Sv: Guidam!
Svara som jag har svarat någon annan här på forumet:
Kan du försöka ge en beskrivning av henne? Annars blir det mest en lista över vilka hingstar folk gillar. Vilka är hennes styrkor och svagheter, vilka saker du tycker är viktigt att förbättra eller förstärka och vad vill du ha för avkomma?
Här är lite hjälp på traven. Så här skulle jag beskriva mitt sto och vad jag vill ha för avkomma:
Följande brister vill jag kompensera på mitt sto:
Kort grovt ansatt hals, kort rygg lite tung och aningen lågställd. Galoppen är lite tung och kunde vara mer i uppförsbacke.
I övrigt har hon bra halsansättning och ett bra kors, hyfsat korrekt. Bra rörelsemekanik med mycket bra påskjut, men kunde vara lättare i framdelen. I hoppningen har hon bra bakbensteknik och bra ryggverkan, men lite tung från marken. Hon har ett fantastiskt temperament och en hög ridbarhet med stor arbetsvilja.
Detta vill jag förstärka: bakbensteknik i hoppningen, påskjutet och ridbarheten.
Så här ser drömavkomman ut:
En dubbeltalang, viktigast är dock hoppningen, galoppen och ridbarheten. Traven ska vara lätt och luftig med bra påskjut (tonvikt på lätthet och påskjut) och galoppen lätt, luftig och i uppförsbacke. I hoppningen prioriterar jag bra avstamp, reaktionssnabbhet och bakbensteknik.
Sen är det bra att veta om det är några speciella stammar du gillar? Ska hingsten finnas i Sverige? Har hon varit dräktig förut? Om inte så kanske du inte vill ha för hög språngavgift?