Grovfoder..?

Sv: Grovfoder..?

Tycker du det så.. ja, bra. Dock delar jag inte din uppfattning. Men det är lugnt.

NEJ, det är inte att ta i. Det är oacceptabel hästhållning. Punkt.

håller med dig, det är ju dessutom hö SILAGE blir förmodligen inte många kilo foder alls, stackars djur. till ts- du kanske skulle upplysa dom om att hästen är en grovfoder ätare:angel:

Tycker du det så.. ja, bra. Dock delar jag inte din uppfattning. Men det är lugnt.

Varför tycker du inte det då?
Du skriver ju i ursprungsinlägget att du tycker det är konstigt att folk ger hästarna så lite...

5 kg hösilage/dygn är ju för lite för ponnyer om man ska tänka på hur hästar fungerar.

Enligt lag ska hästarna få tillräcklig mängd foder. Visst är det en tolkningsfråga men under 10 kg hö är ju bedrövligt att ge en storhäst.
Ger man den då hälften av detta, ja då är det vanvård.

Ja, jag tycker inte att det är rätt, långt ifrån rätt! Men jag tycker att det är det är väldigt grovt att säga att någon vansköter sina hästar.
Men håller med om att det är fetfel. Men vanskötsel vill jag inte kalla det. Men sen är det upp till var och en att sätta en etikett på saker och ting.

detdär känner jag också igen, hos oss skulle man ibland behöva en truck för att köra fram kraftfodret till boxen :idea:

har en litet annan fråga, om det är okej för TS. ni som fodrar delvis med halm, hur mycket ger ni ungefär (relatvit till hömängden då, så man får en uppfattning)? jag har bytt ut ett kilo av höet mot ett kilo halm, så att han ska ha något att hålla på med tiden han står i boxen.

Ja, jag tycker inte att det är rätt, långt ifrån rätt! Men jag tycker att det är det är väldigt grovt att säga att någon vansköter sina hästar.
Men håller med om att det är fetfel. Men vanskötsel vill jag inte kalla det. Men sen är det upp till var och en att sätta en etikett på saker och ting.

Men jag förstår inte redigt hur du tänker då, faktiskt..

Vanskötsel/vanvård är det om hästen inte får tillräcklig mängd foder.
Var tycker du själv då att gränsen går? Vid 1 kg foder/dag?
(Kraftfodret i sig ger ju enbart näring och inget annat.)

NEJ, det är inte att ta i. Det är oacceptabel hästhållning. Punkt.

Jag har stått på dyra, "fina" inackoderingsstall tidigare. Ridskola etc. Då fick man max 6 kg hö till stor häst!!! Visserligen 15 år sedan.
Hur är det nu förtiden runt om i landet? Får t ex inackoderingshästar i stall vid storstäder 20 kg hö om dagen?
Och ni som har hästar hemma på minimala ytor. Hur mycket hö får era hästar? Det är ju ganska utrymmeskrävande att ha 20kg/dag hö per häst hemma.

Jag har stått på dyra, "fina" inackoderingsstall tidigare. Ridskola etc. Då fick man max 6 kg hö till stor häst!!! Visserligen 15 år sedan.
Hur är det nu förtiden runt om i landet? Får t ex inackoderingshästar i stall vid storstäder 20 kg hö om dagen?
Och ni som har hästar hemma på minimala ytor. Hur mycket hö får era hästar? Det är ju ganska utrymmeskrävande att ha 20kg/dag hö per häst hemma.

Oftast så är det ju så på en del anläggningar att man får en grundgiva grovfoder och resten får man köpa in själv. Varför skulle inte hästar som finns vid storstäder kunna få 20 kilo hö om det skulle behövas!?

Sedan så har ju en väldigt hög procent numer balat grovfoder, något som går att stapla.

Kicki :)

Jag har bara stått i ett stall där grovfodergivan varit begränsad.

Eller begränsad och begränsad, 8 ingick kg i hyran, sedan fick man skriva upp och betala för de kilon man ville ge utöver det. Tror vi köpte till 2-3 kg extra per dag.

I stallet där jag står ingår hösilage i stallhyran och man får ta så mkt man vill. Hästarna går på fri tillgång i hagen, han som äger stallet har egna åkrar och gör iaf delvist sitt eget grovfoder.
Har aldrig hört om något stall där det är begränsad grovofdermängd...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka