Gul från 2 skimmlar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 127

Lahtel

Trådstartare
Jag har läst lite här på forumet och flera skriver att en häst inte kan bli gul om inte någon av föräldrarna är det. Min häst har 2 skimmelföräldrar (e Cardento ue Electro - Maximus) och han är gul ibland och gulbrun ibland. Han var brun som föl och är inreggad som brun. Men han är defenitivt inte brun nu. Hur kan det komma sig i så fall?

Sv: Gul från 2 skimmlar

tror de brås mer på mor/farföräldrar än sina egna föräldrar...kolla bakåt i tiden o se om du hittar nånting:)

Eftersom att det är Cardento som är pappan så måste det komma från mamman...troligen är hon född isabell. för att sedan skimla av.

Skimmel lägger sig ju bara ovanpå grundfärgen, så vad som helst kan dölja sig därunder. Men ÄR han verkligen gul, eller ser han gul ut? Det är ju två olika saker. Bild?

Vad heter mamman och vet du vad mormorn har för färg?

Det beror ju helt på vad föräldrarna har för grundfärg, under skimmelanlaget.

Han ser onekligen gulbrun ut. Jag skulle gissa att han fått anlaget från sin mamma, som i sin tur ärvt det av mormors morfar Pegasus 424, som var isabell.

I sammanhanget kan det nämnas att Pegasus fick sin färg från sin mormorsfar Regulator som var gulbrun, och Regulator fick i sin tur färgen från sin pappa Likör 149 som var skimmel men född gul.

Tror du att han kan bli skimmel alltså? Eller förblir han gul/gulbrun?

Jag känner en häst efter CCardento med den färgen, eller kanske ännu gulare. Vet tyvärr inte mammans färg.

Ullis

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 745
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 522
Senast: lizzie
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 825
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
3 113
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka