mor eller far (ulsblakk (det de kallar hvitblack) er ein borket (gulbrun) blakk hest).
Altså ingen rødblakke (rød/fux) eller gulblakke (gul/isabell) foreldre der.
(Hestane heiter Faksi, Gløgg, Jakobgardens Embla og Myrfaks Nordgard. Stamtavler/opplysningar: http://ny.hestesenteret.no/ )

Jag trodde också det förut, att det krävdes en fux och en med gulanlag, men när jag tittade på min (isabellfärgade) hästs stamtavla såg jag att hans mamma var brun, och pappan gulbrun. Jag var lite fundersam där ett tag, innan jag läste på lite mer om färgerna och fick reda på hur det fungerar.

Senast ändrad:

Det som krävs är ju att avkomman kan få dubbla fuxanlag, dvs om Ravell inte gett sitt gulanlag så hade fölet blivit fux. Det går alldeles utmärkt, så länge som båda föräldrarna har fuxanlag (som ju bara syns om avkomman får från båda).

Cremello är ju en fux med dubbla gulanlag, så om den mörkbruna också har ett fuxanlag är chansen 50% på isabell.

Ok, tack alla, då tror jag att jag fattar! Krävdes lite repetition på färger.

Så, om jag har fattat rätt så kan en gulbrun och en brun få en isabell OM båda föräldrarna har varsitt fuxanlag? Då blir fölet i 25 % av fallen fux men gulgenen bleker. Är jag rätt ute?

Behöver inte fuxgenen synas för att de ska ha den då? Antar att man få kolla vad som finns längre tillbaka i så fall.

Tex. En brunt sto med en fux-mor och brun far och en gulbrun hingst med isabell-mor och brun far kan alltså ge isabell tillsammans?

Senast ändrad:

Ännu en fundering..

Hittade en gammal bekant som fått ett fux-föl. Märren är mörkbrun, hingsten likaså, alla mor- och farföräldrar är bruna. Kan fuxanlaget då ligga dolt i flera generationer och "komma fram" först då båda föräldrarna har det?

Senast ändrad:

Ja, det är det som är grejen. Fuxgenen kan ligga dolt i i princip hur många generationer som helst.Jag såg ett reportage om en fuxfärgad Frieser i nån tidning - och det är ju inte precis vanligt - snarare ett "fel" i rasen, men fullt möjligt.

Thera skrev:
Ok, tack alla, då tror jag att jag fattar! Krävdes lite repetition på färger.

Så, om jag har fattat rätt så kan en gulbrun och en brun få en isabell OM båda föräldrarna har varsitt fuxanlag? Då blir fölet i 25 % av fallen fux men gulgenen bleker. Är jag rätt ute?

Jo....
Tror att det blir 12,5% chans för isabell.
Har själv betäckt ett gulbrunt sto med en brun hingst så jag har funderat lite på vad det kan bli för färg (måste säga att jag engentligen inte bryr mig om färgen men hoppas att den får mammas härliga bläs :d ).
Vet att både hingsten och stoet har varsitt fuxanlag (båda har tidigare lämnat fuxavkommor) Är definitivt ingen färgexpert men har jag inte räknat helt fel så blir chansen att det blir en viss färg rent teoretiskt 37,5% brun, 37,5% gulbrun, 12,5% fux och 12,5 % isabell.

Thera skrev:
Jag var inne på Allbreed och kollade på Ravells avkommor. Han är ju gulbrun, hittade då en avkomma som var isabell men - modern var vanligt brun. Är detta möjligt? Trodde bara gulbruna gav isabeller med fuxar.

En annan fråga: Kan cremello + brun ge isabell?

Jag äger stoet som är mor till isabellen. :)

Aha, jag tyckte jag kände igen namnet. Men Ceyli är kanske inget ovanligt namn på Ceylon-döttrar... :D

Fin var hon i alla fall!

En häst där ena föräldern är fux har garanterat en fuxgen, eftersom det är det enda som fuxen kan ge vidare.

Gulbrun+brun kan ge, om båda föräldrarna har fuxanlag:

brun utan gul+brun=brun
brun med gul+brun=gulbrun
fux utan gul+brun=brun
fux med gul+brun=gulbrun
brun utan gul+fux =brun
brun med gul+fux=gulbrun
fux utan gul+fux=fux
fux med gul+fux=isabell

brun=37,5%
gulbrun=37,5%
fux=12,5%
isabell=12,5%

Joodå det går!

Vårt bruna sto fick ett isabellfärgat föl med en gulbrun hingst (Bernstein)

är först i efterhand som jag fattat att det var rätt liten chans egentligen att hon skulle bli det...
att brun+brun blir fux är väl inte såå vanligt och sedan var det ju bara 50% chans att hon skulle få gulanlaget också... Vi hade tur! :)

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar