Grovfoder..?

D

DayDreamDancer

Nu tror jag att jag börjar bli konstig - eller omvärlden - jag vet inte.

Men visst är det så att grovfoder fortfarande är basen i en bra foderstat?! Eller har teorierna ändrats under året jag varit utomlands, studerande och hästlös?
Jag har alltid fått lära mig att hästen ska ha mycket grovfoder.
Har nyligen kommit till nytt stall med min nya häst och där får hästarna 5 kg hösilage/dygn och resten kraftfoder.
Hästarna är mellan 165-175 och 4-9 år. Rids hårt och tävlas regelbundet.
Sen kommer jag där -har ett 9-årigt sto som just nu bara tränas lätt, är i "mittenskedet av igångsättning"- och ger henne 12 kg/dygn.
Alla i stallet har tittat på mig som om jag är knäpp när jag kommer släpandes på mina "stora" höpåsar. Ändå tycker inte jag att 12 kg är mycket för en vuxen stor häst. Kan tänka mig att ge mycket mer om hon kommer se ut att behöva det..

Är det jag som har missat något?

Sv: Grovfoder..?

Det känns som om det är en 'trend' att ge hästen mycket kraftfoder och lite grovfoder! Myten om att hästen MÅSTE ha kraftfoder och blir bukig och tjock av mycket grovfoder lever vidare...tyvärr! Visst är det ff grovfoder som är basen i foderstaten! 12 kg till en stor häst tycker jag inte heller är mycket! Mitt halvblod på ca 550 kg äter minst 12 kg hö, annars mår han inte bra! 5 kg ensilage är för lite till en stor häst oavsett hur torrt det är! Det är ju ff 1,2 kg ts grovfoder/100 kg häst som gäller...MINST!!!

Jag känner igen det du beskriver. Har haft min häst i ett par olika stall där personerna tävlade på hög nivå. Lite grovfoder och mycket kraftfoder var så alla fodrade. Själv har jag alltid gett mina hästar så mycket de vill och kan äta av bra hö, men lite eller inget kraftfoder beroende på träning. Det är mer än en person som tittat snett på mig och påpekat att hästar MÅSTE ha kraftfoder, vilket jag förståss inte håller med om.

Nej, INGET har förändrats. Gamla myter lever kvar pga okunskap, men det är självklart grovfodret som är grunden. Våra går på fri tillgång och äter uppemot 15-17 kg kallare dagar.

kl

Skönt att höra. Tack allihop. Känns bara så konstigt när min får lite mer än dubbelt så mycket hösilage vid varje utfodringstillfälle.
Och de får stora hinkar kraftfoder medans min får nöja sig med lagom på botten och morötter.

kl

Skönt att höra. Tack allihop. Känns bara så konstigt när min får lite mer än dubbelt så mycket hösilage vid varje utfodringstillfälle.
Och de får stora hinkar kraftfoder medans min får nöja sig med lagom på botten och morötter.

Fortsätt att fodra så!

Jag gør på samma sätt och där jag nu står är det precis samma sak. Många højda øgonbryn... Mina små hästar får dubbelt så mycket grovfoder som de stora halvbloden.... kl 21.30 har alla (utom min) ätit upp hela kvällsmaten och får inte nytt førän om 11 timmar....
Är tre krubbitare på 14 hästar..

En häst är ju gjord før att äta "grovfoder" 16-20 timmar om dygnet...

Inget har förändrats, folk bara forstätter i de gamla spåren.

Din häst kan vara glad att den får så mkt.
Men jag känner igen det där med höjda ögonbryn, fast i mitt stall påpekar folk att min häst är SÅ fet osvosv (Hon är lite rund, men det är pga att jag inte motionerar henne jättehårt. Mindre foder kan hon inte få!)
Som det är nu så får min häst; 150 cm och lättfödd samma mängd ensilage som de två största hästarna i stallet som är 170+ och svårfödda (och magra :smirk: ) båda två. :crazy:
Så har det faktiskt varit ända sen jag började hänga på buke och lärde mig lite vett :D
Min Cponny fjording när jag hade henne fick lika mkt som de 170 hästarna som fanns där då.
Ganska fascinerande faktiskt att folk inte lär sig...

Det bästa förhästen är att fodra med mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt.

Jag tycker det är mer utomlands de är dåliga på att ge grovfoder. Var i Tyskland och jobbade i ett ganska välkänt hoppstall. Där var den normala fodergivan under en dag: 1 kaka hö (ca 1-2 kg), 5 kg pellets, 3 kg havre. Det var vad hästarna fick till en början, sen anpassades det efter hur dom höll hullet och vad hästskötaren tyckte dom skulle ha. De flesta hästarna stod ju på halm, men en del stod på spån och så kunde dom inte förstå varför det var så många fall av kolik :crazy:
Varför dom fodrar så har jag ingen aning om, men gissar att de inte vet bättre.

/M

Ganska fascinerande faktiskt att folk inte lär sig...

De hänger väl inte på Buke. ;)

Nä, men det kan nog vara svårt att stå emot trycket i ett kollektivstall där kraftfodertrenden fått fäste. När duktiga ryttare säger si eller så måste de väl ha rätt, för de är ju så duktiga....eller? Och om "alla" säger si eller så, då måste det ju vara sant? I en del stall kan ju tonen vara väldigt fördömande och pressen stor på den som vågar gå en annan väg.

Jag har ett väldigt bra grovfoder, och behöver inte ge något kraftfoder alls, men ändå kan jag noja lite ibland och tänka att det kanske behövs.... Fast jag brukar sansa mig rätt fort. :D

ja, känner igen det där lite, nu är det väl inte så i mitt stall iaf :), de flesta hässtarna där går på lösdrift i hagen så de får äta. Min häst 10 årigt varmblod på 156 cm äter 16-18 kg hösilage/dygn och han står för tillfället pga, kotledsinfaltion. Han står i en liten hage och äter typ hela dagarna :rofl:
Tkr det är bättre att de får något kg hö för mkt än att dom får precis 1 kg/100 kg, min häst äter ju mer än 3kg/100 kg ;)

Det bästa förhästen är att fodra med mycket grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt.

Jag tycker det är mer utomlands de är dåliga på att ge grovfoder. Var i Tyskland och jobbade i ett ganska välkänt hoppstall. Där var den normala fodergivan under en dag: 1 kaka hö (ca 1-2 kg), 5 kg pellets, 3 kg havre. Det var vad hästarna fick till en början, sen anpassades det efter hur dom höll hullet och vad hästskötaren tyckte dom skulle ha. De flesta hästarna stod ju på halm, men en del stod på spån och så kunde dom inte förstå varför det var så många fall av kolik :crazy:
Varför dom fodrar så har jag ingen aning om, men gissar att de inte vet bättre.

/M

Jag skulle tippa att de bra ser till utsidan, utseendet på hästen,och struntar i dess välmående.
Sånt här är väldigt vanligt om det är folk som ser strikt ekonomiskt på sin hästverksamhet, och inte har så mycket till övers för empati med djuren.
Hästen blir, med mycket tillförsel av proteinrik mat, samt olika behövliga tillskott, slimmad, musklad och snygg.
Men det är förmodligen inte lika gott ställt med hästens insida, välmående vare sig fysiskt eller psykiskt. Den löper dessutom större risk för magsår, magkatarr och kolik, samt labilt psykiskt beteende.
För djurägarens del, slipper denne handha och förvara stora mängder grovfoder, som är både enormt utrymmeskrävande, och tidskrävande.
Det är alltså en metod av att fodra i "kompaktvariant", och dessutom få snygga och välmusklade hästar.
Hästen som affärsvara, affärsidé.
Precis som med många andra djur, som vi använder i livsmedelssyfte.

Ändå tycker inte jag att 12 kg är mycket för en vuxen stor häst. Kan tänka mig att ge mycket mer om hon kommer se ut att behöva det..

Är det jag som har missat något?

Jag tycker att 12 kg hösilage till en stor häst är lite.
5 kg är vanskötsel. Om de inte får halm också (?).

Ju mer grovfoder desto bättre tycker jag, min D-ponny har en bestämd giva över dagen men har sen så pass mycket på kvällen att det nästan räcker hela natten, och det känns betydligt bättre än att ge säg tre fyra kilo och veta att han står sysslolös sen.
Var till Frankrike med skolan för ett år sen, och i ett galoppsall vi besökte åt hästarna kanske två kilo hö per dag, och TIO kilo havre :crazy: Man undrar hur dessa hästars magar såg ut?

Tyvärr så är det ju så att allför många ser grovfoder som enbart bukfyllnad och kraftfodret som det med näringsinnehåll! :crazy: Fortsätt du att fodra som du gör! :bow:

Hästen är ju en grovfoderomvandlare något som en del verkar glömma bort. Men det är ju så att utbudet på olika kraftfoder har ökat och budskapet är ju entydigt, "detta är vad din häst behöver"! En hårt presterande häst som bara inte orkar trycka i sig mer grovfoder måste ju få kraftfoder, men långt ifrån alla som idag käkar kilovis. Min häst har fri tillgång på grovfoder, det som inte äts i boxen kör jag glatt ut. Nu funkar ju det bra eftersom vi producerar vårt grovfoder själva iom. att vi är mjölkproducenter.

Att folk tror att hästarna blir bukiga är ju okunnighet, bukigheten ligger ju oftast i proteinbrist, vilket gör att överlinjen tunnar ut. Ett bra grovfoder som man vet innehållet på ger inte proteinbrist eller andra brister heller för den delen.

Kicki :)

Precis som med många andra djur, som vi använder i livsmedelssyfte.

Ja fast det där är en sanning med modifikation. Finns ingen större ekonomi i att inte se till djurets välbefinnande även om det går direkt eller indirekt till livsmedel. Grovfoder är basen i all utfodring, sedan så är det ju så även där att det går i X mycket och resten måste tas in i form av kraftfoder! Det tråkiga är att den merkostnad det många gånger är att föda upp tjurar långsamt är inte konsumenten villig att betala, vilket leder till snabb tillväxt och mycket spannmål.

För en mjölkko så är det ju egentligen bakterierna i våmmen som man utfodrar och gör man så att de otrivs, ja då sjunker produktionen.

Kicki :)

Mmm, på gränsen till för lite tycker jag.. Men hon äter inte upp mer. Bara trampar runt det i boxen.

Vanskötsel är väl lite att ta i - men det är ju absolut inte något jag skulle vilja utsätta min egen häst för..

Javiss är grovfodret basen. Min häst får hö + betfor och mineraler. Grovfodret täcker alla behov så inget kraftfoder behövs.

När jag fick min första häst (för 12 år sedan), så hade vi varken höanalys eller våg för att väga höet i stallet som jag stod i då. Hästarna fick en "lagom" stor hög hö på morgonen, en lika stor till lunch och en något större hög i boxen på kvällen. Första hösten med den nya hästen (för drygt 2 år sedan) tappade pållen mer än önskvärt efter sommarbetet. Ungefär samtidigt började jag hänga på buke och bli upplyst. :angel: Gjorde en analys och började väga höet. Det visade sig att våra hästar (min en 150 cm travare och de andra två 165 cm halvblod) hade fått ca 6 kg hö var om dagen. :eek: Jag justerade foderstaten efter min häst och han blev mycket finare i hull och päls.

Nu står vi i ett annat stall och han äter hösilage istället. Sätter i sig 12 kg om dagen (vid 13-14 kg börjar han lämna). Han äter mest i det här stallet också, även om ingen får så lite som i förra (där jag vet att de får mer nu, men fortfarande oanalyserat och inte uppvägt). Min grabb är alltså 150 cm i mkh och väger ca 430 kg i lagom hull.

Jag tror det är väldigt vanligt att man bara fodrar "på en höft" och inte egentligen har koll på hur mycket hästen äter och vad den får i sig.

För att svara på din fråga så tycker inte jag att det är mycket med 12 kg till en stor häst. Fortsätt du fodra din häst med gott samvete. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 118
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V