Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Lenae - nu vet jag inte hur gammal du är, men även jag är tillräckligt gammal för att ha fått en 'gedigen kristendomsundervisining' i skolan (som extra 'bonus' hade jag en mycket religiös lärarinna av modell ÄLDRE när jag gick i grundskolan, vilket inte bara gav att vi läste fader vår varje morgon, utan även vissa andra bieffekter). Jag har dessutom frivilligt i högre ålder valt att läsa fördjupningskurser inom diverse religioner, däribland kristendomen.

Så, att man (= jag) valt att inte tro, betyder inte att jag inte vet/kan min kristendom.

Sen att jag tackat ja till att vara fadder, trots att jag är icke-troende, det r i fullt samförstånd med barnets föräldrar, som mest troligt INTE har så stor koll på varken sin kristendom eller dopets fulla betydelse. Men det lägger jag mig inte i. Vill de döpa sin flicka i svenska kyrkan, och svenska kyrkan välkomnar att de döper sin flicka där, så fine with me. (Även om jag inte skulle döpa mina ev barn.)
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Tja, det står faktiskt i kyrkoförordningen att fadder måste vara döpt. Däremot så spelar det ingen roll VAR man är döpt. Det behöver inte vara inom svenska kyrkan. (Så rent teoretisk kan jag påstå att jag är döpt inom någon suspekt religion som finns i norra Mongoliet.. )

Det är möjligt att det finns andra religioner som praktiserar dop(men jag känner inte till någon), men man bör nog utgå från att det är kristet dop som avses här.


Mm, därför jag skrev rent teoretiskt, gäller hitta en suspekt religion i norra Mongoliet som tillämpar dop noch inte är alltför vitt skilt från kristendomen (om satanisterna, om vi nu ska dra in sådant, skulle börja tillägna dop tror jag ju kyrkan skulle slå bakut ändå)
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Går det inte på ngt sätt att utse fadder utanför kyrkans regler då?alltså själva dopceremonin?
Förr var det ju så att en fadder skulle lära barnet kristna värderingar osv men nu tycker jag mest att alla har faddrar som extra anhöriga till barnet, vet nämligen ingen förälder som uppfostrar sina barn speciellt kristet med såna värderingar.
Själv skulle jag välja en fadder som inte var kristen, orkar inte med ngt tjat om en låtsasgubbe i himlen snacket.
& eftersom varken jag eller barnets pappa har speciellt kristna värderingar kommer vi bara döpa barnet som en tradition, alltså mer för att släkten ska ha ngt roligt att gå på, än för att inviga barnet i kyrkans värderingar/traditioner.Vi gör det som en kul grej, dubbelmoral eller ej.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Går det inte på ngt sätt att utse fadder utanför kyrkans regler då?alltså själva dopceremonin?
Förr var det ju så att en fadder skulle lära barnet kristna värderingar osv men nu tycker jag mest att alla har faddrar som extra anhöriga till barnet, vet nämligen ingen förälder som uppfostrar sina barn speciellt kristet med såna värderingar.
Själv skulle jag välja en fadder som inte var kristen, orkar inte med ngt tjat om en låtsasgubbe i himlen snacket.
& eftersom varken jag eller barnets pappa har speciellt kristna värderingar kommer vi bara döpa barnet som en tradition, alltså mer för att släkten ska ha ngt roligt att gå på, än för att inviga barnet i kyrkans värderingar/traditioner.Vi gör det som en kul grej, dubbelmoral eller ej.

Jo, inget hindrar ju att jag är 'inofficiell' gudmor till flickan. Det är ju bara att man 'kommer överens' om det. I just det här fallet var ju tanken från föräldrarna att det skulle bli i samband med/inom dopceremonin, att jag så att säga i kyrkan skulle bli 'fadder'. Men absolut ingenting hindrar ju att man kommer överens om det 'utanför dopet', enda skillnaden då blir ju egentligen rent pappersteknisk. Sen om föräldrarna vill/kommer ha en till/en annan gudmot inom dopceremonin det vet jag inte (än). Men deras förfrågan om att vara gudmor/fadder står ju kvar ändå, även om det inte blev inom de former som tänkts.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

jag är iofs döpt men gick sen ur kyrkan när jag blev myndig.
dock uppgav jag varken persnr eller fick frågan ställd.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Går det inte på ngt sätt att utse fadder utanför kyrkans regler då?alltså själva dopceremonin?
Förr var det ju så att en fadder skulle lära barnet kristna värderingar osv men nu tycker jag mest att alla har faddrar som extra anhöriga till barnet, vet nämligen ingen förälder som uppfostrar sina barn speciellt kristet med såna värderingar.
Själv skulle jag välja en fadder som inte var kristen, orkar inte med ngt tjat om en låtsasgubbe i himlen snacket.
& eftersom varken jag eller barnets pappa har speciellt kristna värderingar kommer vi bara döpa barnet som en tradition, alltså mer för att släkten ska ha ngt roligt att gå på, än för att inviga barnet i kyrkans värderingar/traditioner.Vi gör det som en kul grej, dubbelmoral eller ej.

Varför väljer man ens att ha en dopceremoni då? Då kan man ju lika gärna göra det utanför kyrkans regler (som du själv skriver om fadder) och göra ett "namnkalas" eller egendop där man själv skvätter vatten på huvudet på barnet i någon annan än Guds namn?

Ditt resonemang tycker jag inte handlar om dubbelmoral. Det handlar om att inte ta dopet som kristen handling på allvar! Om man inte tror på Gud och kyrkan och dessutom inte "orkar med något tjat om en låtsasgubbe i himlen" - varför i jösse namn döper man barnet då?? Dopet är en KRISTEN handling. Prästen talar om "låtsasgubben i himlen" i samband med att han döper barnet. Att döpa barnet är att låta barnet ingå i församlingen och försäkra sig om att barnet är upptagen i Guds rike (den där låtsasgubben du vet).

Själv är jag inte kristen och för mig är just därför kristna handlingar ointressanta. Även dopet.

Jag har mycket svårt att förstå hur man kan vara så negativ till Gud och kyrkan och ÄNDÅ vilja döpa sitt barn. :confused:
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Om man inte tror på Gud och kyrkan och dessutom inte "orkar med något tjat om en låtsasgubbe i himlen" - varför i jösse namn döper man barnet då??

(...)

Jag har mycket svårt att förstå hur man kan vara så negativ till Gud och kyrkan och ÄNDÅ vilja döpa sitt barn. :confused

Jag håller verkligen med dig om detta (och det andra du skrev också). Varför ens döpa sitt barn om man inte tror på Gud? Det känns verkligen som dubbelmoral och hyckleri! Tyvärr tror jag dock att den inställningen är ganska vanlig.

/Kexchoklad, som varken är döpt eller konfirmerad, och som inte kommer låta döpa eventuella framtida barn.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag håller verkligen med dig om detta (och det andra du skrev också). Varför ens döpa sitt barn om man inte tror på Gud? Det känns verkligen som dubbelmoral och hyckleri! Tyvärr tror jag dock att den inställningen är ganska vanlig.

/Kexchoklad, som varken är döpt eller konfirmerad, och som inte kommer låta döpa eventuella framtida barn.

Jag skulle ju inte döpa ev egna barn, däremot är ju min bror lika 'otroende' som mig, och hans sambo har jag inte stenkoll på mer än att hon inte döper 'för det religiösa'. Utan de döper av samma anledning som flera här i tråden, tradition och att det 'ska vara så'

Rätt eller fel, dubbelmoral eller ej, hursom så prästen är MEDVETEN om detta, och de är exakt lika välkomna att döpa sitt barn. (På samma sätt som odöpta lilla jag var varmt välkommen till kyrkans barntimmar, där gick ALLA barn i byn, inte för att få religös kunskap, utan för att 'ute i bushen' så allt som gör att barnen träffar andra barn är fina grejer, nästan sak samma vad det är. Vi gick Mulleskola med, och ffa var med i Unga Örnar, som är en politiskt bunden organisation och som råkade kollidera helt med flera av föräldrarnas politiska åsikt. Men det var/är liksom sak samma)

Så, kyrkan själv/a är ju fullt medveten om det hela, och GILLAR det säkert inte, men är samtidigt väldigt öppen/välkomnande ändå. (Elak Alex tillägger - speciellt nu när den inte är statskyrka och får medlemmar automatiskt...)

På samma sätt är de ju villiga att 'redigiera' sina religiösa ceremonier, exvis giftermålet, så det passar 'de där som inte vill ha med så mkt religion'.

Så, om man ska förfass över den våldsamma bortglidningen från det religösa/kristna som faktiskt förekommer, så ska man inte glömma att kyrkan själv har stor del i det!
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag visste inte att baptiskyrkan var en kristen systerkyrka.
Det är kanske så att alla kyrkor som förrättar dop är kristna och det är där tyngdpunkten ligger. Det gör inte det hela okonsekvent i mina öron.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag visste inte att baptiskyrkan var en kristen systerkyrka.
Det är kanske så att alla kyrkor som förrättar dop är kristna och det är där tyngdpunkten ligger. Det gör inte det hela okonsekvent i mina öron.


Nej, jag visste inte heller att de såg det så. men jo, då blir det lite mer konsekvent ja. Även fast det att man inte behöver vara medlem i svenska kyrkan känns fortfarande inkonsekvent.

Men om de räknar det som att alla kyrkor som förättar dop är kristna då blir det ju vettigare. Samtidigt som baptistsamfundet ju INTE stöder barndop utan förespråkar vuxendop där individen själv ska få välja. Då blir det ju knas om man kan vara troende och aktiv baptist men få vara gudmor.

Nåja, det är inte så logiskt alla gånger, det är helt uppenbart.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Fast Mulleskolan är väl helt politiskt och religiöst obundet?

Jajamensan. Det är ju under Friluftsfrämjandets vingar.

Unga Örnar är inom socialdemokraterna däremot, och Kyrkans barntimmar är ju ganska givet vilka som står för ;)
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Så, om man ska förfass över den våldsamma bortglidningen från det religösa/kristna som faktiskt förekommer, så ska man inte glömma att kyrkan själv har stor del i det!

Ja, jag håller med om det. Jag kan tycka att det mest är... lite konstigt på något sätt... om man nu bygger en viss organisation (en kyrka) på en helig skrift, en gudstro och en religiös grund så är det rätt konstigt att man är beredd att kompromissa om den delen.

Jag resonerar precis som du när det gäller andras val. Anhöriga och vänner till mig kan välja att döpa sitt barn i kyrkan trots att de inte är särskilt mycket mer religiösa än mig. Jag respekterar deras val och firar med dem. Men jag förstår det inte och om de frågar mig om min åsikt så talar jag om den.

Jag har en nära anhörig som nyligen gift sig i kyrkan, trots att personen liksom jag ej är döpt, konfirmerad eller medlem. MEN; där handlade det om respektiven. För den andre var det MYCKET viktigt att vigas inför Gud. Denna person är aktiv kristen och har nära anknytning till kyrkan och vill därför gifta sig just inför Gud. Och då tycker jag min anhöriga som ej är kyrklig resonerar rätt: hän gör det för den hän älskar. Och den aktiva kristne ville definitivt INTE minska ner på "Gudssnacket" som ceremonin innebär. Då vore ju inte giftermålet just inför Gud!
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag visste inte att baptiskyrkan var en kristen systerkyrka.
Det är kanske så att alla kyrkor som förrättar dop är kristna och det är där tyngdpunkten ligger. Det gör inte det hela okonsekvent i mina öron.

Kyrkor förekommer bara inom kristendomen. Likaså dop.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Kyrkor förekommer bara inom kristendomen. Likaså dop.

Fast ang kyrkor så tycker jag det är lite väl snävt definiera där. För mig är en kyrka, en moske, ett tempel och sen synagoga i princip 'samma sak men för olika religioner/angängare'. Jag vet skillnaden, men för mig är det en samlingsplats/lokal för anhängare av en specifik religion, och kopplat till den. Oavsett vad man kallar själva lokalen/byggnaden alltså.

Och jag skulle visa samma respekt för en kyrka som för ett buddisttempel t ex. Eftersom det för de som tror har en stor, och värdefull betydelse inom respektive religion.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Fast ang kyrkor så tycker jag det är lite väl snävt definiera där. För mig är en kyrka, en moske, ett tempel och en synagoga i princip 'samma sak men för olika religioner/anhängare'.

Kalla då inte alltihop för kyrkor. Den definitionen är inte snäv, den är exakt.
En kyrka är en kristen gudstjänstlokal och det är så de flesta uppfattar det. Om du har en annan definition på "kyrka" får du nog finna dig i att bli både missuppfattad och, som nu, rättad.

Om du skulle kalla en synagoga för "judisk kyrka" skulle jag ta det som dålig respekt för min religion. Eller dålig kunskap.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Kalla då inte alltihop för kyrkor. Den definitionen är inte snäv, den är exakt.
En kyrka är en kristen gudstjänstlokal och det är så de flesta uppfattar det. Om du har en annan definition på "kyrka" får du nog finna dig i att bli både missuppfattad och, som nu, rättad.

Om du skulle kalla en synagoga för "judisk kyrka" skulle jag ta det som dålig respekt för min religion. Eller dålig kunskap.

Sen kan man välja att missförstå om man vill med..
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Går det inte på ngt sätt att utse fadder utanför kyrkans regler då?alltså själva dopceremonin?
Förr var det ju så att en fadder skulle lära barnet kristna värderingar osv men nu tycker jag mest att alla har faddrar som extra anhöriga till barnet, vet nämligen ingen förälder som uppfostrar sina barn speciellt kristet med såna värderingar.
Själv skulle jag välja en fadder som inte var kristen, orkar inte med ngt tjat om en låtsasgubbe i himlen snacket.
& eftersom varken jag eller barnets pappa har speciellt kristna värderingar kommer vi bara döpa barnet som en tradition, alltså mer för att släkten ska ha ngt roligt att gå på, än för att inviga barnet i kyrkans värderingar/traditioner.Vi gör det som en kul grej, dubbelmoral eller ej.

Varför DÖPA barnet då? Det verkar, enligt min mening totalidiotiskt.
Ett dop är en helt igenom kristen cermoni. Är man inte kristen så vad ska man göra det för? Det är ologiskt och respektlöst mot de kristna.

Ni kan ju annordna en namngivningscermoni för släkten istället, En fest för barnets skull. Ni kan ha nån som håller tal och genomför någon slags cermoni. Det kan vara minst lika vackert och högtidligt som nåt kyrkligt.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag är fadder till min brorsdotter, ett hedersuppdrag jag är mycket stolt över.

Vi hade en middag med min bror och hans familj samt flickans andra fadder, där vi firade henne och så fick vi varsin fadderbok och lovade att finnas till hands för henne på alla sätt vi kan.

Hon är f ö inte döpt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp