• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lillasyyster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 947
L

lillasyyster

Jag är inte så bra på detta med avel men jag skulle vilja ha tips på vad som är käckt att betecka mitt lilla sto med...hon är efter Guidam.
Hon är inte så stor, ca 1 60.

Sv: Guidam!

Svara som jag har svarat någon annan här på forumet:

Kan du försöka ge en beskrivning av henne? Annars blir det mest en lista över vilka hingstar folk gillar. Vilka är hennes styrkor och svagheter, vilka saker du tycker är viktigt att förbättra eller förstärka och vad vill du ha för avkomma?

Här är lite hjälp på traven. Så här skulle jag beskriva mitt sto och vad jag vill ha för avkomma:

Följande brister vill jag kompensera på mitt sto:

Kort grovt ansatt hals, kort rygg lite tung och aningen lågställd. Galoppen är lite tung och kunde vara mer i uppförsbacke.

I övrigt har hon bra halsansättning och ett bra kors, hyfsat korrekt. Bra rörelsemekanik med mycket bra påskjut, men kunde vara lättare i framdelen. I hoppningen har hon bra bakbensteknik och bra ryggverkan, men lite tung från marken. Hon har ett fantastiskt temperament och en hög ridbarhet med stor arbetsvilja.

Detta vill jag förstärka: bakbensteknik i hoppningen, påskjutet och ridbarheten.

Så här ser drömavkomman ut:
En dubbeltalang, viktigast är dock hoppningen, galoppen och ridbarheten. Traven ska vara lätt och luftig med bra påskjut (tonvikt på lätthet och påskjut) och galoppen lätt, luftig och i uppförsbacke. I hoppningen prioriterar jag bra avstamp, reaktionssnabbhet och bakbensteknik.

Sen är det bra att veta om det är några speciella stammar du gillar? Ska hingsten finnas i Sverige? Har hon varit dräktig förut? Om inte så kanske du inte vill ha för hög språngavgift?

Håller med, men vill tillägga;) Vad är det för stam på mamman?

Hon är liten och nätt, kort hals, bra galopp men ingen spec trav, kort steg. bättre bakkapacitet än fram, rörs sig nätt å fint.
Temperamentet är väldigt hett. Som sagt vet jag inte mkt om hingstar...svenska eller ej. Men efter bra meriterad hopphingst med gott temperament.

som modern men högre än 1,60. kanske något grövre och längre hals.

Så önskemålet är bra hoppstam, hög ridbarhet och gärna lite större och maffigare hingst med lång hals?

Inga andra preferenser?

Några förslag enligt ovan bland hingstar verksamma i Sverige:

Cagancho
Cagliostro
Santa Cruz

har inte sett några avkommor efter dessa, men de är rejäla, har långa halsar, bra hoppstam och hoppar bra och hade höga ridbarhetsbetyg på bruksprovet. Om det är stammar som passar med Guidam kanske någon annan kan svara på.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 678
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka