Grundutbildning på kandar, ok???

Sv: Grundutbildning på kandar, ok???

Vi är väl en bra bit på väg tror jag. Men känslan i galoppen är inte 100% än. De hästar jag har haft tidigare har alltid varit den typen som har haft svag bjudning och jag har trivts med att få arbeta framåt med mycket drivning och få hästen att ta stöd på bettet. Den här är tvärtom. Hur mycket "go" som helst, mycket ambitiös och arbetsvillig men har haft svårt med en alltför stor galopp. Jag har haft svårt att vänja mig vid känslan av att ha en häst som ligger på. Förändringen från att han har lagt sig på bettet och sprungit till att han nu bär sig hyfsat känner jag, men personligen tycker jag fortfarande att han ligger väl hårt i handen. Jag kanske bara inte är van att ha totalt ärlig bjudning in i handen? Jag vet inte. Därav tveksamheten till kandar. Men det kändes ganska bra.

Jag får en tanke av det du skriver, men jag kan ha fel.

Du skriver att han är annorlunda än dina tidigare och ligger på framåt samtidigt att han ahr problem med stor galopp.

Kan det vara så att han ligger på för att han behöver mer plats i galoppen? Kanske ska han få gå på mer, för att hitta sin balans och bärighet? Det känns mycket framåt för dej, men frågan är om det beror på att du är van vid andra hästar helt enkelt?

Hästar med stor galopp är lätt att ryttaren försöker få tilllbaka för mycket för tidigt och det är då man kan förstöra en bra galopp.

Även om du låter den gå framåt så kan du ta förhållningar för att balansera upp, om det behövs. Men känn efter om det verkligen behövs först. Sen när hästen har hittat sin egen galopp kan du börja samla ihop.

Jag vet att vinden ven runt öronen, tyckte jag, första gångerna på hästar med stor galopp, inte minst hingsten jag red som både hade enorm höjd och längd i sprången och blev helt obalanserad o föll isär om han inte fick plats att galoppera framåt först.

Nu rider jag sen så många år såna hästar så på hästar med mer "normal" galopp tycker jag det känns eländigt och jag undrar om hästen är frisk:eek:

Det är bara en tanke, som dök upp.

Senast ändrad av en moderator:

Jag får en tanke av det du skriver, men jag kan ha fel.

Du skriver att han är annorlunda än dina tidigare och ligger på framåt samtidigt att han ahr problem med stor galopp.

Kan det vara så att han ligger på för att han behöver mer plats i galoppen? Kanske ska han få gå på mer, för att hitta sin balans och bärighet? Det känns mycket framåt för dej, men frågan är om det beror på att du är van vid andra hästar helt enkelt?

Hästar med stor galopp är lätt att ryttaren försöker få tilllbaka för mycket för tidigt och det är då man kan förstöra en bra galopp.

Även om du låter den gå framåt så kan du ta förhållningar för att balansera upp, om det behövs. Men känn efter om det verkligen behövs först. Sen när hästen har hittat sin egen galopp kan du börja samla ihop.

Jag vet att vinden ven runt öronen, tyckte jag, första gångerna på hästar med stor galopp, inte minst hingsten jag red som både hade enorm höjd och längd i sprången och blev helt obalanserad o föll isär om han inte fick plats att galoppera framåt först.

Nu rider jag sen så många år såna hästar så på hästar med mer "normal" galopp tycker jag det känns eländigt och jag undrar om hästen är frisk:eek:

Det är bara en tanke, som dök upp.

Tack för delgivningen av dina tankar. :) Det är nog en kombination av flera saker. Han behöver plats i galoppen, massor av plats. Jag försöker ge så mycket plats som möjligt men jag är inte ofelbar på något sätt, han kanske behöver mer. Det som varit mest avslöjande dock med galoppen från början har varit att de första minuterna har det varit relativt enkelt att hålla en hyfsad galopp utan för mycket i handen, men efter ett par fattningar faller han mer och mer framåt = tröttheten smyger sig på och han vill bli buren. Det blir bättre och bättre, han bär sig längre tid men jag gillar fortfarande inte känslan jag har i handen. Hans galopp försämras inte mycket för ögat men stödet han tar i handen är avslöjande för mig som rider. Skall prova fios tips och kommer rapportera eventuell framgång till de som är intresserade. Tack alla för eran hjälp.

Skall prova fios tips och kommer rapportera eventuell framgång till de som är intresserade. Tack alla för eran hjälp.

Jo det är ett bra tips, de jag rider är inte bara stora i galoppen, långa bakben och överbyggda är standard också:crazy:

Jag har jobbat så också, så snart de haft styrkan för fattning ur det läget.

Du , du har inte ens varit i närheten av överbyggd när du ser min store... :crazy: Skall ta en bild på henne , du kommer att svimma :D

Ja den ligger nog i samma liga som mitt sto, men mitt sto är 174 i manken och 180 på korset och dessutom en meter längre :D

Skulle tro att han har nog samma mått ungefär:angel: just denna
(avelshingst som inte rids i o f s) alltså. Men dom ser ut så dom flesta:crazy:

Men vilket tryck i ett hoppsprång, som sagt:)

Själv rider jag så lite jag kan på kandar. Jag sätter mig inte och tränar hemma på kandar, det förstör munnen på hästarna! Min 17åring rider jag aldrig på kandar annat än på tävling , och då går han ändå ettan. Och det där med att den riktiga samlingen kommer bara med kandar är inte sant, min nioåring piafferar jättebra på träns.

Jag håller helt med om att man skall grundutbilda hästarna på träns först!

Jag började rida så smått på kandar för min tränare, när hon bedömde att vi var på La-nivå och därmed redo att börja träna med kandar. Men det var med förra hästen.

Min nuvarande häst är riden i snart ett år. Hon är 8 år och m a o sent tagen. Jag rider henne på ett tredelat bett, och kämpar med stadiga övergångar, och bara att hitta ett trevligt och balanserat arbetstempo.

Men så testade jag att rida en ar-kurs, mest av nyfikenhet. Jag sa till den som höll kursen att jag inte var intresserad av att "byta inriktning", men jag ville se om det kanske fanns möjlighet att kombinera stilarna... plocka godbitarna helt enkelt. Jag rekommenderades att börja rida på kandar på en gång för att min häst skulle få hjälp att sänka sig. Man rider även som det kändes på väldigt långa tyglar jämfört med vad jag är van vid.

Det verkar vara så att det ganska snabbt blir stångbett inom ar som hjälp i grundutbildningen. Hur kan det vara så olika, man strävar ju mot samma rörelser i slutändan? Kan tilläggas att jag inte rider på kandar, jag känner mig alldeles för okunnig och min häst är som jag bedömer det för grön.

. AR´s graman.
Har oxå sett nyblivna AR-ryttare som fått Kandar med skarp stång o haft höga händer utan fingerlir, utan ruskat med hela underarmen.

Ja, jag har en arbetskamrat som rider AR. Tog ett tag innan jag förstod vad det handlade om när hon plötsligt pratade om en ny tränare och hästen trampade osv.

Hon får göra så:eek: Ruska med hela underarmen när hon vill ha svar av hästen:crazy: Med stång självfallet.

Ok, det var en bra liknelse. Nu var ju instruktören jag red för väldigt noggrann med att tyglarna skulle vara så långa som möjligt, och att man endast skulle ge en "vägvisande" förhållning om det behövdes, för att sedan ge mycket tygel igen när man fick önskad effekt... Nåja, det var intressant att testa något nytt, men jag är så konservativ att jag fortsätter med det jag nött på i x antal år :crazy: Och det känns som om kandaret är lååångt borta.

Det är många som inte svarat ännu!

Vore intressant att höra fler åsikter och erfarenheter!!

Jag har svarat men undrar om jag kan få hjälp med en följdfråga.

Hur passar jag in en stång till bridongen. nu menar jag enbart bettet.

har en bridong som passar bra - vilken stång väljer jag och hur ser jag att den ligger bra i förhållande till bridongen?

Hallååå!!
Jag vet att det finns många fler som har åsikter angående detta, men det kanske är så att det finns olika regler för olika ryttare?? :angel: :angel: då vågar man inte stå för sin åsikt...:cool: :cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 077
Senast: palle
·
Dressyr Jag har nyligen introducerat min häst på kandar. Hade inställningen att jag förmodligen skulle behöva fixa, trixa och nixa med olika...
Svar
16
· Visningar
3 311
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30