Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet:
7,2 MJ/ per kg prov
28 gram smrp
57 gram råprotein
Ts 80% (ska dock vara hö enligt leverantören)
Kvoten blir alltså 3,9.
Kalcium 3,2, fosfor 1,4 och magnesium 1,6, kalium 5,9
Kvot CA/P = 2,3
Vad kan jag fodra upp med då? Lucern? Något kraftfoder?
Han äter MINST 10-12 kg av detta hö per dygn. För viktökning har jag hitintills gett honom ca 3 kg lucern hackat strå Kraffts, 3 dl olja samt 1 dl vitaminer och 1 dl mineraler blandat med 3 dl torr betfor (blötlägges).
Kan någon vänlig människa hjälpa mig att tipsa om hur jag bör fodra hästen? Han har fri tillgång på hö och går upp lösdrift. Inte mager längre men ganska kantig och "vass" över ryggen. Han är D-ponny, snart 3 år. Arbetar inte annat än promenader i dagsläget.
När jag räknar med program menar programmen att jag ger både för mycket energi, samt protein? Borde han inte kunna öka då?
7,2 MJ/ per kg prov
28 gram smrp
57 gram råprotein
Ts 80% (ska dock vara hö enligt leverantören)
Kvoten blir alltså 3,9.
Kalcium 3,2, fosfor 1,4 och magnesium 1,6, kalium 5,9
Kvot CA/P = 2,3
Vad kan jag fodra upp med då? Lucern? Något kraftfoder?
Han äter MINST 10-12 kg av detta hö per dygn. För viktökning har jag hitintills gett honom ca 3 kg lucern hackat strå Kraffts, 3 dl olja samt 1 dl vitaminer och 1 dl mineraler blandat med 3 dl torr betfor (blötlägges).
Kan någon vänlig människa hjälpa mig att tipsa om hur jag bör fodra hästen? Han har fri tillgång på hö och går upp lösdrift. Inte mager längre men ganska kantig och "vass" över ryggen. Han är D-ponny, snart 3 år. Arbetar inte annat än promenader i dagsläget.
När jag räknar med program menar programmen att jag ger både för mycket energi, samt protein? Borde han inte kunna öka då?