Grusa vinterhagar....

Ela

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att grusa våra vinterhagar, och vi har nu tagit bort det översta lagret med jord.

Men vad ska vi ha för typ av grus ?? Hagarna är hårt belastade vintertid.

Tacksam för tips !!

Sv: Grusa vinterhagar....

spännande tråd :) denna kommer jag följa.. ska nämligen också grusa vår vinterahage nu i vår..

Så har vi gjort, men jag kan tyvärr inte säga vad det är för grus. Visst, hästarna har tråkigt, men de slipper iaf gå i en halvmeter lera.

Hej!

Vi har oxå planer på att grusa vinterhagarna.
jag har mailat lite med sydsten, då vi har mycket matjord rekomenderade dom att vi tog bort ca 30 cm jord. Där efter ska vi lägga en fiberduk på duken lägger vi sedan 0-50 grus (som de så fint heter) de överst 6-7 cm kan man om man vill lägga 0-15 grus.

Nu vet jag inte om de är det omtimalaste(stavning:angel:) men deras förslag.

Vi har en "paddockdel" till vinterhagen. Den delen är precis utanför stallet och belastningen där är enorm. Hästarna kan själva gå iväg när de känner för det bort från den grusade delen till åkermarksdel. När vädret är dåligt lämnar de aldrig gården där de har bra skydd från byggnader och fast underlag under hovarna.

Paddockdelen; matjorden borttagen, dräneringsrör nedgrävda, rejält lager med grus och överst finsand. Denna del mockas för att inte dräneringen skall sluta fungera samt för att det inte skall bli hur äckligt som helst. Översta lagret med sand har ställvis bytts ut, torv i boxarna som följer med hovarna ut gör det ställvis tämligen äckligt när det är regnperioder. När det bara var en häst där hölls det väldigt fint och bra, nu med tre aktiva hästar är trycket enormt och det är inte lika fint längre. Börjar vara kring 15 år sen det gjordes.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 291
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
622
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar