Gula propellerplan

SK60 är INTE propellerplan, de har dubbla jetmotorer och används mycket riktigt som skolflygplan (och av Team 60 för uppvisningar som sagt) för piloter som bl.a. ska flyga jaktflygplan (t.ex. Gripen) senare.
Det har du iof rätt i när jag tänker efter är det Sk50 som är propellerplan?
 
Jepp, SK50 är ett propellerplan. Googlar man SK50 så får man upp bilder på gula propellerplan med Tre Kronor målade på vingarna så kan mycket väl vara sådana som TS sett. Används de fortfarande?
Vi brukar åka på flygshower när det är. Då har sk50 och team 50 varit med.
 
SK 60 (Saab 105) är ett tvåmotorigt jetflygplan som används för skolning idag.

Uppvisningsgruppen Team 60 utgörs av militär personal och använder, när gruppen existerar, SK 60. Planen har blå buk och gula detaljer, eller ordinarie heltäckande grågrön färgskala.

SK 50 (Saab Safir) är ett enmotorigt propellerplan som användes ffa som skolflygplan fram till 1993 och har sedan dess ingen militär roll i Sverige.

Uppvisningsgruppen Team 50 är helt civil (om än med viss f d militär personal) och använder civila Saab Safir, mestadels gula.

(SK 60 kommer under 2023 att ersättas av SK 40 (Grob G120TP), ett enmotorigt turboprop flygplan.)

Typ så. :)
 
Igår flög två gula propellerplan lågt och snabbt över hästgården. Detta upprepades en fem sex vändor. Vad håller de på med? Fick ingen varning innan heller.

Det är med största sannolikhet Flygvapnets SAAB Safir, det är de plan som nyintagna piloter lär sig flyga i inkluderad rote flygning som du så, innan de går över till Rea planen.
 
saab91-safir-fsx.webp
 
Nästan dagligen flyger 4-6 av dessa klenoder ut från SAABs flygfält i Linköping på 2-3 timmars pass, har inget med hur det är ställt i svenska flygvapnet, men piloterna är tvungna att ha certifikat på en propeller plan innan de får gå över till JET, IAEAs regler gäller även för flygvapnet om Piloterna senare vill gå över till civilflygtrafik, för de som vill flyga tex Hecules gäller även certifikat på 2 propeller plan. Fast Flygvapnet kan ju ta sina genvägar om de tilltänkta piloterna inte är intresserade av Civil luftfart, precis som de flesta inom hären inte är behöriga att köra tung lastbil i det civila fast de kört i det militära och befälhavare på flottans båtar inte är behöriga för Kustskeppar examen.
 
Nästan dagligen flyger 4-6 av dessa klenoder ut från SAABs flygfält i Linköping på 2-3 timmars pass, har inget med hur det är ställt i svenska flygvapnet, men piloterna är tvungna att ha certifikat på en propeller plan innan de får gå över till JET, IAEAs regler gäller även för flygvapnet om Piloterna senare vill gå över till civilflygtrafik, för de som vill flyga tex Hecules gäller även certifikat på 2 propeller plan. Fast Flygvapnet kan ju ta sina genvägar om de tilltänkta piloterna inte är intresserade av Civil luftfart, precis som de flesta inom hären inte är behöriga att köra tung lastbil i det civila fast de kört i det militära och befälhavare på flottans båtar inte är behöriga för Kustskeppar examen.

Som @Snubbelfot redan skrivit så har FM inte haft SK50 i tjänst på snart 30 år. De första åren tillbringar piloterna i SK60.

(Och det blir ju lite fånigt att jämföra med en hobbyutbildning som kustskepparexamen, som har noll relevans i civil yrkessjöfart, även om dess innehåll är en delmängd av utbildningen för fartygsbefäl kl.VIII. Du får inte ens hämta sopor i en gummibåt yrkesmässigt med en kustskepparexamen.

Civila och militära behörigheter är olika för att försvar och civilt samhälle har olika struktur och ansvarsfördelning.)
 
Som @Snubbelfot redan skrivit så har FM inte haft SK50 i tjänst på snart 30 år. De första åren tillbringar piloterna i SK60.

(Och det blir ju lite fånigt att jämföra med en hobbyutbildning som kustskepparexamen, som har noll relevans i civil yrkessjöfart, även om dess innehåll är en delmängd av utbildningen för fartygsbefäl kl.VIII. Du får inte ens hämta sopor i en gummibåt yrkesmässigt med en kustskepparexamen.

Civila och militära behörigheter är olika för att försvar och civilt samhälle har olika struktur och ansvarsfördelning.)

Fast kustskepparexamen är ju tillräckligt för att vara befälhavare på de flesta färjelinjer utmed kusten...

Safiren är i daglig drift fortfarande även om FM vill ge sken av annat.
 
Fast kustskepparexamen är ju tillräckligt för att vara befälhavare på de flesta färjelinjer utmed kusten...

Men varför argumenterar du ens med påståenden som vem som helst skulle kunna googla på tre sekunder? Ska du på något sätt köra båt i yrket krävs (minst) kl VIII, och då får du bara ta 12 passagerare så det är rätt långt ifrån någon färja... Det händer då och då att världen ändrar på saker, även om man förstås kan undra åt vilket håll det går ibland.
 
Inte bråka i min tråd ;)

Jag tror som sagt var inte att det var militären för de brukar visa mer hänsyn (eller så är det bara jag som vill tro det?).
Om jag minns rätt var planen helt gula (inget blått) , dubbeldäckare med motorer, men de flög snabbt och lät som JET-plan (!?) över huvudet på mina hästar minst en 5-6 vändor.

Det var två stycken som samarbetade och de hade någon liten pod undertill (som innehöll någon slags sensor?). Min sambo misstänkte som sagt var att det var någon form av kartering, men då flyger man väl inte så snabbt?

Mysko? Men tack för visat intresse.
 
Inte bråka i min tråd ;)

Jag tror som sagt var inte att det var militären för de brukar visa mer hänsyn (eller så är det bara jag som vill tro det?).
Om jag minns rätt var planen helt gula (inget blått) , dubbeldäckare med motorer, men de flög snabbt och lät som JET-plan (!?) över huvudet på mina hästar minst en 5-6 vändor.

Det var två stycken som samarbetade och de hade någon liten pod undertill (som innehöll någon slags sensor?). Min sambo misstänkte som sagt var att det var någon form av kartering, men då flyger man väl inte så snabbt?

Mysko? Men tack för visat intresse.
Är det biplanes/dubbeldäckare var de mest största sannolikhet uppvisningsplan! De är snabba och låter och flyger tillsammans. De låg antagligen i väntläge inför nån uppvisning ELLER också övade de.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 187
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 318
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp