Grovt och blött...

MiaMaria

Trådstartare
Har i år köpt hösilage av grannen. En annan av mina grannar brukar köpa av honom till sina hästar, hon är mycket nöjd och har fina, välmående hästar. Blev lite chockad härom dagen när jag öppnade första balen. Väldigt blött och väldigt grovt. Jag har ännu inte analyserat för jag har inte bestämt om jag ska köpa fler balar... Skulle tro att det är lågt i protein, men det är i och för sig inga problem, kan ge mer luzern och även soja.

Jag har haft tunnt hösilage nu i höst, småbal, som varit betydligt torrare. Jag har de senaste dagarna gett hästarna både ock, de har föredragit det blöta och grova, tom före luzernet, så det verkar vara smakrikt iallafall :laugh: Magen verkar ha klarat av det också, hittills i allafall...

Har aldrig fodrat med så pass blött och grovt hö/ensilge. Vad har ni andra för erfarenhet?

Sv: Grovt och blött...

Det är en vanesak. Om analysen passar och fodret är bra hygienskt finns det ingen anledning att byta för att det är grovt och blött.

Jag har ett grovt, väldigt blött silage nu (35-40% ts), kvot 9 dock. Funkar kanon men man får lite sjögräskänsla när man öppnar en bal och inte är van vi det. Jag har aldrig haft problem med blött hosilage, vissa hävdar att hästar blir dålig i magen av det men jag tror mer det handlar om den hygieniska kvalitén på fodret. Mina hästar är iallafall finfina i magen och jag har fodrat med blött silage ofta.

Dock blir det ju att ge många kilo o en del hästar tycker inte om för blött, då kan det ju bli problem.

Vi har ibland fodrat med andraskörd, och det är nästan för spätt och fint för att ges ensamt, så jag hade nog uppskattat ett grövre silage.

Förutsatt att det innehåller tillräckligt med protein såklart, blöt, plastad halm är ju ingen hit. ;)

Ja, det är nog som du säger, en vanesak. Jag känner att jag blir mer och mer nöjd med det. Fördel att det blir lite mer tuggtid, med grövre foder och framförallt mer foder. Kvaliteten är fin, och hästarna verkar älska det. Inte ens min unghäst har blivit det minsta påverkad i magen, hon är känslig annars. Ska analysera för jag tänker att proteinen är lite lågt dock.

Ja, för tunnt vill jag absolut inte fordra med. Går för snabbt att äta och jag upplever att hästarna gillar det lite grövre bättre, även om jag inte haft fullt så här grovt foder tidigare.

Nej, plastad halm är det inte:D

Du kan bli positivt överaskad vad gäller proteinet. Det blev jag!

En sent tagen skörd som skulle blivit hö från början men det gick inte för det regnade.... så jag hade förväntat mig urkasst protein. Nu var det inte superhöga värden/kg men väl en kvot på 9 och hästarna kan få fri tillgång och får sina behov uppfyllda med råge!

Ah, okey! Ja, återstår att se på analysen då, kanske slipper joxa med extra proteiner :)

Mina vägrar att äta när det är för blött av någon anledning men äter de så go for it!

Min äter också ett grovt silage som är ganska blött med en kvot på 8.6.
Så visst kan man bli förvånad när det gäller proteinet, precis som du skriver!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö bråttom då jag har en liten ponny som börjat torrhosta lite. Har hö med bra värden, bra kvalitét när det kommer hit MEN det är ruskigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 882
A
Foder & Strö Ska köpa hösilage i år av en otroligt seriös "bonde". De gör små rundbal på mellan 50-70 kg, ts på 48-60. De märker alla balar m...
2
Svar
37
· Visningar
2 774
Senast: Imladris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar