grundfrågor om hunden

Sv: grundfrågor om hunden

ja , jag har läst på om detta i över 8år men tydligen hade jag missat en lite detelj :P

tack för all hälp och hoppas att alla godtar min ursäkt av ett misstag

När Error kom fick han sova med oss på en puff bredvid min säng. första natten var han lite olycklig och orolig. Sedan har det gått jättebra! Han har inte sovit i vår säng.

Vid ca 14 veckor har han börjat sova med stora vovven i hallen vilket inte har varit några bekymmer. Han sover lika gott där nu. (utan särskild tillvänjning). vi vill INTE ha hundar i sovrummet då Husse är överkänslig mot damm och katter och vi är rädd att han ska bli allergisk mot hundar också så han får "vila" från det värsta hundkvalstret på natten. MEN det skulle aldrig falla mig in att lämna liten själv för det utan tillvänjning.

Vet att det finns många som inte vill ha hunden i sovrummet som sover med hundvalpen i det rum det ska sova i sen på en madrass eller liknande. Vet inte hur det fungerar sen med övergång till ensamsovande då jag har en vuxen hund som sällskap till valpen också vilket gör att det blir lite i en annan dag.

Vaccinerar gör man vid 12 veckor (sprutor innan dess ska en bra uppfödare ha avklarat).

Sedan vid ett års ålder igen.

Sedan behöver man förnya vart fjärde år om man vill gå på utställning/tävla mm. Är man ute med hundarna där mkt andra hundar är så bör man vaccinera oftare.

valpsjuka/parvo är INTE utrotade i Sverige utan bara nedtryckta med hjälp av vaccineringar och är två mkt grymma högst dödliga sjukdommar.

Vet att det var en stackars uppfödare söderut som fått parvo på en valpkull i vintras. (valparna var ca 6 veckor så de hade inte hunnit få ngn spruta och mammas skydd börjat avta då de inte diade lika mkt längre utan åt annan mat.).

Försäkring är bra om ngt händer ligger på ca 1000-2000 kr per år beroende på ras och hur mkt veterinärvård du vill ska ingå.

Lydnad och koppelträning kan man börja med på en gång.

Mina har aldrig fått sova i sovrummet. Dels pga allergirisken (att ha sovrummet rent gör oerhört mkt), dels för att jag inte vill ha dem där sen. Jag är extremt lättväckt & vaknar om hunden bara rör sig.

Har aldrig varit några problem, inte heller för de bekanta jag har som gjort likadant. Första tiden har jag sovit en del i det rummet om det behövts.
Det har faktiskt varit lättare på flera sätt, då valpen ofta behövt sova tidigare än jag kunnat & då har den fått vara ifred och sova i lugn & ro i köket. Vavvan jag har nu går & lägger sig i sin sovsäng när han vill vara ifred & tycker det är "natt"- allt mellan klockan 19 om det varit en jobbig dag och midnatt om han varit pigg. Jag behöver inte stänga in honom. Vår alaskan lärde sig helt enkelt att man inte får gå in i sovrummet, så hon gjorde inte det.

De stora hundarna har inte ens velat vara i sovrummet (för varmt tror jag) utan har brukat ligga vid dörren i hallen. Vavvan är det ju skillnad på men hans säng är vid elementet så han stortrivs där :D

Angående frågorna: Vaccination är billigt & inget jag skulle skippa. En billig sak att göra för hundens hälsa. Tror inte försäkringen täcker om hunden blir sjuk i tex kennelhosta och inte är vaccinerad, men där kan jag vara ute & cykla.

Koppel kan man träna från dag ett, men att hoppas på att valpen går fint kanske man inte ska göra :angel: Lydnad också, men inte med så mkt krav och mest kontajtövningar som nån sa. Våra valpar har fått lära sig sitt, vänta & varsågod (innan den får ta mat) tidigt. Sen tycker jag personligen det är bra att börja träna inkallning rätt snart, medan valpen fortfarande är inställd på att hänga efter som en svans. Underlättar.

Lycka till med hunden!!

Tillägg: Försäkring rekommenderar jag starkt, om man inte har mkt god ekonomi & har råd att lägga upp en massa pengar om nåt händer.

Försäkring är bra om ngt händer ligger på ca 1000-2000 kr per år beroende på ras och hur mkt veterinärvård du vill ska ingå.
Eller 3000-4000 kr om man vill ha det bästa :p

Eller så är jag bara dum som betalar så mycket, en del säger det, men det är så skönt att ha allt inbakat. :crazy:

Det är ju rasberoende. Jag har ju all inclusive (40 000 vet., 1400 + 25%, liv o.s.v.) och betalar lite drygt 1400 kr. om året.

Den älsta hundar jag har, när jag fick hem henne hade jag henne i sovrummet med mig. Men tyckte inte det var bra för det luktade bajs så himla mycket när man vaknade på nätterna. Och hon gnyde aldrig eller sa till när hon vaknade. Men sket i det och lätt henne sova i samma rum som mig tills hon blev lite större (ca 4Mån) sen blev det jätte jobbigt att lära henne sova nån annastans. Men nu sover hon i soffan varje natt.

Fick hem den andra hunden den 18dec nu som var 8v men hon ligger inte o sovrummet med mig och killen för hon får sova i köket som ligger precis intill vårat sovrum. Där får hon bara vara på nätterna själv. Den stora hunden brukar hoppa in och lägga sig hos henne ibland. Sen finns det ingen dörr till sovrumet så man hör gott och väl när hon gnyr och vill gå ut. så jag tycker inte det är fel på att ha vaplen i ett annat rum. kanske inte ett rum som ligger jätte långt från erat sovrum...men min valp ser mig när jag sover från köket och har inte varit några problem alls...hon vet när det böejar bli lägg dags och lägger sig på sin plats i köket och sover helöa natten lång till sju på morgonen. då det är dags att gå ut.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 562
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka