Sv: grundfrågor om hunden
Mina har aldrig fått sova i sovrummet. Dels pga allergirisken (att ha sovrummet rent gör oerhört mkt), dels för att jag inte vill ha dem där sen. Jag är extremt lättväckt & vaknar om hunden bara rör sig.
Har aldrig varit några problem, inte heller för de bekanta jag har som gjort likadant. Första tiden har jag sovit en del i det rummet om det behövts.
Det har faktiskt varit lättare på flera sätt, då valpen ofta behövt sova tidigare än jag kunnat & då har den fått vara ifred och sova i lugn & ro i köket. Vavvan jag har nu går & lägger sig i sin sovsäng när han vill vara ifred & tycker det är "natt"- allt mellan klockan 19 om det varit en jobbig dag och midnatt om han varit pigg. Jag behöver inte stänga in honom. Vår alaskan lärde sig helt enkelt att man inte får gå in i sovrummet, så hon gjorde inte det.
De stora hundarna har inte ens velat vara i sovrummet (för varmt tror jag) utan har brukat ligga vid dörren i hallen. Vavvan är det ju skillnad på men hans säng är vid elementet så han stortrivs där
Angående frågorna: Vaccination är billigt & inget jag skulle skippa. En billig sak att göra för hundens hälsa. Tror inte försäkringen täcker om hunden blir sjuk i tex kennelhosta och inte är vaccinerad, men där kan jag vara ute & cykla.
Koppel kan man träna från dag ett, men att hoppas på att valpen går fint kanske man inte ska göra
Lydnad också, men inte med så mkt krav och mest kontajtövningar som nån sa. Våra valpar har fått lära sig sitt, vänta & varsågod (innan den får ta mat) tidigt. Sen tycker jag personligen det är bra att börja träna inkallning rätt snart, medan valpen fortfarande är inställd på att hänga efter som en svans. Underlättar.
Lycka till med hunden!!
Tillägg: Försäkring rekommenderar jag starkt, om man inte har mkt god ekonomi & har råd att lägga upp en massa pengar om nåt händer.