Grovfoderpriser?

U

Uma

Frågan står väl egentligen i rubriken, vad betalar ni för ert grovfoder?

Vilken typ, hö, hösilage, ensilage?
Pris, gärna angett per kilo..

Köper ni oanalyserat och analyserar själva eller har producenten egen analys eller kör ni utan?

:bow:

Sv: Grovfoderpriser?

Analyserat hö (kanonvärden, kan fodra enbart hö), skulltorkat (torken står på hela året), 2,50 kr/kg. Hämtar hos bonden och har bokat hö för hela året. Småbalar.

Säljer hösilage, varierande ts och analysvärden (så klart!), 170 kgs balar. 2 kr/kg.

Jag brukar normalt ta referensanalys oavsett om analys finns eller inte, har dock hoppat över detta senaste året så bondens analys stämt väldigt fint med den jag senare tagit.

vi har i flera år betalat 1,80kr/kg för analyserat hö, hemkört till gården. analysvärden och den hygieniska kvalitén har alltid varit kanonbra.

Analyserat hö med helt OK värden (i år var ju inget hö helt perfekt), inklusive hemkörning och hjälp med lastning upp på skullen 2 kr/kg.

Ullis

I år blir det oanylserat (får anlaysera själva om vi vill det natruligvis), storbal ca 300-350 kg 300 kr, dock hämtar vi själva.

Senast ändrad av en moderator:

Lovisaleonora_ skrev:
Analyserat hö (kanonvärden, kan fodra enbart hö), skulltorkat (torken står på hela året), 2,50 kr/kg. Hämtar hos bonden och har bokat hö för hela året. Småbalar.
Vad menar du med att torken står på hela året? vad är det för sorts tork? När vi torkade hö brukade torken aldrig gå mer än 7-10 dagar plus kanske någon dag till vid torrt väder.

En hötork på säg 10 kW kostar ju minst 200kr/dygn bara i elkostnad.

För att inte tala om all fukt som blåser in i höet om fläkten står på hela året..Vi har sällan fläkten på längre än 2 veckor (max).. Mitt i stekheta sommaren.. Om det blir regn stängs fläkten av under skuren, eftersom man vill ju inte blåsa in en massa fukt i höet..

Han blåser det hela säsongen. Är faktiskt inte insatt i vad han har för fläkt, men höet är djävulskt fint!

Var på foderföredrag med HIR i höstas, de rekommenderade också detta (att inte stänga av fläkten)

Lovisaleonora_ skrev:
Han blåser det hela säsongen. Är faktiskt inte insatt i vad han har för fläkt, men höet är djävulskt fint!

Var på foderföredrag med HIR i höstas, de rekommenderade också detta (att inte stänga av fläkten)
Då är det nog en helt annan teknik med betydligt lägre luftflöden. Konstant drift utan tanke på luftens vatteninnehåll tror jag dock inte alls på om man inte har en avfuktare och det låter dyrt. Vid hög luftfuktighet så tillför man vatten till höet istället för att otrka det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 895
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 963
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 100
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve