Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag fick inte skrivas in i kyrkboken som gudmor när min gudson döptes eftersom jag inte var konfirmerad. Jag fick en föreläsning om att i kyrkans ögon var jag inte gudmor. Jag tror att det är upp till varje präst?
Däremot fick jag hålla honom under dopet, det var tydligen ok.
Jag tror att det är ganska nära praxisen härborta. Att iaf två faddrar ska vara döpta, men man kan ha fler faddrar som inte "uppfyller kriterierna". ;)
Men jag tror inte att nån skulle börja läxa upp nån här. Har aldrig hört om nåt sånt iaf.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag och sambon är gudföräldrar åt hans kompis barn och min systers barn. Vi är båda döpta. Men ingen frågade om det eller undrade över vårt personnummer. Syrran kanske kan vårat. men inte kompisen..Så det är nog ingen fara.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag fick inte vara gudmor till Enyas bebis pga att jag inte är döpt eller medlem i svenska kyrkan. Så det är inte ett dugg förlegat.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Det som är 'sjukt' är väl reglerna i sitt sammanhang. Fadder måste vara döpt, men behöver inte vara medlem i svenska kyrkan, behöver inte vara döpt i svenska kyrkan eller ens tillhöra kristendomen.

Men är du döpt tillhör du ju kristendomen?!

Det brister liksom kraftigt i logiken. Dessutom ställd ju inget krav på att föräldrarna ska vara döpta, eller att de ska vara med i svenska kyrkan (däremot är dop inte kostnadsfritt om man inte är med i svenska kyrkan).

Det ser jag inte som en logikbrist, kyrkan är väl alltid ute efter att öka antalet döpta. Det finns väl ingen anledning att säga nej till att döpa barnet eftersom föräldrarna inte är döpta. Däremot finns det en poäng i att gudföräldrarna ska vara döpta eftersom gudföräldraskapet i kyrkans ögon innebär att man ska guida barnet i trosfrågor.

Kan rapportera att några sådana frågor eller svar inte ställdes när vi döpte våra barn för ca 1,5 år sedan.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Det är nog troligt att det är det kyrkan menar. Jag är tveksam till att en döpt baptist skulle kunna uppfylla kyrkans gudförälderkrav...
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Det är nog troligt att det är det kyrkan menar. Jag är tveksam till att en döpt baptist skulle kunna uppfylla kyrkans gudförälderkrav...

Och jag har surfat om det gång på gång, inklusive massa 'Fråga Prästen'-sidor, och det behöver inte vara döpt i svenska kyrkan...

Jag säger ju att det är totalt inkonsekventa regler.

Det som står är 'döpt, och villig att dela barnets kristna fostran'. Sen så finns det säkerligen dop som de inte accepterar, men på annan sida (också svar från präst) så accepterar de dop inom Jehovas (men uttrycker en viss funderan hur det då blir med den där kristna fostran då Jehovas och kristendomens synsätt krockar, men dopet är 'okej' om personen får bli fadder)

Här är ett svar från en präst:

Fråga:
Hej,
Vi planerar att döpa vår förstfödde i höst, och vi tänker utse min bror till att bli gudfar. Läste på denna sida att gudföräldrar själva skall vara döpta, vilket min bror är men utomlands. Behöver vi uppvisa något "bevis" på detta eller behöver vi endast meddela vår församling/ prästen detta?
Från: J

Svar:
Hej J!
Vad roligt att ni vill döpa ert barn i Svenska kyrkan.
Svaret på din fråga är nej, ni behöver inte ha något bevis. Vi litar på att föräldrar och faddrar talar sanning i den frågan. Svenska kyrkan vill att faddern till barnet ska vara döpt och helst medlem i Svenska kyrkan, men medlemskapet är inte ett krav. Vi godkänner de allra flesta kyrkors dop, tex katolska kyrkan, Missionskyrkan mfl mfl. Det kan vara bra om ni vet vilken kyrka din bror är döpt i, alltså vilket samfund han tillhör. Meddela bara prästen detta så ordnar det sig med allt.
Allt gott
Anna
 
Senast ändrad:
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Och nu har jag kollat, och det går finfint vara baptist med som fadder, bara du är döpt..

Frågan: Svenska kyrkans syn på baptistkyrkan
Hej!
Jag undrar vad svenska kyrkan har för syn på baptist kyrkan och andra fri kyrkor? Vad anser du vara den viktigaste skillnaden mellan baptist kyrkan och den svenska kyrkan?

vänlig hälsning

cicci
cicci


Svaret: Hej Cicci!

Jag tror att vi i Svenska kyrkan rent allmänt har en positiv syn på baptistkyrkan (eller Svenska baptistsamfundet, som den svenska delen av denna internationella kyrka heter). Vi är kristna systerkyrkor i Sverige och strävar i stort sett mot samma mål.

Den mest uppenbara skillnaden mellan Svenska kyrkan och baptisterna är förstås synen på dopet. I baptistiska kyrkor betonar man att människan måste ha tagit tydlig egen ställning för att kunna bli döpt. Då är dopet ett uttryck för min egen tro. I Svenska kyrkan är dopet i första hand en kärleksförklaring från Gud, som vi får ta emot även som spädbarn, det vill säga innan vi kan ta egen ställning eller tro på ett visst sätt.

Sedan finns det förstås skillnader i exempelvis storlek. Baptistsamfundet har tusentals medlemmar. Svenska kyrkan har miljontals. Baptistkyrkan är - liksom många andra "frikyrkor" - en bekännelsekyrka, det vill säga man förväntas tydligt uttala sin kristna tro om man vill vara medlem. Det kravet ställer inte Svenska kyrkan, på gott och ont.

Det går naturligtvis att ge ännu fler exempel än de här, men det kanske ändå ger dig en bild av skillnaderna.

Här kan du läsa mer om respektive kyrka:
www.baptist.se
www.svenskakyrkan.se

Hälsningar
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

*delvis kl*

Jag har alltid trott att gudföräldrar är någon slags symbolisk person som ska finnas som en "extra vuxen" för barnet under dess uppväxt, renta allmänt sådär. Och traditionellt ska väl även denna finnas till om föräldrarna skulle dö och vara beredd att "ta över föräldraskapet" (även om det ju inte funkar så rent praktiskt idag).

Jag fick en gång frågan om jag ville vara gudmor. Jag sa till kompisen som frågade att jag varken är döpt, konfirmerad, medlem i kyrkan eller direkt kristen. Ska jag vara helt ärlig ville jag egentligen tacka nej då jag och kompisen inte direkt hade någon genuin relation/kontakt. Men kände mig dum... att hon frågade mig tydde på något sätt på att hon inte hade någon annan.... :crazy:(det handlade om en person som haft ett vääääldigt stökigt liv). Hon skulle återkomma, men gjorde aldrig det. Vad jag vet blev kanske inte ens barnet döpt eller så valde hon någon annan (hon var lite nyckfull som person).

Om en fadder/gudförälder är tänkt ska ge barnen en "kristen vägledning" så anser jag att man ska känna att man kan och vill ge just en sådan om man tackar ja. Med den (för mig nya) vetskapen så kommer inte jag att tacka ja till någon sådan förfrågan i framtiden om jag får den.

(Vårt barn som kommer i november kommer inte att döpas).

För övrigt: nog verkar reglerna lustiga och inkonsekventa.... :crazy:
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

*delvis kl*


Om en fadder/gudförälder är tänkt ska ge barnen en "kristen vägledning" så anser jag att man ska känna att man kan och vill ge just en sådan om man tackar ja. Med den (för mig nya) vetskapen så kommer inte jag att tacka ja till någon sådan förfrågan i framtiden om jag får den.

Jag har ju inga problem att ge den där vägledningen om den önskas. Sen tycker jag det är viktigt vad föräldrarna förväntar sig. Jag skulle tacka nej om någon av mina kristna (aktivt utövande) vänner frågade mig skulle jag tacka nej. Däremot så bror och brors sambo ser det ju mer så som du skrev att du uppfattat det, ett allmänt stöd etc. Och då tackar jag så gärna ja. Och soms agt, när lilltjejen undrar/vill veta om religion, tro, kristendom etc så ska vi avklara den biten utan mina egna värderingar också ;)

Om jag nu får bli fadder, det är välan högst tveksamt..
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag har ju inga problem att ge den där vägledningen om den önskas. Sen tycker jag det är viktigt vad föräldrarna förväntar sig. Jag skulle tacka nej om någon av mina kristna (aktivt utövande) vänner frågade mig skulle jag tacka nej. Däremot så bror och brors sambo ser det ju mer så som du skrev att du uppfattat det, ett allmänt stöd etc. Och då tackar jag så gärna ja. Och soms agt, när lilltjejen undrar/vill veta om religion, tro, kristendom etc så ska vi avklara den biten utan mina egna värderingar också ;)

Om jag nu får bli fadder, det är välan högst tveksamt..

Ja, jag tycker nog också att det har betydelse som föräldrarna ser det. Det har du naturligtvis rätt i!
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag blir alldeles förskräckt över den makalösa okunnighet om kristen tro som demontreras i den här tråden! Dags att reda ut begreppen, kanske?

Så här ligger det till:



"Gudfar och gudmor


Vid dopsamtalet säger prästen kanske: ”Har ni tänkt på att ge ert barn faddrar? Vilka har ni tänkt er?” Då frågar alltså prästen om man tänkt ge barnet en gudfar eller gudmor - det är samma sak som fadder.

Seden att ha faddrar till den som ska döpas blir allt vanligare igen efter att nästan ha varit utdöd en längre tid. Egentligen är seden uråldrig, den går tillbaka till andra århundradet efter Kristus. Då handlade det om att ge barn till kristna martyrer nya ”föräldrar”. Krav på att faddrarna skulle vara bekännande kristna kom under 300-talet.

Under svensk medeltid och reformationstid var det faddrarna som förde barnet till dopet (föräldrarna var hemma) och sedan överlämnade det döpta barnet till föräldrarna och så blev det dopkalas. Faddrarna hade en så viktig ställning att det i 1571 års kyrkoordning och 1686 års kyrkolag fanns lagstadgade krav på deras kristna tro.

Idag är det Svenska kyrkans kyrkoordning som gäller. Där står att en fadder ska vara döpt och villig att dela barnets kristna fostran. Däremot finns inget krav på att faddern ska tillhöra Svenska kyrkan.



Vilken är fadderns uppgift?


En fadders uppgift är att be för sitt fadderbarn och hjälpa det att lära känna Jesus och tro på honom. Det innebär att faddrarna ska hålla kontakt med sitt gudbarn hela livet, komma ihåg viktiga dagar som dopdag, julafton och födelsedag, engagera sig i barnet och stötta föräldrarna i att till exempel be aftonbön med barnet.

Ofta bär någon av faddrarna barnet till dopet. De kan hjälpa till i dopgudstjänsten med textläsning eller med att tända dopljuset. Efteråt får de ett fadderbrev som påminner om deras hedersamma uppdrag.

Förr skulle faddrarna fostra barnet om föräldrarna dog. Numera finns det ingen sådan regel. Idag är fadderskapet ett personligt och moraliskt åtagande.

Vilka väljer man då till faddrar? Många föräldrar ber sina syskon eller andra släktingar, andra väljer goda vänner. Om man väljer goda vänner utvidgar man släkten och därmed nätverket runt barnet. Den som är fadder är det för livet."



Man bör alltså tänka sig för innan man accepterar att bli fadder för ett barn. Det är ett seriöst åtagande, ett hedersuppdrag, som man inte kan ta lättvindigt på. Självfallet bör man fundera på om man verkligen kan och vill vara gudmor / gudfar. Är man totalt kyrkligt ointresserad kanske man ska tacka nej?
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

En gudmor/gudfar har man väl och dens uppgift är att lära barnet allt om gud. Därför kravet på att du måste vara döpt?
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag blir alldeles förskräckt över den makalösa okunnighet om kristen tro som demontreras i den här tråden! Dags att reda ut begreppen, kanske?

-bortklippt -

Man bör alltså tänka sig för innan man accepterar att bli fadder för ett barn. Det är ett seriöst åtagande, ett hedersuppdrag, som man inte kan ta lättvindigt på. Självfallet bör man fundera på om man verkligen kan och vill vara gudmor / gudfar. Är man totalt kyrkligt ointresserad kanske man ska tacka nej?

Och exakt vad är det jag inte uppfattat/som jag inte anser att jag inte kan/vill ta del i/ta ansvar för?
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Och exakt vad är det jag inte uppfattat/som jag inte anser att jag inte kan/vill ta del i/ta ansvar för?

Du är inte döpt = satan kan komma och ta dig.

Vid dopet så *bla bla* barnet för gud så att gud beskyddar barnet mot djävulen. Är man inte döpt kan djävulen komma och ta en och man hamnar i helvetet.

Och då tror jag att kyrkan tror/tycker att du kan vara djävulen/sänd från helvetet och därför inte kan vara gudmor.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Blev tillfrågad idag om jag ville bli gudmor åt min brorsdottern. Självklart vill jag det, så tackade glatt ja.

Smurfade lite när jag kom hem, mest för att se vad som förväntas av mig under själva dopceremonin. Och stöter på ett litet aber... att fadder (dvs gudmor/gudfar) inte behöver vara medlem i svenska kyrkan, men ska vara döpt. Jag är medlem i svenska kyrkan, men jag är INTE döpt..

är det förlegade regler, eller innebär det här att jag inte kan bli gudmor? :(

döpte förförra helgen. då var det inget krav men en fördel
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Du är inte döpt = satan kan komma och ta dig.

Vid dopet så *bla bla* barnet för gud så att gud beskyddar barnet mot djävulen. Är man inte döpt kan djävulen komma och ta en och man hamnar i helvetet.

Och då tror jag att kyrkan tror/tycker att du kan vara djävulen/sänd från helvetet och därför inte kan vara gudmor.

Nja, det där är väl en något missvisande förklaring.

Enligt luthersk tro ( och Svenska kyrkan är luthersk)blir spädbarnet tillhörigt Gud i dopet - något som det inte tidigare var. I Augsburgska bekännelsens artikel om dopet sägs följande: ”Om dopet lära de (de lutherska församlingarna), att det är nödvändigt för saligheten och att Guds nåd tillbjudes genom dopet samt att barnen böra döpas, för att genom dopet må frambäras till Gud och upptagas i hans nåd. De fördöma vederdöparna, som bestrida, att barnen bli frälsta genom dopet” . Detta står att läsa i Svenska kyrkans bekännelseskrifter.

Sedan kan jag nog tycka att de flesta präster i Svenska Kyrkan inte är särskilt tydliga med att förklara för föräldrarna vad dopet är. När mina barn skulle döpas - i två olika församlingar- var det aldrig någon präst som föreslog dopsamtal. Vi ringde och anmälde att barnen skulle döpas och bestämde dag, och det var det hela. Nu var vi helt på det klara med varför barnen skulle döpas, men många föräldrar - och faddrar, tydligen, skulle nog behöva lite mer vägledning. Jag sympatiserar visserligen med tanken på att alla är välkomna i kyrkan, oavsett grad av tro, så att säga, men just för dem som är lite vilsna och okunniga om kristen tro och kyrkans ritualer, så skulle det nog inte skada med lite undervisning och samtal innan dop och vigsel. Jag är ju såpass gammal att jag har fått en gedigen kristendomsundervisning i skolan och en lika gedigen konfirmationsundervisning, men många lite yngre är okunniga på ett sätt som vi äldre - och uppenbarligen även kyrkans folk, oavsett ålder, knappast kan föreställa oss.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

I reklampappren för dop som vår lokala församling skickade hem stod det att faddern skulle vara konfirmerad, fast föräldrarna behövde inte vara medlemmar i kyrkan! Lite fascinerande eftersom det ingår i dopet att föräldrarna lovar uppfostra barnet enligt kristna ordningen eller hur det nu lyder. Jag som icke-kyrkomedlem (fast dock döpt) skulle känna mig extremt hycklande om jag lovade det.

.

Dopet är till för att barnet skall upptas i Guds nåd. Man kan faktiskt vara kristen utan att vara medlem i Svenska kyrkan ( de flesta av världens ca 1 miljard kristna är otroligt nog inte medlemmar i Svenska kyrkan). Det finns säkert föräldrar som själva valt att stå utanför Svenska kyrkan, men som ändå önskar att barnet blir döpt enligt Svenska kyrkans ordning, och som ämnar uppfostra barnet i kristen anda.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Tja, det står faktiskt i kyrkoförordningen att fadder måste vara döpt. Däremot så spelar det ingen roll VAR man är döpt. Det behöver inte vara inom svenska kyrkan. (Så rent teoretisk kan jag påstå att jag är döpt inom någon suspekt religion som finns i norra Mongoliet.. )

Det är möjligt att det finns andra religioner som praktiserar dop(men jag känner inte till någon), men man bör nog utgå från att det är kristet dop som avses här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp