Grus / Asfalt

S

svea08_

Jag undrar vilket som är "bäst" att rida på? om man tex travar. rent spontant känns ju inte grusvägar lika hårda att rida på, men jag har hört att asfalt ska vara bättre då de ger mer svikt..
nyfiken å höra vad ni tycker!! :)

Sv: Grus / Asfalt

Jag brukar inte trava på asfaltsvägar men på grusvägar gör jag det. Men alltid i mitten eller i kanterna för på "körbanan" är mina grusvägar lika hårda som asfalten.

svea08_ skrev:
Jag undrar vilket som är "bäst" att rida på? om man tex travar. rent spontant känns ju inte grusvägar lika hårda att rida på, men jag har hört att asfalt ska vara bättre då de ger mer svikt..

Hehe att ni ens tänker på sådant där, det jag vet är att hästar stärks av att ridas på hårt underlag, kan hålla med om att jag inte galopperar på asfalt, men det är mest för halkriskens skull, skritt, trav och galopp gör jag på grusväg, och sen bara skritt och lite trav på asfalt, hästar är hstar dom ska vara tåliga och starka, sen är juh alla olika och man kanske måste anpassa ridningen efter vad man har för häst, men sen vet jag också att hästar som lätt blir galigga och mjuka i lederna ska ridas eller ledas på hårt underlag. så jag brukar vara ute o promenera ett tag efter hårdare ridning, på asfallt i ca 10 min, för min ponnys skull.

Ja som sagt det beror ju helt på hästens förutsättningar. Men jag bryr mig inte så mycke nuförtiden va det är jag travar på! För att hästen ska stärkas så ska man ju rida på alla tänkbara underlag, då blir dom ju som mest hållbara. Tex grus, asfalt, skog, åkrar/ängar och ridbana. Så har jag lagt upp det iaf och oftast kan man ju nästan få allt på samma ridtur! Om man har den turen att ha allt det runt om sig. Men som sagt omväxling är A och O för hästens bästa! :bump:

svea08_ skrev:

Det beror ju alldeles på omständigheterna, vilket som är det hårdaste underlaget. Asfalt har ju ständigt samma hårdhet, medan grusvägen kan variera något oerhört under årstidsväxlingarna och beroende på hur mycket nederbörd det varit.

Våta sommarvägar kan vara idealiska för långa galopper, medan torra sommarvägar kan vara hårdare än asfalt, hårda som betong. Då gör man bäst i att rida kanten eller om mitten är lite mjuk med. Höst och vår är ofta tider med goda underlag på grusvägarna, med regn och fortfarande ingen tjäle.

Vintertid blir ju grusvägar också hårda när tjälen satt sig i marken och det är barmark. Ett packad snölager kan ju göra dem idealiska för full fart med. När det sedan töar och blir ett islager så är det fortfarande ett ok underlag för balanserad trav, men inte om det blivit ett "knöggligt" underlag av julspår och annat.

Sedan beror det på grusvägen. En grusväg med mycket stenkross på kan vara mycket lämpligare att rida i hjulspåren t.ex. då hjulen har en tendens att sprätta bort stenarna. Det är ju mycket bättre att trava på ett underlag utan stenar. Stenarna kan ju leda till en vrickning eller stengalla.

Även mer rundade stenar kan vara ett dåligt underlag då hoven får sämre fäste av undanrullande stenar. Så det är inte alltid mittremsan eller kanten är bästa att rida på. Även en grusväg med bra och mjukt grus kan vara förädiskt att rida på vid vått väder och tjällossning, det kan helt enkelt leda till allt för poröst grus som bildar håligheter vid nedtramp och dåligt fäste, främst då i mitten och i kanterna av vägen. Då är det också bättre att hålla sig i julspåren där bilarna har packat gruset något.

Asfalt anser jag är ok att trava på balanserat och i korta doser på ett planerat vis, om man vill stärka benen. Det sviktar lite, men det kan vara väldigt halt med, speciellt vid regn och om det ligger nedfallna löv. Så balans är viktigt. Det bildas ju också lätt ett osynligt islager vid omslag i temperatur om vägen är våt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

link skrev:
Jag brukar inte trava på asfaltsvägar men på grusvägar gör jag det. Men alltid i mitten eller i kanterna för på "körbanan" är mina grusvägar lika hårda som asfalten.

samma för mig

Stopek skrev:
Det beror ju alldeles på omständigheterna, vilket som är det hårdaste underlaget. Asfalt har ju ständigt samma hårdhet, medan grusvägen kan variera något oerhört under årstidsväxlingarna och beroende på hur mycket nederbörd det varit.

men har du aldrig tänkt på hur mjuk asfalten är en riktigt varm sommardag,,, då blir det t.o.m avtryck i asfalten efter hästen, jag har sett det massor av gånger då man kört bröllop o då är det ju oftast på asfalt ..

prunella skrev:
Stopek skrev:

men har du aldrig tänkt på hur mjuk asfalten är en riktigt varm sommardag,,, då blir det t.o.m avtryck i asfalten efter hästen, jag har sett det massor av gånger då man kört bröllop o då är det ju oftast på asfalt ..

Du skojar. Så varmt blir det aldrig här. Då kan det ju finnas risk för att hästen får in skit i fötterna. Asfalt lär väl inte ha den mest hälsosamma sammasättningen.

Hälsning Maja

Du skojar. Så varmt blir det aldrig här. Då kan det ju finnas risk för att hästen får in skit i fötterna. Asfalt lär väl inte ha den mest hälsosamma sammasättningen.

Jag har sett det med egna ögon, en gång så utbrast bruden... Kolla det blir hovavtryck efter hästen!!!:D

prunella skrev:

Jag har sett det med egna ögon, en gång så utbrast bruden... Kolla det blir hovavtryck efter hästen!!!:D

Det blir inte så att det finns risk för att det fastnar i hovarna, bara lite lagomt sviktigt så det blir ett skoavtryck efter pållen:smirk:

Jag travar gärna kortare sträckor på platt asfalt för att stärka senor och leder. Grusväg travar jag oxå på, men undviker galopp om det inte finns mjukare kant eller mitt eller har regnat.

.

prunella skrev:
Det blir inte så att det finns risk för att det fastnar i hovarna, bara lite lagomt sviktigt så det blir ett skoavtryck efter pållen:smirk:

Tjae...fastna hade väl jag inte tänkt mig. Däremot så innehåller ju asfalt diverse ämnen som det vackert ångar om när asfalten är mjuk, het och läggs. Om du nu menar att asfalt vid varm väder smälts lite igen då låter det inte så bra. Fast det finns å andra sidan folk som kletar tjära i sin hästs hovar med.

Hälsning Maja

Min ena häst blev sparkad i våras, och fick en liten inflammation i sträcksenan i bakbenet.
Efter det har Veterinären rekommenderat mig att rida honom mycket på hårt underlag, hårda grusvägar och asfalt.
Ingen galopp eller ökad tölt, givetvis, men ganska mycket tölt och trav i lugnt- till mellantempo.
Har sedan inte varit halt mer, och har alltid sprungit lite med mina hästar på asfalt och hårt grus, och inga har varit halta :)

Hade en massör/osteopat hemma för ett tagsen, och hon rekommenderade också det eftersom att hästarnas ben, senor, leder osv är gjorda för motstånd när dom trampar ner, inte upp. (Som vid t ex lera eller tung sand)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 352
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar