Sv: Grundutbildning på kandar, ok???
Det är många som inte svarat ännu!
Vore intressant att höra fler åsikter och erfarenheter!!
Jag tänker i vinter nån gång introducera kandaret bara för att vänja henne. (har jag inte skrivit det förrut
men jag skriver igen i så fall)
Jag vill kunna rida med det också så småningom, men det är ännu en bra bit bort.
Jag tycker att man ska ha grunden först.
En duktig ryttare jag känner tycker inte han klarar att rida en lätt klass där man inte har kandar längre, för hästen är så van vid kandar.
Han fick problem efter en vila när han skulle starta LB-LA för att komma igång. Jag har lite synpunkter på ridningen där men jag kan ha fel.
Vad tycker ni som ridit mycket på det? Känner ni igen det?
Jag har aldrig ridit mycket på kandar men tycker det ingår i utbildningen när hästen har kommit en bit, dock anser jag att den alltid ska gå att rida på tränsbett.
Vissa hästar tror jag man kan behöva det mer på än andra. Dvs effekten av det. Men jag har inte erfarenhet av att sätta på kandar av behov utan bara som en del i "utbildningen".
Inte i grundutbildningen, tycker jag. Var man nu drar gränsen, men själv gör jag det då vid ca 6 år. Den ska ha kommit så långt att den orkar samla sig mer i arbetet så att man inte riskerar att bettet bidrar till snedheter och motstånd pga att hästen inte orkar. Det har ju trots allt mycket skarpare och mer tvingande inverkan.
Men jag är amatör på området och är mottaglig för motargument.
Jag ser westernryttare från ett annat stall fara runt på stång på unghäst på långa tyglar med tvärnit, som jag inte minns vad det kallas. Det ser inte så kul ut i alla fall.