Grundvaccin - hur många sprutor?

CosmicQueen

Trådstartare
Alltså, jag blir osäker nu hur många sprutor man ska ge då man grundvaccinerar en häst mot stelkramp.
Vaccinerade unghästen 21 jan ifjol, sedan 7 mars och tredje sprutan 20 okt. Sedan trode jag att nästa spruta var om 1 år och sedan var 3:e år, eller. :confused:

Men då då jag kollar så vaccinationintyget så står det att man ska ge en 4:e spruta efter ½ år och efter det årligen, stämmer verkligen det? Någon som kan reda ut detta åt mig.... :confused:
 
Sv: Grundvaccin - hur många sprutor?

CosmicQueen skrev:
Alltså, jag blir osäker nu hur många sprutor man ska ge då man grundvaccinerar en häst mot stelkramp.
Vaccinerade unghästen 21 jan ifjol, sedan 7 mars och tredje sprutan 20 okt. Sedan trode jag att nästa spruta var om 1 år och sedan var 3:e år, eller. :confused:

Men då då jag kollar så vaccinationintyget så står det att man ska ge en 4:e spruta efter ½ år och efter det årligen, stämmer verkligen det? Någon som kan reda ut detta åt mig.... :confused:

Såhär står det i "Hästägarens handbok" (en av mina "biblar":angel: )
"Grundschema för vaccination: hästinfluensa

Föl
1:a Minst 4 mån. ålder
2:a ca 6 mån
3:e 1 år

Vuxen häst
1:a Valfri tidpunkt
2:a 4-6 veckor e. 1:a vacc.
3:e 6 mån. efter 2:a vacc.

Beroende på preparat kan fölet behöva revaccineras efter ett halvår, medan den vuxna hästen vaccineras en gång om året. Hästar som utsätts oftare för smitta bör dock revaccineras med kortare intervall. Då är chanserna större att hästen har ett bra skydd.

Grundschema för vaccination: stelkramp

Föl
1:a 4 mån. ålder
2:a 6 månader
3:e 1 år

Vuxen häst
1:a Valfri tidpunkt
2:a 4-6 veckor e. 1:a vacc.
3:e Revaccination med 3 års intervall.

Några influensavacciner är kombinerade med vaccin mot stelkramp."
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Känner att det var alldeles för många år sedan jag grundvaccinerade en häst. Då gav vi alltid 1:a sprutan och 2:a efter 4-6 veckor. Sen...
Svar
1
· Visningar
1 284
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: gylle
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 222
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp