Grovfoder.

Sv: Grovfoder.

Just nu äter mina hästar ungefär 8 kilo hö var, 1 kg hackad lusern och pillar i sig lite vetehalm.
De får i stort sett fri tillgång på hö men lägger jag ut mer än 8 kg var så lämnar de en massa kvar.
Det jag har märkt är att när det är kallt, 5-10 minus så äter de betydligt mycket mer då skulle jag tro att de sätter i sig 12-14 kilo hö var om dagen

Hur mycket grovfoder annser du att en häst kan tillgodogöra sig på en dag?

Beror ju alldels på vad det rör sig om för häst och hur och var hästen finns.
Som exempel:
Mina minisar:
Går på lösdrift och stoppar i sig som mest vid riktigt kall väderlek 5 kg.
Mitt mest matkrävande halvblodssto:
Går ute på dagarna och i box på natten. Hon stoppar utan vidare i sig närmre 30 kilo.

Ja precis det boror ju mkt på vilken häst det är. Jag fick i fullblodet 13 kg hösilage och 2 kg lusern/dag som mest.

Jag vet en som säger att en häst inte kan till godogöra sig mer än 8kg. Så att det räcker att ge 8kg till en häst. Det tyckte jag låter konstgt, det är därför jag frågar vad ni tycker.

hmm. Tycker jag också låter konstigt... Menar personen 8 kg ts, 8 kg hö, eller 8 kg hösilage? Och det borde ju va olika från häst till häst tycker jag iaf. En shettis kan väl inte tillgodogöra sig lika mkt som ett halvblod t.ex?

En häst kan tillgodogöra sig mer än 8 kilo det beror ju mycket på vad det är för häst, hur mycket den arbetar, hur kallt det är och mycket mera.
De hästar jag har haft och deras stallkompisar (mest halvblod) verkar dock ofta nöja sig med 8-9 kilo hö om dagen och då är det en onödig kostnad att ge mera eftersom det oftast bara blir nertrampat och hamnar på gödselstacken till slut.
Hömängden måste anpassas från häst till häst och att säga max 8 kilo tycker jag är fel. Däremot ska man ju inte proppa i dom för mycket heller, lagom är bäst. Det viktigaste är nog att de inte står utan grovfoder för lång tid. Därför har jag halm till mina hästar både inne och fri tillgång i hagen, halmen finns i ligghallen så det inte ska bli blöt. Jag ser ofta mina hästar äta halm ibland även när de precis fått hö

Jag vet en som säger att en häst inte kan till godogöra sig mer än 8kg. Så att det räcker att ge 8kg till en häst. Det tyckte jag låter konstgt, det är därför jag frågar vad ni tycker.

8 kg är ungefär vad jag lägger in till natten till mitt fullblod, varenda strå är för det mesta uppätet på morgonen. Sen har hon fri tillgång ute i hagen...

Ur "utfodringsrekommendationer för häst" av Anna Jansson, SLU mf.: "Fri komsumtion av bra beta och bra vallfoder kan uppgå till drygt 2,5 procent av kroppsvikten per dag".

Dvs. en häst på 500 kg som går på hösilage med 50 % ts - drygt25 kg per dag. Räknar man med hö blir det drygt 15 kg i stället.

Fast jag tror vissa hästar kan klämma i sig betydligt mer än så... Vet av erfarenhet..

Den personen kan inte ha mycket hästkunskap.
Jag skulle säga absolutabsolut minimum med 8 kg (hö)/dag för en liten häst.

Hur mycket grovfoder annser du att en häst kan tillgodogöra sig på en dag?
På den frågan skulle jag nog helt enkelt svara; så mkt som möjligt.
Någon maxgräns finns lixom inte eftersom det varierar från häst till häst.

Den personen kan inte ha mycket hästkunskap.
Jag skulle säga absolutabsolut minimum med 8 kg (hö)/dag för en liten häst.

På den frågan skulle jag nog helt enkelt svara; så mkt som möjligt.
Någon maxgräns finns lixom inte eftersom det varierar från häst till häst.

Jag tolkar nog inte ts fråga på samma sätt. jag uppfattade den som hur mycket grovfoder en häst kan tillgodogöra sig per dag. Det borde betyda hur mkt den kan tillgodogöra sig effektivt. Ju mer den äter desto snabbare åker det antagligen igenom. Jag menar hur mkt som helst ex 50 kg kan den rimligtvis inte hinna smälta.

Ja det förstårs. Men Jag anser ändå som jag skrev fast jag ändrar sista meningen lite;
Någon maxgräns finns lixom inte eftersom det varierar från häst till häst och beroende på vilka näringsvärden grovfodret har.

Ja så är det säkert. Det beror väl också på vilken typ av häst det är också. Jag har för mig att jag har läst att vissa utnyttjar maten mer effektivt än andra.

vaddå inte kan?? :crazy:
Låter som en riktigt kunnig person.
Hoppas h*n inte har egna hästar

Personen ifråga har en egen häst och en foder häst. Men det är lätt födda hästar. Dom är inte smala. Men jag fattar inte vart man kan få ett sånt påstånde ifrån.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
316
Senast: skogaliten
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka