Sv: grundfrågor om hunden
oj o oj. va många på hopp jag fick
ni kanske kan förstå att det inte är så lätt att veta allt i början!?
vi har hur som helst bestämt om nu och bestämt att hon ska sova i vårt sovrum alla nätter när hon vill... så ni kan sluta tro tt jag är djurplågare
Man får tänka så här, en liten valp tas från sina kullsyskon, kommer till en helt ny plats och har ingen aning om människan mer än de hon träffat under de få 8v. hon levt.
Er uppgift som hundägare är från och med dag ett se till att hon får den trygghet och tillsyn hon behöver. Precis som en lite bebis. Sen kan man diskutera
hur "mjäkig man ska vara, men med valp tycker jag man ska vara extra noga med kontakt och tygghetsgivande.
Jag kan förstå om ni inte vill ha henne i sängen, men gör då ordning en mysig säng med mjukt gosigt täcke osv. Första natten kan det vara ett himla vankande fram och tillbaka, kissande och bajsande, men vet aldrig hur stress visar sig, om det ni finns ngn stress övht. Så fort hon gnäller, prata lite lugnande med henne, ha bädden precis vid er säng och låt handen falla på sidan ner i hennes bädd så hon känner närhet. Ha mjukiskläder beredde, för så fort hon behöver gå, oavsett tid på dygnet ska hon ut på direkten. Säg ingenting bara lyft ut henne och ge massa beröm när hon kissar och bajsar ute. Om en olycka händer innan, ignorerar ni det bara. En valp som kissar, slutar kissa så fort man lyfter upp den så det är inget problem att avbryta den med att lyfta upp den och springa ut.
Se till att valpen alltid har vatten även på natten trots att detta kanske känns jobbigt om hon blir kissnödig så fort hon har druckit.
Ni får ta er själva i sista hand, huruvida ni får sova de första veckorna är svårt att säga, men helt ärligt talat så är det sådant man får räkna med. Att det blir lite oroligtt emellanåt och sedan några kisspauser i månskenet.
Nu har skrivit så mycket att jag glömt bort alla frågor du hade, haha, men varflr jag tror att folk blev upprörda var för att det lät hemskt att lämna valpen själv i början för en praktisk sak som man borde tänkt på innan man skaffade hund. Men det är klart, är man ny så är det ju inte lätt att veta, dock är det bra om du börjar läsa på redan nu så att du har ett hum om hur du ska få valpen att må bra.
Jag tror att du kommer använda sunt förnuft och få en jättefin liten tik, men det finns vissa grundläggande saker som alla hundägare bör följa. Sen om man modifierar dessa efter hand är ju en sak.
Lycka till!