Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

(På samma sätt som odöpta lilla jag var varmt välkommen till kyrkans barntimmar, där gick ALLA barn i byn, inte för att få religös kunskap, utan för att 'ute i bushen' så allt som gör att barnen träffar andra barn är fina grejer, nästan sak samma vad det är.

Jag tycker inte att det är jämförbar. Dopet är ett av kristendomens (protestantismens) sakrament, till skillnad från kyrkans barntimmar.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jag tycker inte att det är jämförbar. Dopet är ett av kristendomens (protestantismens) sakrament, till skillnad från kyrkans barntimmar.


Nej, det är inte jmf rakt av, men jag tog upp det i ett sammanhang för att visa på att kyrkan ju överlag både är medveten om och bortser från/inte bryr sig om att många utnyttjar kyrkans tjänster (oavsett 'helighetsgrad') av helt andra anledningar än de religiösa.

T ex att de går på kyrkans barntimmar för att träffa kompisar/andra barn, att barn döps bara för att trots att ingen av föräldrarna tror alls och inte bryr sig om den religiösa delen av dopet, att människor gifter sig i kyrkan 'bara för det är fint i kyrkan' och inte bryr sig ett skvatt omd en religiösa delen, att man faktiskt kan 'redigera bort' en hel del av det religiösa (om än inte hela) inslaget vid exvis vigsel, dop osv.

Det var ett exempel bland flera, och ingen jämbördig jämförelse rakt av. Vilket jag iofs tyckte framgick?

Men med sammanfattningen att denna slirning/bortglidning på/från det religiösa är kyrkan fullt medveten om och tolererar, och det ska man ha med i sammanhanget när man förfasas/kritiserar. Att kyrkan har sin del i det hela med.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Svar: det är många som gör så, ingen jag vet är kristen men alla har döpt sina barn ändå.
Många pga att barnet sedan ska kunna välja vad denna vill ha för religion samt ge möjligheter, vet flera klasskompisar som inte fick konfirmera sig för att de inte var döpta, det är trist om de vill göra det.
Som sagt är det inte bestämt hur vi kommer göra, kanske blir det ngn sags ceremoni , kanske inte.Jag känner en präst som jag gillar & kommer i såna fall kontakta honom för att prata om det hela.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Då är nog 50% av föräldrar respektlösa mot kristna, nej jag tänker inte som dig i det här fallet.
Jag känner många djupt troende & kristna & de är bara glada för att föräldrar tar med dop som en ceremoni, de ser det inte som att amn är respektlös, talar man däremot om att amn inte vill döpa barn-då brukar man bli kallad respektlös.
Det är trots allt upp till var & en att bestämma över sin egen familj & vill man ha en ceremoni ska det räcka att vara med i svenska kyrkan, jag betalar trots allt pengar dit & vill ha ngt tillbaka.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Jo, inget hindrar ju att jag är 'inofficiell' gudmor till flickan. Det är ju bara att man 'kommer överens' om det. I just det här fallet var ju tanken från föräldrarna att det skulle bli i samband med/inom dopceremonin, att jag så att säga i kyrkan skulle bli 'fadder'. Men absolut ingenting hindrar ju att man kommer överens om det 'utanför dopet', enda skillnaden då blir ju egentligen rent pappersteknisk. Sen om föräldrarna vill/kommer ha en till/en annan gudmot inom dopceremonin det vet jag inte (än). Men deras förfrågan om att vara gudmor/fadder står ju kvar ändå, även om det inte blev inom de former som tänkts.

Bra att det iaf finns en utväg, hur du nu bestämmer dig för att göra!
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Svar: det är många som gör så, ingen jag vet är kristen men alla har döpt sina barn ändå.
Många pga att barnet sedan ska kunna välja vad denna vill ha för religion samt ge möjligheter, vet flera klasskompisar som inte fick konfirmera sig för att de inte var döpta, det är trist om de vill göra det.

Äsch, om de (och du) visste något om vad dopet innebär skulle de veta att barnet kan välja ändå när den blir större. Att du inte ens vet att man kan döpa sig i samband med konfirmation (eller när som helst) tycker jag är .... trist med hänsyn till att du vill döpa ditt barn. (Jag fick själv veta detta av min mamma; som själv inte är döpt eller konfirmerad. Jag fick själv välja att döpa och konfirmera mig om jag så ville.) Man har ju på ett sätt till och med STÖRRE valfrihet om man inte är döpt som barn; ett barndop kan ju aldrig göras "ogjort" även om man som vuxen skulle önska det. För övrigt är det många kristna samfund (ej statskyrkan utan frikyrkor) som inte tillämpar barndop utan tillämpar dop när man själv är vuxen nog att förstå vad det innebär och ta ställning (tycker jag är mer sunt).

Varför man vill döpa sitt barn när man inte ens vill höra något om en "låtsasgubbe i himlen" är totalt obegripligt för mig. För mig är inte "alla andra gör det" ett skäl heller. Men det är ju jag det...

Jag känner också en präst som jag gillar skarpt. Men jag kan prata och umgås med henne ändå; det krävs inte att jag går med i kyrkan för att göra det.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Äsch, om de (och du) visste något om vad dopet innebär skulle de veta att barnet kan välja ändå när den blir större. Att du inte ens vet att man kan döpa sig i samband med konfirmation (eller när som helst) tycker jag är .... trist med hänsyn till att du vill döpa ditt barn. (Jag fick själv veta detta av min mamma; som själv inte är döpt eller konfirmerad. Jag fick själv välja att döpa och konfirmera mig om jag så ville.) Man har ju på ett sätt till och med STÖRRE valfrihet om man inte är döpt som barn; ett barndop kan ju aldrig göras "ogjort" även om man som vuxen skulle önska det. För övrigt är det många kristna samfund (ej statskyrkan utan frikyrkor) som inte tillämpar barndop utan tillämpar dop när man själv är vuxen nog att förstå vad det innebär och ta ställning (tycker jag är mer sunt).

Varför man vill döpa sitt barn när man inte ens vill höra något om en "låtsasgubbe i himlen" är totalt obegripligt för mig. För mig är inte "alla andra gör det" ett skäl heller. Men det är ju jag det...

Jag känner också en präst som jag gillar skarpt. Men jag kan prata och umgås med henne ändå; det krävs inte att jag går med i kyrkan för att göra det.
Exakt, Vill man döpa sig så kan man göra det när man konfimeras. Tycker man att det är "pinsamt" eller liknade så ska man kanske inte konfimeras? Det är ju även det en av de främst religiösa ritualerna i en kristens liv.
Inget man gör för presenternas skull, eller av tradition.

Jag har mycket svårt att tro att seriöst kristna skulle uppfatta det som respektlöst om man förklarar att man av respekt för deras tro väljer att inte genomföra deras ritual.
Sådana kommentarer kommer nog snarare från inskränkta människor som tycker "man ska göra som man alltid gjort":angel:
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Äsch, om de (och du) visste något om vad dopet innebär skulle de veta att barnet kan välja ändå när den blir större. Att du inte ens vet att man kan döpa sig i samband med konfirmation (eller när som helst) tycker jag är .... trist med hänsyn till att du vill döpa ditt barn. (Jag fick själv veta detta av min mamma; som själv inte är döpt eller konfirmerad. Jag fick själv välja att döpa och konfirmera mig om jag så ville.) Man har ju på ett sätt till och med STÖRRE valfrihet om man inte är döpt som barn; ett barndop kan ju aldrig göras "ogjort" även om man som vuxen skulle önska det. För övrigt är det många kristna samfund (ej statskyrkan utan frikyrkor) som inte tillämpar barndop utan tillämpar dop när man själv är vuxen nog att förstå vad det innebär och ta ställning (tycker jag är mer sunt).


Varför man vill döpa sitt barn när man inte ens vill höra något om en "låtsasgubbe i himlen" är totalt obegripligt för mig. För mig är inte "alla andra gör det" ett skäl heller. Men det är ju jag det...

Jag känner också en präst som jag gillar skarpt. Men jag kan prata och umgås med henne ändå; det krävs inte att jag går med i kyrkan för att göra det.

Är medveten om att amn kan döpa sig som vuxen, men många vill inte, de tycker det känns förstorat & vill inte heller sätta ngn skuld på sina föräldrar för att de valde att inte döpa dem.
Man kan, när man är döpt, gå ur svenska kyrkan om man vill.
Alla kristna ser dessutom inte gud som en gubbe i himlen , många anser att gud bor i varje människa tex, eller är ett världsallt.
Hoppas verkligen alla får välja om de vill konfirmera sig, själv har ajg inte gjort det, men många kompisar gjorde det som en kul grej.Inte många ungdomar som kallar sig kristna precis..
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Är medveten om att amn kan döpa sig som vuxen, men många vill inte, de tycker det känns förstorat & vill inte heller sätta ngn skuld på sina föräldrar för att de valde att inte döpa dem.
Man kan, när man är döpt, gå ur svenska kyrkan om man vill.
Alla kristna ser dessutom inte gud som en gubbe i himlen , många anser att gud bor i varje människa tex, eller är ett världsallt.
Hoppas verkligen alla får välja om de vill konfirmera sig, själv har ajg inte gjort det, men många kompisar gjorde det som en kul grej.Inte många ungdomar som kallar sig kristna precis..

Ja men du kan aldrig 'ångra' ett dop och få det ogjort.

Så även jag anser faktiskt det är bättre att om man nu vill personen ska kunna välja själv - inte barndöpa.

Jag är ju inte döpt eftersom min högst troende farmor (pingstvän) ansåg att vi skulle få välja själv jag och min bror. Mamma & pappa hade nog tänkt döpa av 'tradition', men respekterade farmors önskan.

Jag är inte konfirmerad, jag ville inte, men det var flera i min klass som döptes i samband med konfirmationen. Och anser man att vuxendöpas i samband med konfirmationen är 'en för stor grej', då ska man nog allvarligt fundera på varför mane g tänker konfirmera sig?
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Är medveten om att amn kan döpa sig som vuxen, men många vill inte, de tycker det känns förstorat & vill inte heller sätta ngn skuld på sina föräldrar för att de valde att inte döpa dem.

Men hallå? *host host* .... bullshit säger jag. Lite grovt sådär. ;) Om man ÄR/BLIR troende så anses väl inte dopet vara något "förstorat"? Om man anser det vara "pinsamt" eller förstorat så anser jag att man faktiskt inte är tillräckligt intresserad av att vara kristen. (en av mina kusiner valde att döpa och konfirmera sig som 14-åring. Ett aktivt val från henne själv som person)

Som ickedöpt framför jag teorin att vi vuxna som väljer att låta bli att döpa oss helt enkelt inte ser någon vits med det i och med att vi inte blivit religiösa. Vi har vuxit upp i icke-troende familjer och har (oftast) anammat samma värderingar som våra föräldrar; dvs vi är inte troende/kristna. Och då finns ju ingen vits att döpa sig. Lika lite vits som att döpa våra barn!

Hoppas verkligen alla får välja om de vill konfirmera sig, själv har ajg inte gjort det, men många kompisar gjorde det som en kul grej.Inte många ungdomar som kallar sig kristna precis..

De som "inte får" välja det är väl oftast (enligt min erfarenhet) familjerna som sätter tryck på det hela. Samma sak som med argumentet för dop "det är ju tradition" - det argumentet har jag ofta hört vad gäller konfirmation också.

Jag tycker det är synd om ungdomar bara gör det som "en kul grej". om det bara är något roligt man vill vara med om så kan man åka på något slags idrottsläger eller vara aktiv i någon annan ungdomsrörelse.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Är medveten om att amn kan döpa sig som vuxen, men många vill inte, de tycker det känns förstorat & vill inte heller sätta ngn skuld på sina föräldrar för att de valde att inte döpa dem.
Man kan, när man är döpt, gå ur svenska kyrkan om man vill.
Alla kristna ser dessutom inte gud som en gubbe i himlen , många anser att gud bor i varje människa tex, eller är ett världsallt.
Hoppas verkligen alla får välja om de vill konfirmera sig, själv har ajg inte gjort det, men många kompisar gjorde det som en kul grej.Inte många ungdomar som kallar sig kristna precis..

Men VILL man vara kristen så är det väl kanppast kännas pinsamt eller uppförstorat att döpa sig.

Jag är varken döpt, konfimerad eller har varit medlem i kyrkan på många år. När folk i min klass skulle konfimeras så pratade vi givetvis om det hemma. Och som mamma sa "det är klart att du FÅR konfimera dig om du vill. Men du kan inte räkna med presenter, för ska du göra det så ska det vara för att det är något du vill. Inte för att få presenter eller för att det är tradition."
Samma sak kommer jag göra, jag tycker religon är något personligt, något man ska välja själv. Alltså får mitt barn bestämma det när den själv vill.
Likadant tycker min PV. Och han är religös (dock ej längre kristen)

Trots att bägge mina föräldrar är atiester så fick vi glatt följa med våra vänner till kyrkans aktivteter och har även varit i mosker i Turkiet.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Alla kristna ser dessutom inte gud som en gubbe i himlen , många anser att gud bor i varje människa tex, eller är ett världsallt.
QUOTE]

För ordningens skull: kristna ser inte Gud som en "gubbe i himlen". Vidare:Anser man lite allmänt flummigt att "gud bor i varje människa" är man förmodligen inte specifikt kristen, utan snarare lite "allmänreligiös", och talar man om "världsallt" är man kanske snarare panteist än kristen? För en djupare förståels av vad kristen tro är kan man exempelvis läsa den här artikeln:


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?isArchive=False&ID=136746&searchWords=ande
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Alla kristna ser dessutom inte gud som en gubbe i himlen , många anser att gud bor i varje människa tex, eller är ett världsallt.
QUOTE]

För ordningens skull: kristna ser inte Gud som en "gubbe i himlen". Vidare:Anser man lite allmänt flummigt att "gud bor i varje människa" är man förmodligen inte specifikt kristen, utan snarare lite "allmänreligiös", och talar man om "världsallt" är man kanske snarare panteist än kristen? För en djupare förståels av vad kristen tro är kan man exempelvis läsa den här artikeln:


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?isArchive=False&ID=136746&searchWords=ande

På vilket sätt bedömer du människor du inte känner som icke kristna?Konstigt...för mina mor & farföräldrar var lestadianer & har även kontakt med lite andra grupper, visserligen skiljer jag på lestadianer, jehovas vittnen & "vanliga" kristna men grundprincipen är densamma.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

*KL*

Vettig präst (jag stod hela dopet och försökte hämta mig från 'chocken' av att se en präst i Pradaglasögon..inga fördomar här inte..) som tyckte att 'Det är eg krav på att vara döpt, men är hon (dvs jag då) med i Svenska Kyrkan, och ni litar på henne och har valt henne ser jag inte varför jag ska lägga mig i ert val'.

Så, i söndags blev jag officiellt gudmor/fadder, och fick både kånka barnet i kyrkan och fick ett fadderbrev/fadderbevis.
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Så, i söndags blev jag officiellt gudmor/fadder, och fick både kånka barnet i kyrkan och fick ett fadderbrev/fadderbevis.

Grattis! (eller vad man nu säger...)
När vi skulle döpa lilleman var det en släkting som var väldigt angelägen om att få bli fadder, och en annan som inte sa något, men som vi trodde skulle uppskatta uppdraget och passa för det (och h*n blev jätteglad när vi frågade).

Men gissa vem som kom ihåg dopdagen, ett år senare? Inte den angelägna.:smirk: Misstänker att det för h*n mer handlade om att bli utvald, än att ge något till lilleman.

Jag tycker absolut inte att man behöver uppmärksamma dopdagen genom att ge presenter. Men att påminna om att den dagen var speciell, och att man fortfarande kommer ihåg sin roll i barnets liv, det tycker jag är fint, och jag tror att det gör att barnet känner sig lite extra älskat.:love:
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

Har inte läst hela tråden men jag jobbar själv i svenskakyrkan. När min svägerskas tvillingar skulle döpas ville dom att jag och min sambo (hennes bror) Att vi skulle vara gudföräldrar. I församlingen där dom bor nekade alla prästerna till att döpa barnen om min sambo som inte är döpt skulle vara gudfar. Altså man nekar barn att komma med i kyrkan det e ju rasism lr? Alla är ju välkomna... Ni ska bara veta hur hemskt detta kändes för föräldrarna då dom inte hade ngn annan som skulle vara bra för barnen. Så i stället så fick dom köra till min församling där jag jobbar och bor 5 mil från deras eget hem som då har andra "regler". Gudfar/gudmor behöver inte vara döpt då dessa har bara uppgiften att hålla barnet under dopet medans faddern måste vara döpt, inte konfirmerad, som ska leda barnet genom dess kristna tro. Prästen i vår församling tog till och med upp det här med prosten. Så allting löste sig till sist min sambo fick vara gudfar medans jag är gudmor och fadder. Svägerskan har inte så mycket över till deras församling och ska tom gifta sig "min" församling. Jaja hoppas ni orkade läsa :)
 
Sv: Gudmor, är det krav på att vara döpt?

anser man att vuxendöpas i samband med konfirmationen är 'en för stor grej', då ska man nog allvarligt fundera på varför mane g tänker konfirmera sig?


Men unga i den åldern tycker väl att "allt" som sticker utanför normen är pinsamt, det är väl därför dopen innan konfirmationen kan uppfattas som pinsamt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp