grovfodermängd till nattkonvalecent

amalia

Trådstartare
Ja, min häst kom hem idag från strömsholm med behandlade bakknän. Pållarna går på bete fortfarande men vet tyckte att han skulle få komma in på natten för vila!

Så nu funderar jag över hur mycket hö jag ska ge. Tyvärr är det dåliga värden på höet (17 i smrp och 7,5 i mj) alltså låg kvot, så jag vill helst inte ge några jättemängder...

På morgonen kommer han släppas ut på betet igen och kan gå och smaska gräs i 14 timmar.

Vad är lämpligt att ge? Eller är det bättre att ge honom lite lusernhack i stället, han kommer stå på halm som han kan plocka lite med...

Sv: grovfodermängd till nattkonvalecent

varför vill du helst inte ge några jättemängder med hö för kvoten är låg? Din häst lär ju behöva rätt många kilon grovfoder i höst/vinter för att få i sig all näring han/hon behöver..

Om hästen går ute hela dagarna och det finns gott om gräs så behöver du inte ge så mycket hö på natten. Eftersom den står på halm har den något att pyssla med ändå när höet är uppätet.

Immer

På vintern kommer han stå på full kraftfodergiva vilket innebär extra protein i massor. Dessutom kommer han gå ute i måånga timmar och äta gräs på ett bra bete under dessa tre veckor, så eg behöver han inte höet annat än att plocka med.

Om hästen går ute hela dagarna och det finns gott om gräs så behöver du inte ge så mycket hö på natten. Eftersom den står på halm har den något att pyssla med ändå när höet är uppätet.

Immer

Nä, det får bli något kilo som sysselsättning. Han kommer vara ute till åtta-nio tiden ialla fall, och sedan gå ut igen vid sex så det blir inte så många timmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Sitter och jobbar lite med foderstat till min häst, men hur ska jag få ihop tillräckligt med stråfoder?? Hon är en lättfödd häst (ca 600...
Svar
13
· Visningar
1 348
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 686
Senast: lady_vip
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 252
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka