Gud så mycket inriktningar, hur kunna välja?

S

Sofie_W

Läser om olika grenar inom ridning och olika sätt att handskas med hästar och det känns som att det finns mycket mycket mer nu än när jag höll på med hästar som mest, för 10 år sen.
Akademisk ridkonst, NH, western, islandsridning, är det saker som är "nya"? Kan inte minnas att folk höll på med annat än vanlig hoppning och dressyr medan jag var på ridskola... hur vet man vad man ska välja? Läser man om de olika sakerna verkar det skitsvårt alltihop och som att man måste ha värsta utbildningen för att kunna testa/börja med nåt av det. Sen är det svårt att få en bra helhetsbild tycker jag, olika infosidor säger lite olika och jag tycker som sagt det är svårt att förstå riktigt VAD det är och hur man kommer igång samt varför man ska välja just en sak.
Vad rider ni för nåt med er häst och varför?
Är det helt ute nu med "vanlig" ridskoleridning? Är det ett måste att kunna böja hästen, köra de olika skolorna etc, eller klarar sig hästen bra ändå?
 
Sv: Gud så mycket inriktningar, hur kunna välja?

Hej!
Nej då, börja gärna om att rida, det är ju den bästa hobby man kan ha, och tänk inte alltför mycket på om du gör "rätt" eller "fel". Visserligen ska man ju inte skada sin häst, men så länge man rider på ridskola är det knappast nån risk, och om man har egen häst är det väl egentligen hoppträning som man ska vara lite försiktig med om man inte har kunskapen för det.
Intresset för att fördjupa dina kunskaper kommer kanske efter en tid på ridskola. Prova på lite olika stilar som western, AR osv och gå nån liten kurs i horsemanship av nåt slag (för det saknade JAG på ridskola-konsten att förstå hästen och hantera den med hjälp av dess naturliga instinkter!) så hittar du säkert vad som passar dig bäst. Det duger JÄTTEBRA att bara lufsa runt i skogen med sin häst också!
 
Sv: Gud så mycket inriktningar, hur kunna välja?

När man sen kommer längre i sin ridning och förståelse, så upptäcker man att de flesta olika "stilar" är samma! Men såklart är tävlingsmomenten inte lika i de olika "grenarna".
De som propsar på att deras gren är unik har inte förstått att samma finesser används i alla stilar i olika grad.
 
Sv: Gud så mycket inriktningar, hur kunna välja?

Precis! Väl talat...
 
Sv: Gud så mycket inriktningar, hur kunna välja?

Hej. Jo visst finns det mycket! :)

Du får göra som jag: plocka "godbitarna" dvs plocka lite här och lite där. Det funkar kanske i och för sig inte om man tävlar :D
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 103
Senast: Rosett
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 497
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp