Grovfodergivor!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 1 773
L

Lantlolla

Har funderat lite på hur mycket andra ger sina hästar!
Alltså inget kraft eller ngt sånt nu utan bara grovfoder.
Så jag har lite frågor vore supergulligt om ni kunde svara!

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv)
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.)
3. Hur mycket får dem per dag? i kg.
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda?
5. Lösdrift eller stall?

Tror det var allt nu! Nyfiken som man är hoppas jag på lite svar ! :D

Sv: Grovfodergivor!

Vbl val född 97.rids lättare arbete och väger ca 553 kg ute i hage mellan ca 06.30- till 18.00
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.)En kvot på 6,3
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. någonstanns mellan 14-16 kg(fri tillgång)
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda?svår
5. Lösdrift eller stall?Stall

Har funderat lite på hur mycket andra ger sina hästar!
Alltså inget kraft eller ngt sånt nu utan bara grovfoder.
Så jag har lite frågor vore supergulligt om ni kunde svara!

Hö, halm och lusern.

2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Höet är lite proteinsvagt, inte jättedåligt men det täcker inte en normal hästs behov.

3. Hur mycket får de (inte dem!! ;)) per dag? i kg. 6-7 kg hö, 1 kg halm (äter dock inte allt) och 1,6 kg lusern.

4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Ganska lättfödd, varmblod på ca 160 cm och drygt 500 kg.

5. Lösdrift eller stall? Står på stall.

Tror det var allt nu! Nyfiken som man är hoppas jag på lite svar ! :D

Mina har fri tillgång på ensilage ute och står på halm inne.

Värdena är hyffsade även om de inte är lysande.

Varmblod, 5 år, ca 550kg, lätt träning, Connemaravalack, snart 30 år, ca 325 kg, skrotar i hage, connemarasto, ca 400kg (lite fet)snart 19 år, lätt träning
1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv) Hö och lucern (lucern till varmblodet och connemarastoet)
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Ingen jättebra kvot (5,2) men okej i energi, proteinet lite för lågt då (46)
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. Varmblodet=10 kg hö+1,5kg lucern, connemaravalacken=6kg hö, connemarastoet=5kg hö+1kg lucern (bantas) något kilo till stjäl hon från de andra
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Varmblodet=normalfödd, connemaravalacken=svårfödd, connemarastoet= mkt lättfödd
5. Lösdrift eller stall? Stall

Hösilage, halm & Lusern.

2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.)
En kvot på 6.7

Fri tillgång drygt (lägger ut 2 ggr per dag) drygt 30kg kanske.

Lite mer åt lättfödda-hållet.

5. Lösdrift eller stall?
Lösdrift.

*kl* mig själv! Bra att ni skrev hur stora de var o vad de vägde det va den jag glömde!
Men det är alltså inte så mycket? Okej lucernet gör en del.. *funderar*
Fler svar mottages varmt!

Kallblodstravare, ca 475 kg. (Eller ja, kanske lite mer nu då :))

Hö och halm

Vet inte. Hade analyserat innan men bonden hade tyvärr inte mer av det till mig så jag har köpt oanalyserat nu. Dock har pålle börjat lägga på sig en del trots samma ridning så jag förmodar att det är högre värde i detta

8kg hö + ca 4 kg halm

Ganska lättfödd men behöver proteintillskott -äter ju en del halm

5. Lösdrift eller stall?
Stall

Senast ändrad:

'Men det är alltså inte så mycket? Okej lucernet gör en del.. *funderar*
Fler svar mottages varmt! ' skrev du.
Och jag undrar vad du menar med "alltså inte så mycket" :confused:

Lusern får mina för att proteinet i hösilaget är lite för lågt (50smrp, inte helt fel om man inte har ngn unghäst)för deras behov. Har tre hästar med lite olika behov, därav lusernet. :)

JO jag vet. Skrev bara vad jag tänkte haha (dålig vana).
Hm såg inte frågan:P Alltså jag ger mina svårfödda hästar ca 20 kg.
Och de lättfödda får ja uppåt 10-15 men de är som sagt lite överviktiga.. :P
Därför jag tyckte att det inte lät så mycket, klart storleken på djuren spelar in!

Men som sagt mest nyfiken!

Halvblodssto med fullblodspappa ca 160 cm runt 500 kg

Hösilage
Bra
15-20 kg. Får 9 kg inne o fri tillgång i hagen, där hon äter 5-10 kg/dag
Ganska svårfödd. Men i detta stall har hon lyckats hålla sig i bra hull. Mkt tack vare bra värden och fri tillgång.
5. Lösdrift eller stall?
Stall

Varmblod, 5 år, ca 550kg, lätt träning, Connemaravalack, snart 30 år, ca 325 kg, skrotar i hage, connemarasto, ca 400kg (lite fet)snart 19 år, lätt träning
1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv) Hö och lucern (lucern till varmblodet och connemarastoet)
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Ingen jättebra kvot (5,2) men okej i energi, proteinet lite för lågt då (46)
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. Varmblodet=10 kg hö+1,5kg lucern, connemaravalacken=6kg hö, connemarastoet=5kg hö+1kg lucern (bantas) något kilo till stjäl hon från de andra]
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Varmblodet=normalfödd, connemaravalacken=svårfödd, connemarastoet= mkt lättfödd
5. Lösdrift eller stall? Stall

Av det jag läser där, verkar det inte rimligt att höja upp grovfodret på valacken? Eller kan han inte äta mer... Tycker nästan 6 kilo hö per dag är för lite på vilken häst som helst, om det inte är en mycket lite ponny. Tänk på att hästar producerar magsyra oavsett hur mycket mat de får. Connemarastoet kanske borde få halm istälet för att fylla ut sitt behov av att låta magen ha nåt att jobba med?

27 år, kbltravare, 158 hög, väger 630 kg. Skrittpensionär

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? (Hö, hösilage, ensilage osv)Hö
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.)Ej analys, men antagligen dåliga värden.
3. Hur mycket får dem per dag? i kg. 15-17 kg hö + 5 liter lusernstrå
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda?svår
5. Lösdrift eller stall?stall

Arabvalack på 4 år. Rids sporadiskt.

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? Hösilage, men snart byter jag till hö.
2. Är det bra eller dåligt värde? Tyvärr vet jag inte det.
3. Hur mycket får dem per dag? 13-15 kilo
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Normlfödd.
5. Lösdrift eller stall? Stall ett par veckor till. Sen lösdrift.

LÖSDRIFTEN
3 unghästar, 2 äldre

1. Vad ger ni för ngt grovfoder? Fri tillgång på Hö & Hösilage. Står på halm och får även Lucern.
2. Är det bra eller dåligt värde (jag har ingen koll på vad som är bra/dåligt så skriv gärna bara det.) Bra
3. Hur mycket får dem per dag? Fri tillgång
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? Hela gänget behöver fri tillgång. Unghästarna för att de växer och byggs upp, grabbarna grus för att de är åt det nätta/nervösa hållet och för att de börjar bli äldre.
5. Lösdrift eller stall?

STALLET
8 hästar, från 3-14 år. Hbl.

1. Hö, Lucern, står på halm.
2. Bra
3. Har många hästar och självklart är det väldigt individuellt. De flesta får runt 12-14 kg nattetid. Som varar även till frukost. Till lunch får de ca 2 kg.
4. Också väldigt individuellt. Har några som är lite svårfödda men som tur är ingen som har lätt att bli fet.
5. Stall

Hösilage, ts 79 tror jag. Jag slänger gissningsvis ut 50-70? kg per dygn i en hage som bebos av 3 travare, 1 islänning och en shettis.
Hur mkt var och en äter vet jag dock inte.
Faaan, det låter hiskeligt mkt när man skriver det.

Valacken kan inte äta mer, han får alltså fri tillgång i stort sett och har att göra hela tiden. Han får kraftfoder förstås också (men det var inte frågan här). Lucernet blir han sjuk av, så det fick jag snabbt som tusan sluta med. Annars är det främst protein han behöver extra av då han har svårt att hålla musklerna på vintern numera. hullet är dock bra i alla fall (så man kan säga att han är svårfödd muskelmässigt :) ) Connemarastoet är också en långsamätare, oftast finns det lite hö kvar på morgonen när man kommer. Får lucern för att få en högre kvot. Jag vet att hömängden är lite snålt tilltagen just nu, men vi måste verkligen få ner henne i vikt och det har varit trögt på grund av begränsade träningsmöjligheter under vintern. Nu börjar det våras så nu tränas hon hårdare, snart visar det sig lite på magen:D Naturligtvis är det grovfodret som höjs i första hand. I våra trakter är halmen ett ganska dåligt komplement på grund av dålig hygienisk kvalitet, men som sagt, hon har oftast en del hö kvar på morgonen, och lucernen tar hon en timme på sig att äta upp (uppblött pellets) så det gör väl sitt till också. Men tack för omtanken:bow:

Hö i småbal, samt att de också äter halm.

Mycket bra värden.
MJ 8,6 och smrp 75.

Nordisen får 9 kg, de tre halvbloden får 8 kg, 8 kg och 9 kg.

Nordisen och ena halvblodet, särskilt sistnämnda, är lättfödda. Båda är i lätt träning och uppbyggnad.
De andra två av halvbloden får något kg kraftfoder var, en av dem är väldigt svårfödd tävlingshäst i vila och en av dem är "normalfödd", samt tränas/ska tränas lite hårdare.

5. Lösdrift eller stall?
Stall på vintern.

Senast ändrad av en moderator:

Arabvalack, 21 år, 148 cm, 400 kg

1. Vad ger ni för ngt grovfoder?
2. Är det bra eller dåligt värde? Bra
3. Hur mycket får de per dag? 7-8 kg
4. Är det lättgödda hästar eller svårgödda? ganska lättfödd
5. Lösdrift eller stall? stall

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 189
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Linda_A
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka