Grundutbildning på kandar, ok???

Sv: Grundutbildning på kandar, ok???

Jag skulle be folk att få låna lite olika stänger.
Ta nu i början en inte för tjock, liten tungfrihet o att den inte är för lång.
Betten ska inte ligga ihop i munnen, utan bara precis nudda varandra.För när du tar i stången gör hävstången att den åker upp lite i munnen.
En 3-delad bridong tycker jag är bäst, annars kan den få både vinkeln på det bettet o tungfriheten-upp i gommen.

Det är många som inte svarat ännu!

Vore intressant att höra fler åsikter och erfarenheter!!

Jag tänker i vinter nån gång introducera kandaret bara för att vänja henne. (har jag inte skrivit det förrut:confused: men jag skriver igen i så fall)

Jag vill kunna rida med det också så småningom, men det är ännu en bra bit bort.

Jag tycker att man ska ha grunden först.

En duktig ryttare jag känner tycker inte han klarar att rida en lätt klass där man inte har kandar längre, för hästen är så van vid kandar.
Han fick problem efter en vila när han skulle starta LB-LA för att komma igång. Jag har lite synpunkter på ridningen där men jag kan ha fel.

Vad tycker ni som ridit mycket på det? Känner ni igen det?

Jag har aldrig ridit mycket på kandar men tycker det ingår i utbildningen när hästen har kommit en bit, dock anser jag att den alltid ska gå att rida på tränsbett.
Vissa hästar tror jag man kan behöva det mer på än andra. Dvs effekten av det. Men jag har inte erfarenhet av att sätta på kandar av behov utan bara som en del i "utbildningen".

Inte i grundutbildningen, tycker jag. Var man nu drar gränsen, men själv gör jag det då vid ca 6 år. Den ska ha kommit så långt att den orkar samla sig mer i arbetet så att man inte riskerar att bettet bidrar till snedheter och motstånd pga att hästen inte orkar. Det har ju trots allt mycket skarpare och mer tvingande inverkan.

Men jag är amatör på området och är mottaglig för motargument.

Jag ser westernryttare från ett annat stall fara runt på stång på unghäst på långa tyglar med tvärnit, som jag inte minns vad det kallas. Det ser inte så kul ut i alla fall.

Jag skulle be folk att få låna lite olika stänger.
Ta nu i början en inte för tjock, liten tungfrihet o att den inte är för lång.
Betten ska inte ligga ihop i munnen, utan bara precis nudda varandra.För när du tar i stången gör hävstången att den åker upp lite i munnen.
En 3-delad bridong tycker jag är bäst, annars kan den få både vinkeln på det bettet o tungfriheten-upp i gommen.

Tack, nån som sett min fråga :o

bridongen jag har är tredelad och passar honom bra.
har ju turen att dela stall numera efter att vi flyttat med en duktig tävlingstjej som har x antal kandar, och en häst med ganska liten mun som min... ska be henne att få låna och prova.
du menar en stång med tungfrihet, alltså, inte en rakare? vad är LITEN tungfrihet, det finns väl flera variationer? hur avgör jag vad som är LITE?

När jag nu börjar introducera. skrittar ut med hela kittet i skogen osv. tar jag nånsin i stången över huvud taget? Hur avgör jag när han är redo att känna på stången lite mera?

tack snälla för svar och förklaring!
förlåt om jag kapat tråden tillfälligt - Axel du kan pm:a om du vill istället.....

Senast ändrad:

Jag skulle sen oxå rida som vanligt i skogen- på bara bridongen.
Spänn då fast kedjan så att inte hela härligheten guppar runt.

Stången kan du börja fingra på när du tycker att du behöver det o sen utvärdera vilka reaktioner som du får -av pålle.

Om du vill kalla det en genväg så varsågod. Ett års arbete enbart på träns och utan diverse hjälptyglar för att arbeta upp bärigheten. Övergångar övergångar övergångar. Nu anser min A-tränare i dressyr att vi kan börja prova med ett kandar då och då. Genväg? Att han trillar fram och hänger sig på bettet beror numera främst på att han tycker det är bekvämare än att arbeta, inte för att han inte har bärigheten för det. Och var någonstans i mitt inlägg stod det att jag låter honom ligga där?

Jag tror att jag har tillräckligt med bra folk runtomkring mig för att kunna avgöra om tiden är inne för att börja arbeta hästen på ett kandar. Om nu inte mina egna kunskaper skulle vara goda nog. Så snälla, utgå inte från att alla människor har sämre kunskaper än du, jag undanber mig att bli behandlad som en fullständig idiot, de finns fler personer än du på detta forum som besitter lite mer kunskaper än du ger dem "credit" för. Aja baja på dig själv.

Påstår du att en travare är färdig utbildad efter ETT år :confused:

Jag hoppas att jag missförstod dig :(

Tack för svar. ska kolla med stallkompisen nu i helgen, hon har typ 10 kandar stänger, ska kolla att längden passar, men chansen finns då även hennes häst har liten mun.

Påstår du att en travare är färdig utbildad efter ETT år :confused:

Jag hoppas att jag missförstod dig :(

Umm..ja..du har definitivt missförstått mig. Var någonstans står det att jag har en travare? Jag har ett svenskt halvblod. Som dessutom är 12 år. Utbildad LA enligt annons. Inte enligt mig. Jag har arbetat i ett år med att få upp formen och få honom att sätta bakbenen under sig.

Umm..ja..du har definitivt missförstått mig. Var någonstans står det att jag har en travare? Jag har ett svenskt halvblod. Som dessutom är 12 år. Utbildad LA enligt annons. Inte enligt mig. Jag har arbetat i ett år med att få upp formen och få honom att sätta bakbenen under sig.

Ahhh... mitt fel! Hoppa mellan 2 trådar o rörede ihop det. Sorry :bow:

Hej.
Måste faktiskt ta Degrees parti (även fast ni andra redan har greppat vad hon menar)

Jag tycker nog att hon gör helt rätt. Om man har kört fast i ridnigen och dessutom är en mycket rutinerad ryttare så har man all rätt att ta lite "genvägar" om ni nu vill kalla de så. Det är ju bättre att pröva än att inte har prövat alls. Man lär sig mest av sina misstag, eller?

Nu blev det ju inget misstag för Degree att ta på Kandaret. Det bästa måste ju ändå vara för ryttaren att få känna hur det KAN kännas och dessutom det viktigaste, bygga självförtroende! Med självförtroende kommer man längre! Nu vet hon hur det SKA kännas och kan kännas. Bara att sträva efter den känlan men tränsbett. Nu vet hon ju att hästen kan!

Sen tycker jag absolut inte att Degree ska rida på Kandaret jämt utan sjävlklart på tränsbett och endast med kandar när hon har tränarhjälp. (vilket jag vet att hon har)

;) ;)

Tack för supportet!

För de som är intresserade av fortsättningen på min och min hästs kamp för bättre bärighet kan jag berätta att det går verkligen framåt för oss just nu. (om man bortser från diverse bakslag vi haft under året, hovböld och ömma hovar på honom, cancerutredningar och annat för mig) Tack fio för tipset, det har varit till hjälp! Under veckan som gått har jag äntligen hittat en bärighet i honom som antagligen funnits där ett tag men jag har inte vågat sitta till tillräckligt. Förrän nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 077
Senast: palle
·
Dressyr Jag har nyligen introducerat min häst på kandar. Hade inställningen att jag förmodligen skulle behöva fixa, trixa och nixa med olika...
Svar
16
· Visningar
3 311
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30