Dackus

Trådstartare
Hur bleker man en svans som ska vara vit och har blivit gul smutsig vill ej använda skimmel medel då blir den blålila min häst är ljusfux med vit man o svans det gula går ej bort med vanligt shampo. Kattis

Sv: Gul svans

Hur bleker man en svans som ska vara vit och har blivit gul smutsig vill ej använda skimmel medel då blir den blålila min häst är ljusfux med vit man o svans det gula går ej bort med vanligt shampo. Kattis

Testat Yes diskmedel? :)

Håller fullkomligt med emma0165. YES diskmedel är det enda. :bow:
Har precis tvättat min pålles svans och man.
Tyvärr blev svansen ej riktigt vit för hon har en sådan tjock svans så hon orkar inte lyfta den helt utan det kommer lite kiss på den.
På sätt och vis är det synd att hon inte är en valack...:grin:

Hej Det är problemet med våran jätte tjock svans det är en bruksnordis så det kommer både det ena o andra på den. Tack för svaren.

Med X antal fuxar i bagaget - YES diskmedel. Riktigt svåra fall så jodopax i sista sköljvattnet (få inte panik av att svansen blir gul, det försvinner när den torkar).

YES, rikligt, GNUGGA in, låt verka en stund - skölj. Upprepa ev. Klart - och kritvitt.

säger också yes diskmedel! Fungerar även perfekt till vita ben på hästen, gul päls blir kritvit efter någon behandling med yes diskmedel!

säger också yes diskmedel! Fungerar även perfekt till vita ben på hästen, gul päls blir kritvit efter någon behandling med yes diskmedel!

precis använde det jättemycket till vita ben blev alltid (ja nästan då :) ) superfint.... kanske inte världens bästa att göra varje dag eftersom det känns riktigt riktigt avfettande så passa så att det inte blir torrt i huden =) men det märker man jue :)

Jobbar pa ett stuteri i spanien, med manga vita hästar.

När vi tar in märrarna fran hagen och ska förbereda dem för tävling / visning sa använder vi blekmedel / klorin för att fa svansarna riktigt vita.

När vi tar in märrarna fran hagen och ska förbereda dem för tävling / visning sa använder vi blekmedel / klorin för att fa svansarna riktigt vita.

Vet du vad du använder för blekmedel? E frisör o har tänkt på att man kanske kan bleka svansen (nederdel) men e inte säker på hur hästtagel reagerar på blekning??
Nyfiken.... :laugh:

Jag använde faktiskt klorin till min märr när jag tävlade henne! Tyckte jag hade provat allt, men YES ska jag testa nästa gång.

Självklart får man vara försiktig när man använder klorin och verkligen skölja ur det noga. Det tog absolut inte någon skada på min hästs svans. Den höll sig jättetjock och fin på alla sätt. Självklart var det ju inget man använde jämt och ständigt. Bara vid tävling och om man åkte och tävlade flera helger irad blev det bara på dressyrtävlignarna (vi varvade).

Tycker också sunda förnuftet säger mot klorin. Men det var tipset jag fick, och det fungerade utmärkt och det blev inga problem. Men diskmedel låter ju mildare och funkar det någorlunda lika så är det ju att föredra!

*KL*

Jag rider en skimmel och jag får inte hennes svans bra! En dag efter att jag har tvättat den är den lika gul igen... :confused: Jag vet inte hur jag ska göra!
Jag har använt skimmelschampo, YES, ALLT! Inget funkar.. Dock har jag inte testat klorin men vågar man det?

Säger samma sak, Yes funkar inte på min häst.... Använder det varje gång hon badas och svansen blir ju bättre, men den är mer gul än vit :/
Gör kanske fel

Visst är det jobbigt! :(

Jag undrar hur folk med skimmlar gör, jag ser alltid jättevita svansar på tävlingar... Men jag vet inte hur jag ska göra :confused:

Jag kan tänka mig att tvätta hårtopparna i diskmedel om det behövs, men absolut inte klorin. Jag vill inte exponera mig för det i onödan, så varför exponera hästen för det? :crazy:

Tvätta svansen med yes (orginal (grön)är bättre än de andra av någon anledning) skölj ur ordentligt så att du fått bort allt diskmedel. låt svansen rinna av lite så att det inte droppar en massa från den. Blanda ganska koncentrerad jod med vatten i en sprejflaska (skall bli mörkorange/brunt när det hamnar i den vita svansen) spreja rejält med jod i den fria delen av svansen (alltså inte på svansroten), fläta ihop den nu brun/oranga svansen vik ihop den ett par gånger så att den inte blir så lång (men inte upp på svansroten) linda om den med en fleeselinda så att det inte droppar en massa jod på bakbenen. Vill man (eller man har en känslig häst) så kan man linda bakbenen så att man skyddar dem från dropp. Låt hästen sova på det viset över natten. Morgonen efter så plocka av linda och fläta (men alltså inte skölja ev eller dylikt) och låt svansen lufttorka fritt. 99% av alla svansar blir gnistrande kritvita av den behandlingen har du en av de där tråkiga 1% som fortfarande ser aningen gulaktiga ut så när svansen torkat helt, tvätta den med veredus snow skimmelshampoo. Tänk på att blåa shampo aldrig skall sitta i mer än max ca 5 min annars blåfärgar de svansen. Är svansen dock gulaktig så låt det sitta aningen för länge så att du får dit en svag blåton, en svag blåton lurar ögat att det är vitare än vad det är när man ser hästen på några metershåll.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka