grundfrågor om hunden

F

fRiida

idag blev det bestämt :) våran blandras Tilda kommer vecka 11 :) är överlyclig :rofl:

men jag har nåra frågor som jag gärna vill ha svar på...

1. hur gjorde ni med dom första nätterna?
2. hur ofta vaccinerar man? är vaccination ett krav?
3. försäkrig?
4. efter hur länge kan man börja gå ut i koppel och lydträna?

Sv: grundfrågor om hunden

idag blev det bestämt :) våran blandras Tilda kommer vecka 11 :) är överlyclig :rofl:

3. försäkrig?

Hej. Första nätterna kissade jag valpen precis innan vi gick och lade oss, sen stoppade jag ner henne i hennes komposthage, och så sov vi 8 timmar, och sen skyndade vi oss ut.

Valpen ska dels vara vaccinerad när du får den, och sen vaccinerar man om vid 12 veckor, och sedan ett års ålder. Hos veterinären berättar de mer.
Skulle säga att vaccinering är så gott som ett krav. Varför skulle man inte vilja.

Koppel använde vi från dag 1, och kontaktövningar och sånt kan man ju börja med direkt. Däremot tränade vi såklart inte riktig lydnad från början.

okej, men hunden sov om i en bur första tiden då?
vi tycker inte att den ska va inne i vårt sovum utan det är bättre att den är i ett annat rum.. eller?

Vi had en stor komposthage som vi använde när hon skulle sova, eller om hon var alldeles för varvad nån gång.

Ni bestämmer givetvis var hunden ska sova. Dock kan de vara oroliga i början, de är ju inte vana att vara ensamma. Då kan er närvaro underlätta. Samtidigt kan jag se det vettiga i att ganska snart introducera den sovplats man vill att den ska ha i framtiden.

ja, hon får gärna va i vårat sovrum sedan men vi trodde att det va bäst att ha den ensam i början, annars kommer hon gny tills vi vaknar och sen kommer man inte kunna sova pga. lukt av kiss å så på natten...

Jag anser personligen att en hund sover bättre och tryggare i samma rum som sin övriga flock/familj. Valpkiss luktar inte, och om hunden sover i samma rum som er så har ni ju en chans att uppfatta om hunden vaknar och då ta ut den så att den får kissa. Er sömn kommer att vara sekundär för en tid framöver.

ja, hon får gärna va i vårat sovrum sedan men vi trodde att det va bäst att ha den ensam i början, annars kommer hon gny tills vi vaknar och sen kommer man inte kunna sova pga. lukt av kiss å så på natten...

Det är grymt att lämna en lite valp ensam i ett annat rum. Dessutom ska inte buren lukta kiss.

Fast stoppar ni den i ett annat rum är det inget som garanterar att den inte kommer gny och skrika än högre. Tystast och tryggast är den nog med er. Sen behöver ni ju inte ha den i sängen om ni inte vill.

Kiss behöver det absolut inte lukta, min hund kissade aldrig inne på nätterna.

troll? :confused: (hoppas verkligen det)

Jag tycker inte det är bra att lämna en valp i ett annat rum den första tiden. En valp behöver närhet och trygghet och inte stängas in i ett rum helt själv. Sen vaccinationer är ju en självklarhet. En hund ska vaccineras för dens eget bästa. Speciellt valpar. Jag vaccinerar min vuxna hund en gång om året. Det är bra att vänja hunden vid koppel från början. Sen vet jag int evad du menar med lydnad i koppel? Att gå fot eller att inte dra? Jag tycker även det är bra att lära hunden att vara lös så fort som möjligt för att få en följsam och uppmärksam hund.

Försökring tycker jag också är en självklarhet. det kan kosta väldigt mycket om man har otur och får en sjuk hund. Har man ingen försäkring kan det kosta stora summor. Det är värt att betala den lilla summan i försäkring varje år. Kolla upp vilken försäkring du tycker stämmer bäst in på dina krav. Jag har folksam till min.

Det är ju någonting bra om hon gnyr och väcker er när hon behöver ut!! Förstår inte riktigt ditt resonemang... Jag tycker visselrigen inte att man behöver ha valpen i sovrummet om man inte vill. Med min första hund sov jag på madrass i hallen de första nätterna. Jag var åtta år och tog på dödligt allvar att hinna ut i tid när valpis blev kissnödig.

men om ni inte hör när hon gnyr och kan släppa ut henne då för att kissa så kommer hon ju aldrig att lära sig att göra er uppmärksamma på när hon vill ut. Dessutom tycker jag att det är grymt att ta en liten valp från sin flock till ett ställe den inte känner till och lämna den helt ensam en hel natt. Lägg en madrass och sov där ni vill att valpen ska sova i framtiden! Är ens egen sömn det viktigaste borde man nog inte skaffa någon valp...

3. försäkrig?

nu har inte vi fått hem våran än (hämtar imorgon :love: )
men:

1. hur gjorde ni med dom första nätterna? vi kommer låta henne sova med flocken (oss) efter tips från uppfödarna. Klart de går att vänja henne att ligga på golvet med en gång men då är det inte säkert vi får sova. vi har en 180säng också så hon får plats. vi kommer dock inte lyfta upp henne med en gång utan vill och kan hon sova på golvet så får hon ju det.(bädd på golvet såklart)
2. hur ofta vaccinerar man? är vaccination ett krav? Hon är färdigvaccinerad för nu, sen ska hon vaccineras när hon är ett år igen. vet inte om det är ett krav men inget jag skulle hoppa över.
3. försäkring? självklart, vetrinär och liv blir det nog.
i början skulle jag bara ha lättare träning, lära känna hunden och få den att känna sig hemma. h*n ska göra som du vill men man behöver ju inte ge sig på allt med en gång. klart du ska gå med henne i koppel men man får ta det i den takten hunden klarar med lydnad mm.

Vi hade problem med våran lille. Hon var i en liten komposthage, precis bredvid sängen, första natten. Men ändå ylade den där lilla saken så högt och mörkt. Jag satt utanför buren halva natten när jag till sist fick tyst på henne tänkte jag att jag skulle få sova. Nää, då började hon igen. Jag tog med henne upp i sängen och då vart hon tyst. Hon kunde inte hoppa upp i sängen själv och hon ville ha närhet och idag är hon en större valp som lägger sej i sängen när ingen annan är där, men föredrar golvet.

Mitt råd är att håll dej nära valpen, så den får känna trygghet dem första nätterna. När valpen har blivit större kan du kanske sätta ett kompostgaller istället för att stänga dörren till sovrummet så den ändå känner och ser er och lägga en filt / hundbädd i hallen :)

Vi hade problem med våran lille. Hon var i en liten komposthage, precis bredvid sängen, första natten. Men ändå ylade den där lilla saken så högt och mörkt. Jag satt utanför buren halva natten när jag till sist fick tyst på henne tänkte jag att jag skulle få sova. Nää, då började hon igen. Jag tog med henne upp i sängen och då vart hon tyst.
Vi hade samma problem och löste det på samma sätt. Vi tyckte att valpis skulle sova i en komposthage alldeles intill sängen - vi ville ju inte riskera att lägga oss på honom. Men h-e sådana ljud den lille kunde åstadkomma... Två nätter mäktade vi med innan vi kapitulerade och tog upp honom i sängen. Sen var han tyst och vi fick sova för det mesta. Innan han var stor nog att själv ta sig i och ur sängen så väckte han husse (jag är som en död när jag sover och det lärde sig valpis fort) som fick lyfta.

oj o oj. va många på hopp jag fick :( ni kanske kan förstå att det inte är så lätt att veta allt i början!?

vi har hur som helst bestämt om nu och bestämt att hon ska sova i vårt sovrum alla nätter när hon vill... så ni kan sluta tro tt jag är djurplågare :cry:

oj o oj. va många på hopp jag fick :( ni kanske kan förstå att det inte är så lätt att veta allt i början!?

vi har hur som helst bestämt om nu och bestämt att hon ska sova i vårt sovrum alla nätter när hon vill... så ni kan sluta tro tt jag är djurplågare :cry:

Man får tänka så här, en liten valp tas från sina kullsyskon, kommer till en helt ny plats och har ingen aning om människan mer än de hon träffat under de få 8v. hon levt.
Er uppgift som hundägare är från och med dag ett se till att hon får den trygghet och tillsyn hon behöver. Precis som en lite bebis. Sen kan man diskutera hur "mjäkig man ska vara, men med valp tycker jag man ska vara extra noga med kontakt och tygghetsgivande.
Jag kan förstå om ni inte vill ha henne i sängen, men gör då ordning en mysig säng med mjukt gosigt täcke osv. Första natten kan det vara ett himla vankande fram och tillbaka, kissande och bajsande, men vet aldrig hur stress visar sig, om det ni finns ngn stress övht. Så fort hon gnäller, prata lite lugnande med henne, ha bädden precis vid er säng och låt handen falla på sidan ner i hennes bädd så hon känner närhet. Ha mjukiskläder beredde, för så fort hon behöver gå, oavsett tid på dygnet ska hon ut på direkten. Säg ingenting bara lyft ut henne och ge massa beröm när hon kissar och bajsar ute. Om en olycka händer innan, ignorerar ni det bara. En valp som kissar, slutar kissa så fort man lyfter upp den så det är inget problem att avbryta den med att lyfta upp den och springa ut. :idea:
Se till att valpen alltid har vatten även på natten trots att detta kanske känns jobbigt om hon blir kissnödig så fort hon har druckit.
Ni får ta er själva i sista hand, huruvida ni får sova de första veckorna är svårt att säga, men helt ärligt talat så är det sådant man får räkna med. Att det blir lite oroligtt emellanåt och sedan några kisspauser i månskenet. ;)

Nu har skrivit så mycket att jag glömt bort alla frågor du hade, haha, men varflr jag tror att folk blev upprörda var för att det lät hemskt att lämna valpen själv i början för en praktisk sak som man borde tänkt på innan man skaffade hund. Men det är klart, är man ny så är det ju inte lätt att veta, dock är det bra om du börjar läsa på redan nu så att du har ett hum om hur du ska få valpen att må bra. :)

Jag tror att du kommer använda sunt förnuft och få en jättefin liten tik, men det finns vissa grundläggande saker som alla hundägare bör följa. Sen om man modifierar dessa efter hand är ju en sak.

Lycka till!

Mina hundar har fått ligga där dom själva valt. Fåtöljen, soffan, på golvet, sängen, eller i sin egen bädd. För det mesta har det varit mina sängkamrater, oavsett om det var en liten yorkvalp eller en schäfer. Har aldrig haft hjärta att köra ner dom. De har ju varit som mina sladdbarn.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
950
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 562
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka