Sv: Gul svans

Yes som sagt.

Sen så gäller det ju verkligen att tvätta regelbundet och inte slarva med det. Man kan ju inte tvätta en gång om året och förvänta sig att svansen ska bli ren.. :angel:

Jag har hittat något som jag tycker är snäppet bättre än Yes, och det är galltvål. Jag tycker att det får bort mer smuts än Yes.

Jag tvättar svansen ca varannan vecka för att det gula inte ska få alltför bra "fäste", då tvättar jag bara med vanligt hästschampo eller såpa och den blir hyfsat vit.

Inför tävling blir det först en sväng med Yes diskmedel och sen blått skimmelschampo som får sitta någon minut, svansen blir kritvit och fluffig, har fått väldigt många kommentarer om pållens snygga svans :)

Jag plockar upp denna tråd igen nu!

Jag har också en skimmel, med en svans som är gul i längderna, funkar jodopax så bra som det sägs? Ingen som kan ta lite bilder, före - under - efter? Jag är livrädd att den ska bli orange/brun...

Rekommenderar Prob-schampo.. det innehåller lite tjära som har en blekande effekt. Min häst vita ben blir kritvitt av schampot :)

Har provat de flesta schampo utan att få vit svans, dock ej Yes, ska prova det nästa gång. Jag har även provat Klorin i topparna men tyckte att svansen blev lite tunnare och skör. Vet inte om det var inbillning för att jag tycker att Klorin är så starkt.

Använder Virkon S i dag i stället, gör gulaste svansen gnistrande vit! Virkon S innehåller också klor men känns inte lika starkt som Klorin. Tvättar först som vanligt med schampo eller varför inte Yes:idea:. Blandar ut lite Virkon S pulver med vatten och doppar hela svansen men sköljer inte ur. När den torkat är den vit.

Precis, vill man ha en vit svans så måste den tvättas ofta. Annars verkar den gula färgen dra sig in i taglet och måste i princip växa ut...

Jag brukade alltid få frågor om jag hade badat min häst i klor och blenda :p men har aldrig användt något annat än skimmelshampo eller vanligt shampo.

På L*dl finns ett diskmedel med balsam i (en vit flaska) det är ännu bättre än Yes tycker jag ! Har bla en isabell hingst med lång man o svans,tycker det blir mindre trassel och håller sej vitt längre med balsamdiskmedel..

grumme såpa brukar ja använda till vita svansar =) Låter det sitta någon min sen ut med allt och sedan en gång till! Dock aldrig test YES efter detta har funkat för mig.

Testade yes på min här om dagen. Efter tog jag vanligt balsam så den skulle bli mjuk :p

Före:
32757842.jpg

Efter:
32792359.jpg

Huvuddelen av hästarna i vårat stall är skimmlar. Vi använder grönsåpa när vi tvättar dom... funkar super och dom blir jättevita efter 2-3 tvättar. Svansarna blötlägger vi i en hink med grönsåpa, i ca. 5 minuter står jag och håller hinken bakom rumpan med svansen i. Sen sätter jag grönsåpa i händerna och gnuggar svansen ordentligt... sköljer ur, och sen är den kritvit! Funkar varje gång, å våra hästar är riktiga grisar som ligger å badar i lervälling ute hela dagarna och i sitt eget kiss och bajs inne i boxarna på nätterna! Sen brukar jag även sätta lite balsam i svansarna så det går lättare att reda ut dom ;)

Hm, min skimmel ser typ värre och värre ut för varje dag som går nu på hösten... Tvättade svansen igår med veredus skimmelschampo som brukar fungera bra annars, men efter två omgångar började det inte ens likna vitt :mad: Ska prova idag med grönsåpa, och blötlägga ordentligt som du sa!

Tvättmedel för vita gardiner brukar funka bra!!! Men såklart även här ska man inte använda det i svansroten! Och tvätta som sagt ofta!!!

Jag använde jodopax på skimmeln jag red. Hans matte gjorde alltid det. Blev mkt vitt och fint! Då jag hade honom själv längre perioder så pälsglansade jag svansen rejält. Då fick skiten inte fäste lika bra och man slapp tvätta så ofta.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 677
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 500
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur