Sv: Grus / Asfalt
svea08_ skrev:
Jag undrar vilket som är "bäst" att rida på? om man tex travar. rent spontant känns ju inte grusvägar lika hårda att rida på, men jag har hört att asfalt ska vara bättre då de ger mer svikt..
nyfiken å höra vad ni tycker!!
Det beror ju alldeles på omständigheterna, vilket som är det hårdaste underlaget. Asfalt har ju ständigt samma hårdhet, medan grusvägen kan variera något oerhört under årstidsväxlingarna och beroende på hur mycket nederbörd det varit.
Våta sommarvägar kan vara idealiska för långa galopper, medan torra sommarvägar kan vara hårdare än asfalt, hårda som betong. Då gör man bäst i att rida kanten eller om mitten är lite mjuk med. Höst och vår är ofta tider med goda underlag på grusvägarna, med regn och fortfarande ingen tjäle.
Vintertid blir ju grusvägar också hårda när tjälen satt sig i marken och det är barmark. Ett packad snölager kan ju göra dem idealiska för full fart med. När det sedan töar och blir ett islager så är det fortfarande ett ok underlag för balanserad trav, men inte om det blivit ett "knöggligt" underlag av julspår och annat.
Sedan beror det på grusvägen. En grusväg med mycket stenkross på kan vara mycket lämpligare att rida i hjulspåren t.ex. då hjulen har en tendens att sprätta bort stenarna. Det är ju mycket bättre att trava på ett underlag utan stenar. Stenarna kan ju leda till en vrickning eller stengalla.
Även mer rundade stenar kan vara ett dåligt underlag då hoven får sämre fäste av undanrullande stenar. Så det är inte alltid mittremsan eller kanten är bästa att rida på. Även en grusväg med bra och mjukt grus kan vara förädiskt att rida på vid vått väder och tjällossning, det kan helt enkelt leda till allt för poröst grus som bildar håligheter vid nedtramp och dåligt fäste, främst då i mitten och i kanterna av vägen. Då är det också bättre att hålla sig i julspåren där bilarna har packat gruset något.
Asfalt anser jag är ok att trava på balanserat och i korta doser på ett planerat vis, om man vill stärka benen. Det sviktar lite, men det kan vara väldigt halt med, speciellt vid regn och om det ligger nedfallna löv. Så balans är viktigt. Det bildas ju också lätt ett osynligt islager vid omslag i temperatur om vägen är våt.
Hälsning Maja