Gul häst!

A

annae

Blir tokig :mad: Medryttarhästen borde vara vit men är dock helt gul på rumpan. Min fråga: Vet någon om ngt otroligt bra skimmelschampo? Funkar inte med ryktsten eller så, tror jag har provat allt, så nu vill jag ha tips!
 
Sv: Gul häst!

prova med potatismjöl... det brukar göra susen..:)
 
Sv: Gul häst!

Jag har en skimmel, och jag brukar använda barnshampoo och han blir gnistrande vit varje gång. Oavsett. So nu årets första vårbad. In i 'badet' gick en äckligt smutsgul häst med bajsbrun svans och en hel vinters ingrodd skit. Ur badet kom en gnistrande vit häst med gnistrande vit svans.

Jag använder aldrig skimmelshampoo elle rliknande utan barnshampoo eller vanligt människoshampo och jag har aldrig hhaft problem. Det som kan vara problem är svansen, då kör jag med YES diskmedel, och är den fortfarande lite gul sköljer jag i utspädd jodopax.
 
Sv: Gul häst!

Jag borstar med rent, nytt spån på borsten. Brukar funka ganska bra men ibland får jag använda ryktsten också. Min häst är känd för att se ut som en skitkorv här :D
 
Sv: Gul häst!

Gnid in den gula fläcken med TRÄKOL (t.ex ett halvbrunnet vedträ) och borsta bort.
Funkar utmärkt, det gula försvinner och hästen blir INTE svart heller.. :D
 
Sv: Gul häst!

det där har jag aldrig riktigt förstått? men så har jag inte prövat heller då jag hörde talas om det i vintras. återstår att se om det ger effekt inför sommarens utställningar :)
 
Sv: Gul häst!

En kompis till mig CHANSADE vilt då hon fått detta tips.. Hon provade första gången PÅ EN TÄVLINGSPLATS :eek:!!
Och det funkade!
 
Sv: Gul häst!

Jag har tipsat om det förut. Späd Jod och borsta på det gula - tvätta av. Det ser inte roligt ut innan man tvättat men fram kommer en ren och fin häst!
 
Sv: Gul häst!

Grönsåpa! det är superbra!
Eller sånt här torrschampo som man sprejar på och sen borstar bort
 
Sv: Gul häst!

Alexandra_W skrev:
Jag har en skimmel, och jag brukar använda barnshampoo och han blir gnistrande vit varje gång. Oavsett. So nu årets första vårbad. In i 'badet' gick en äckligt smutsgul häst med bajsbrun svans och en hel vinters ingrodd skit. Ur badet kom en gnistrande vit häst med gnistrande vit svans.

Kör med samma metod. Funkar oroligt bra! Skimmelschampon är bara blaj jämfört med barnschampo! :)
 
Sv: Gul häst!

Jag använder det här schampot till min skimmel: "Blue Frost Whitening Shampoo & Conditioner" och jag tycker det fungerar utmärkt! :) Finns på tex. Granngården osv.

Ser ut så här:
BlueFrost(1).JPG
 
Sv: Gul häst!

torrschampo eller kol när man har tillgång till det!!!
d har funkat för mig iaf
 
Sv: Gul häst!

Torrschampo! Om du bara vill få bort någon fläck eller så. Fungerar jättebra.
 
Sv: Gul häst!

Har Veredus skimmelspray och det funkar bra. Bara att spraya på, gnugga lite med en trasa och så är det borta. Har även provat andra märken som varit ok. Skulle inte klara mig utan skimmelschampot! :crazy:

Har dock även provat det på en svart häst i hopp om att få bort en ful fläck. Hon blev brun. :eek: Så smutsen försvann men en brun fläck såg ju också lite märkligt ut.
 
Sv: Gul häst!

Håller med om potatismjöl!
Det har man ju dessutom hemma ofta samt att det inte är dyrt alls!
 
Sv: Gul häst!

Quick Silver shampo är super!
Det blir inte bara rent utan det verkligen lyser vitt.
Men det ser lite läskigt ut innan man sköljer av det, det är nämligen knall-lila :p

bild

Men det kostar en del så prova först de billigare alternativen, grön såpa fungerar bra men det är lite uttorkande så det ska man nog bara på på typ ben och svans.
 
Sv: Gul häst!

*lånar*
Tack för alla svar! Grönsåpa har jag provat=funkar inte. Veredus skimmelspray=funkar bara ibland, beroende på vart fläcken sitter.
Däremot har jag aldrig provat potatismjöl och träkol, ska nog göra det nästa gång :) .
Ska tillägga att jag vet andra som skimmelspray och sånt funkar på, men jag tror hon har nån superpäls ;)
 
Sv: Gul häst!

Huntress skrev:
Jag använder det här schampot till min skimmel: "Blue Frost Whitening Shampoo & Conditioner" och jag tycker det fungerar utmärkt! :) Finns på tex. Granngården osv.

Ser ut så här:
BlueFrost(1).JPG


tyckte först att det såg ut som en flaska klorin :D det är säkert jättebra mot kissfläckar! :D
 
Sv: Gul häst!

Är det så svårt att få bort så testa Quick Silver!
Det är verkligen helt super :bow:

För bäst effekt ska du skrubba mycket och sen låta det sitta kvar ett tag innan du tar bort. I svansen kan det behövas ett par tvättar om det är riktigt illa ;)

Finns på www.equinet.nu
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gul häst!

Jag har för mej att vi använde typ asolsprit på pissfläckar om de hade fått sånna innan tävling eller så... de kan ju vara värt att testa :D
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp